Hc2 göra "egen" thermostat?

Övrigt
Post Reply
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Hej
Jag tänkte sätta in infravärme på våran inglasade balkong och har redan en tempsensor där ute och en fibaro 2 * relä(nya modellen) liggandes i en låda. Så jag tänkte göra mig en egen thermostat med de två.

Men hur gör jag rent praktiskt? En "riktig" thermostat har ju en set point. Hur hanterar jag det, mellan vilka värden ska jag slå på/av mitt relä? Min tanke är väl att i första hand försöka hålla runt 20 grader där ute. Men hur skulle en sån scen se ut?

Har hyffsad koll, men skulle behöva en liten spark i rätt riktning.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Du behöver inte göra en scen alls! :) Fibaro har redan termostatstyrning, du behöver bara gå in under paneler och välja knutna enheter. Välj värme och para ihop tempgivaren med fibaropucken. Sen öppnar du värmepanelen och skapar ett värmeschema för din inglasade balkong. Kan inte bli enklare! :) Du kan sedan både manuellt styra tempen precis som vilken termostat som helst eller låta Fibaro styra värmen efter schemat. Kommer själv göra precis samma sak som du i vårt inglasade uterum men jag kommer inte använda ett schema utan endast köra manuellt.
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Kan jag manuellt ovverida den? Exempelvis ha en knapp ute på balkongen som köper tid?

Tänker mig typ en VD som trycker nånstans i värmepanelen. Kan det funka?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

jolerius wrote:Kan jag manuellt ovverida den? Exempelvis ha en knapp ute på balkongen som köper tid?

Tänker mig typ en VD som trycker nånstans i värmepanelen. Kan det funka?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Ja det kan du men du behöver inte, tryck bara på "klimat" på appen så kan du enkelt välja temp tillfälligt och ange hur länge tillfälliga tempen skall hållas. Enklare än en VD ;)
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Dock inte så hög WAF i att behöva använda en app ;) . Desto bättre med en knapp på väggen som kan "köpa tid"

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Post Reply