termometer

Övrigt
Post Reply
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

Hej

Är ny inom Zwave men har kört massa Tellstick net enheter innan och dessa 433 sändare/mottagare.
Jag söker dock Termometrar som är liknade dom som finns för 433 marknaden men hittar inga.

Tycker dom är bra utformade med display så man kan se temp på enheten men samtidigt se i appen.

Att sätta en sensor på en dörrkontakt har jag svårt att se att det kan bli snyggt.

Visst man kan ju dra 4st tempsensorer från universalkontrollern med fortfarande saknar jag "chassit" och att den är trådlös.

Finns det någon här som har bra tips?
Fibaro Homecenter 2
4.20
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Utbudet är ganska dåligt på termometrar som är i human prisklass kan jag tycka, Everspring har en som kanske kan passa dina behov.
http://waifai.se/produkt/everspring-tem ... etssensor/
Själv bygger jag egna med NodeMCU och ESP easy, sen gör jag ev VD som läser av temp, fuktighet, barometertryck och Lux.
Ser ut som nedan, tyvärr har du ingen display på dom.
NodeA.PNG
NodeA.PNG (13.65 KiB) Viewed 19891 times
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

sonnyboy wrote:Utbudet är ganska dåligt på termometrar som är i human prisklass kan jag tycka, Everspring har en som kanske kan passa dina behov.
http://waifai.se/produkt/everspring-tem ... etssensor/
Själv bygger jag egna med NodeMCU och ESP easy, sen gör jag ev VD som läser av temp, fuktighet, barometertryck och Lux.
Ser ut som nedan, tyvärr har du ingen display på dom.
NodeA.PNG
Ok hur strömsätter du dessa? går dom på ip nätet eller har dom Zwave i sig?
Fibaro Homecenter 2
4.20
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Menar du esp så driver jag dom med en micro usb och dom går på ip.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

sonnyboy wrote:Menar du esp så driver jag dom med en micro usb och dom går på ip.
Ah ok då måste det finnas nätverk och ström framme vid varje.

Tack!
Fibaro Homecenter 2
4.20
Farbror Grå
Medlem
Posts: 76
Joined: 23 Oct 2014, 09:20
9
Location: Göteborg

Jag mäter temperaturen inomhus med Fibaros rörelsesensorer. Mitt behov var rörelsesensor så temperaturmätning kom på köpet.
Jimmu
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 29 Sep 2017, 13:22
6

Finns det inga termometrar på marknaden?
Är ju direkt värdelöst om man måste öppna upp en app för att kontrollera temperaturen.
Jag vill ha temperaturen redovisad på en display så att man snabbt kan slänga ett öga på den.

Inomhus kan man ju ha en Motion sensor placerad på önskat ställe. Att montera en i en dörr fönstersensor är jag skeptisk till, vem vill ha temperaturen 2m över golvet med kalldrag från dörren?

Hur fungerar fibaros universal sensor? Är inte helt 100 på hur den fungerar i praktiken, den skulle trots allt fungera att leverera info till min HC2 och köra med vanliga termometrar i villan, även om det känns kaka på kaka och som att man går bakåt i utvecklingen efter att ha haft 433MHz termometrar kopplade till en Tellstick sedan tidigare
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Visst kan du köra med Fibaro UBS, du kan koppla in 4 st DS18B20 till en sensor.
Jag har själv en med 3 st inkopplade i poolen, Vattentemp, Solvärmaren, Utetempen.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Jimmu wrote:Finns det inga termometrar på marknaden?
Är ju direkt värdelöst om man måste öppna upp en app för att kontrollera temperaturen.
Jag vill ha temperaturen redovisad på en display så att man snabbt kan slänga ett öga på den.
Finns ju några stycken för inomhusbruk iaf som visar temperaturen i displayen:
Tex
Everspring Temperature and Humidity Sensor
MCO HOME Air Quality Monitor CO2
DANFOSS Temperature sensor

Sen finns ju mer renodlade termostater som också visar temperaturen, tex secure som jag nu har annons ute på Tradera
Jimmu
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 29 Sep 2017, 13:22
6

sonnyboy wrote:Visst kan du köra med Fibaro UBS, du kan koppla in 4 st DS18B20 till en sensor.
Jag har själv en med 3 st inkopplade i poolen, Vattentemp, Solvärmaren, Utetempen.
Det är ju ett alternativ, skulle vilja ha koll på temperaturen utomhus och på uterummet, och det är framförallt utomhus tempen jag skulle vilja ha redovisad på en display inne.
Inomhus har man lite fler valmöjligheter verkar det som.
Jimmu
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 29 Sep 2017, 13:22
6

Earplugged wrote: Finns ju några stycken för inomhusbruk iaf som visar temperaturen i displayen:
Tex
Everspring Temperature and Humidity Sensor
MCO HOME Air Quality Monitor CO2
DANFOSS Temperature sensor

Sen finns ju mer renodlade termostater som också visar temperaturen, tex secure som jag nu har annons ute på Tradera
Det är sant, men för mig är det viktigare/roligare att kunna se utomhustemperaturen på distans i mobilen, inomhustempen är ju densamma i princip.

Det får väl bli så att man har vanliga termometrar för att manuellt kunna kolla dem, och några Z-wave för att kunna kolla från mobilen. Hade önskat att det fanns någon som man kunde kombinera :)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Fibaro UBS, multisensorer, till och med 433 MHz-systemets sensorer plockar du lätt in i ImperiHome.
En 10" tablet i hallen som visar det jag behöver se. Med ImperiHome i mobilen ser jag vad jag vill på distans.
Attachments
Screenshot_20171012-100624.png
Screenshot_20171012-100707.png
Screenshot_20171012-100647.png
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply