Aeon Labs Home Energy Meter 2:nd Edition till Fibaro HC2

Övrigt
Pål
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 15 Mar 2017, 01:21
7

Funderar på om jag fått ett nytt fenomen med denna enhet.

Har ett helt nyinstallerat system med v4.110

Har en nyinförskaffad energy meter men den tar ingen konfiguration:
Enhetstyp:Z-Wave enhet
Tillverkare:AEON Labs
Version:1.0
Konfiguration:Ej konfigurerad
ID:91
Nod ID:14
Serial number:2.230077922728863e+44
Z-Wave protokolltyp:3
Z-Wave protokollversion:4.34

Jag ser förvisso totalförbrukningen, testade även att lägga in parametrarna ni tipsat om i denna tråd men flera parametrar skippar den helt:
[21:16:18] ID 91: No report was received for parameter 101. The device might not have this parameter.
[21:16:28] ID 91: No report was received for parameter 111. The device might not have this parameter.
etc

Någon ide om vad som kan vara tokigt med denna?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Är det modell DSB28-ZW-EU som du har? Kallas även HEM3 G2 3-fas.
Jag blev lite fundersam när du skriver att den har ver. 1.0

Jag hade för två år sedan en DSB28 ver. 1.5, men den funkade inte alls i HC2. Den fick jag sedan utbytt mot ver 1.7 och den fungerar som den skall.
Så har du en annan modellbeteckning på din eller är den så gammal att det är en ver. 1.0?

Att loggen säger att den inte har vissa parametrar beror på att templaten för enheten är gjord för att passa flera modellversioner. Då kan det vara så att vissa parametrar har tillkommit senare, och då får man den infon i loggen.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Pål
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 15 Mar 2017, 01:21
7

Jag tror inte det är den modellen, det står ZW-095C (60A, 3-fas varianten) men det är möjligt att den har flera namn. Version 1.0 är det firmware man ser där i Fibaro gränssnittet?

Kanske har den legat väldigt länge i butiken men jag vet inte vilken firmware den kan tänkas ha i senaste version.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja det är firmwaren som du ser i Fibarons gränssnitt.
Det kan ju vara en helt ny modell, eller så är det en äldre modell än DSB28.
Den äldre modellen kunde uppgraderas via USB om jag minns rätt. Det är dock inte helt lätt att hitta den supportsidan där fw ligger.
Om den inte konfigureras rätt när du lägger till den så kan det bero på att den är för långt ifrån kontrollern.
Testa i så fall att ha kontroller närmare.
Du kan också testa att göra en reset av energimätaren. På min håller man inne knappen på baksidan i 15-20 sekunder tills dioden blinkar sakta igen.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Efter senaste uppdateringen av HC2:an så verkar det som om templaten inte stämmer längre.
Den nog som tidigare visade ström visar nu spänning, effekt visar ström e.t.c.

Dessutom visar ikonerna inte längre momentan förbrukning utan det står bara 0.00kWh
Under (med liten text) står momentan och ackumulerad förbrukning.

Någon mer som har detta problemet?
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Dede wrote:Efter senaste uppdateringen av HC2:an så verkar det som om templaten inte stämmer längre.
Den nog som tidigare visade ström visar nu spänning, effekt visar ström e.t.c.

Dessutom visar ikonerna inte längre momentan förbrukning utan det står bara 0.00kWh
Under (med liten text) står momentan och ackumulerad förbrukning.

Någon mer som har detta problemet?
japp har samma problem det är anmält till fibaro dom har inte fixat problemet i dom 2 senaste uppdateringarna får hoppas dom löser detta till nästa uppdatering.. har inte lagt så mycket vikt på det då det inte riktigt funkat från början
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Systemfel wrote: 16 Apr 2018, 22:26 japp har samma problem det är anmält till fibaro dom har inte fixat problemet i dom 2 senaste uppdateringarna får hoppas dom löser detta till nästa uppdatering.. har inte lagt så mycket vikt på det då det inte riktigt funkat från början
Enligt Fibaro så har det inte kommit in några andra felrapporter om detta.
Deras support gör som vanligt allt för att slippa ta tag i problemen.
Post Reply