Total energikonsumption

Övrigt
Post Reply
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Är intresserad av att få till total energikonsumtion in i min HC2a men är lite villrådig.

Vad skall man använda för att kunna använda energipanelen för att se totalen samt delmängder iform av Wall-plugs?

Skulle en nortq power funka? Eller blir det då bubbel mätning?

Tack!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om du sätter wallplugs i en nortq power så blir det som du säger dubbel förbrukning. Likadant blir det om man sätter en trefas energimätare på inkommande faser.
Om du sätter ihop ett LUA-script så kan du ju där få till totalen på de enheter du vill, men de kommer inte att visas i energipanelen som en graf.
För jag antar att du vill få in totalen i grafen? Annars visas ju totalen i siffror i energimonotorn.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Så inget bra sätt helt enkelt. Tror Fibaro att man skall ha ind. Mätning på allt? Annars går det ju inte att lösa som jag ser det.

Såg iof sig en lösning där man använt en gammal dimmer/switch enbart för att ta emot energiförbrukning. Utan tändtrådar till något, en "övrig energi" mottagare. Ett liten LUA script kollade delta mellan totalen och alla WP och skickade detta sen detta till denna "övrigt". Kanske det smartaste, då får man ju med det i energipanelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Jo, om man mäter samma sak på två platser så får man ju dubbla mätningar...

Om du lägger Power metern för hela huset i en egen sektion/eget rum så bör du väl kunna antingen få en överblick över hela huset genom att bara välja det rummets förbrukning, och se enskilda rum / enheter genom att ta bort detta "virtuella rum"?
Värt att testa?
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Sant! Men förvånande att inte Fibaro har en lösning på detta?

Visst egen sektion/rum skapar möjlighet men "home" sidan på min iPhone/iPad kommer visa dubbelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Ja, man vill så klart att de ska tänka på allt. De mer öppna plattformarna (t.ex. OpenHAB) ger ju sådana möjligheter (två separata totaler). Men, egentligen tror jag inte det blir så tokigt för dig om du gör så som jag skissade på ovan. Det som INTE fungerar är just Home-summeringen. Annars har du nog möjlighet att exkludera den Power-mätare som rapporterar total konsumtion på de flesta andra ställen... Tror jag.
Post Reply