HC2 och Virtuel Device för att styra stereo / hemmabion

Utvecklar du en smartphone-app? Datorprogramvara? Få hjälp av andra och bidra med dina egna erfaranheter.
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

För den som funderar på att nyttja sin HC2 för att t.ex. styra stereon och/eller hemmabion, så vill jag tipsa om en mindre detalj som i längden är mycket trevlig:

När du skapar din VD (Virtuel Device), så skapa en VD för den enhet du skall styra, t.ex. Anthem MRX-710, men sen skapar du ytterligare en VD som du t.ex. döper Stereo. Syftet med detta är att du kan snyggt kombinera olika kommandon i den senare VDn. T.ex. sätta en variabel om att stereon är påslagen med ingången RADIO. Alltså kombinera flera knappar som mera macroliknande programmering. Detta är extra bra om du använder iRule.

Och framförallt, den dagen du byter t.ex. förstärkare så behöver du enbart ändra den första VDn eftersom den bara har de råa enkla kommandona i sig. Dvs byte av förstärkare eller annan enhet går snabbare och enklare än att programmera om massor av LUA kod som ligger i den övre VDn. Dvs modulprogrammering typ....

Ja det är inte givet att alla gillar detta tips, men jag diggar det starkt...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
bobthebob
Medlem
Posts: 29
Joined: 24 Nov 2013, 18:14
10

Kanontips!
Har iofs inte kommit på hur jag får en VD att prata med en annan VD. Kan du lägga upp en VD man kan importera och lära sig av?
Post Reply