Fjärruppkoppling till HC2 på hemma-LAN - löst

Övrigt
Post Reply
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Är det någon som har erfarenhet av att administrera HC2 över Internet?
Vill göra en portforward i routern på hemma-LAN'et till HC2 så att jag kan komma åt den över Internet som om jag satt på lokala nätverket.

Frågan är då vilka portar som ska användas. Min (Apple) router vill att man anger "Allmänna UDP och TCP portar" samt "Egna UDP och TCP portar".
Last edited by Daniel on 30 Jul 2014, 17:56, edited 1 time in total.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Men varför vill du inte köra via home.fibaro.com. Är det något som du saknar där och inte kan göra?
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag håller med Henrikel här - att göra portforward är helt klart en sämre lösning än att gå via home.fibaro.com.

Om du letar alternativ lösning så måste det isåfall bli VPN baserat hem till ditt egna nätverk - men jag vet inte om Apples router tillåter VPN?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Tack för tipsen. Jag blandade visst ihop det lite :?.

Naturligtvis är det enklaste att gå via home.fibaro.home även från dator! Har nu testat från Mac'en på landet och det fungerar utmärkt.

Anledningen till frågan var att apparna i plattor och iPhone ju funkar både hemma och utifrån, men inte ger tillgång till samma interface som när man är inloggad direkt mot HC2 med dator hemma. Men loggar man in med webläsare via home.fibaro.home så blir det ju faktiskt som att sitta lokalt, oavsett om det är platta eller dator. Trevligt :-)
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Post Reply