HC2 + Düwi RC2

Övrigt
Post Reply
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Hej alla!
Jag har köpt en fjärrkontroll, Düwi ZME_RC2. Jag har lyckats inkludera den i HC2:an, men sedan tar det stopp för mig. Hur jag än gör så kan jag inte få den att funka.

Jag vill kunna styra vissa dimmrar och switchar (samtliga Fibaro) samt köra någon scen via fjärren.
Dokumentationen är inte riktigt så logisk som jag hade önskat mig som nybörjare.

Min fråga är om det finns någon här som har lyckats få fjärrkontrollen att lira med HC2 - och i så fall - hur 17 ska jag bära mig åt..? :oops:
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag kollade på vesternet's hemsida om kompabilitet, och det står inget om att den fungerar i version 4 av HC2 firmware. Jag har nämligen en liknande funktion i mina väggswitchar, som inte fungerar tydligen i FW4....

Det sagt/skrivet, om du vill veta om det fungerar så antar jag att du kan testa följande LUA kod i en scen och titta på debug outputen för att se om det kanske går att göra något:

Code: Select all

--[[
%% properties
77 sceneActivation
%% globals
--]]

local Knapp = fibaro:getValue(77, "sceneActivation")

fibaro:debug("Du tryckte på knappen som ger scenActivation koden: "..Knapp)

OBS glöm inte att ändra värdet 77 på två ställen till din RC2's DeviceID nummer!!!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Tack "Bamsefar" för ditt svar!
Alldels nyss hickade det igång. Jag fick lägga in parametrarna 10-21 manuellt, med värdena som jag hämtade ur manualen för de funktioner jag önskade.

Därefter gjorde jag associationer till respektive dimmer/switch.
Med facit i hand så var det ju inte så himla svårt.

Det som lurade mig var att grupperna i dessa associationer inte var riktigt logiska. Grupp 2 handlar om knapp 1-funktionen, grupp 3 om knapp 2-funktionen - o.s.v.

Men...
Knapparna 8-10 på fjärrkontrollen styr scenerna. Knapp 8 hör alltså till grupp 9. Men kommandot i LUA för att få "till-knappen" att sätta igång en scen blir 81. Kommandot för att få "av-knappen" att starta en scen är 82.

Som sagt, logiken föll strax efter att ha inkluderat fjärrkontrollen i HC2:an...
Men skam den som ger sig... :lol:
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
Post Reply