Ändra färg på knapp (virtuellt device)?

Övrigt
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Hej,

När man skapar ett virtuellt device så finns en liten knapp som ser ut som en "power on" knapp - kan man få den att byta färg till blått när man tryckte den (alltså inte bara under tiden man trycker utan rent programmatiskt)? Kan man byta den knappen till något med text som t.ex. "Hemma"? Eller är den tvingande?

Bakgrund: Jag har fått till ett script som läser min DD-WRT och kollar om någon Android mobil har kopplat upp sig. Om så är fallet är någon av oss hemma, och en viss scen körs osv. Men jag skulle vilja indikera på något enkelt sätt att just "någon är hemma genom att ändra knappen" - men går det? Jämför med t.ex. en brytande switch för lampa som har två knappar som togglar... Något ditåt skulle jag vilja åstadkomma, alltså "Hemma" resp "Borta" - ja typ... :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

Jag utgör från att det är fibaro du har när du säger virtuell enhet.

Nej, du kan inte ändra färg på knappen (i den mjukvara som finns nu iaf) men du kan däremot byta ikon på din virtuella enhet och på så sätt göra det du önskar. Skapa knappar med olika ikoner, den ikon vars knapp som senast aktiverats kommer att visas på din enhet.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Japp nu för tiden åker jag HC2. Men jag har en Vera liggandes hemma om du tvingar mig :mrgreen:

Hmm skall se om jag kan testa detta med icon byte för knapp - inte 100% säker på att jag hänger med riktigt där...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

1. Skapa en virtuell enhet.
2. Skapa X antal knappar
3. Byt till olika ikoner på varje knapp
4. Den knappen du (eller din scen/enhet) senast tryckt på kommer att vara den ikon som visas för enheten.
Post Reply