Skaffa separat larm eller lita på HC2 beta?

linusfromsweden
Medlem
Posts: 38
Joined: 10 Sep 2014, 22:27
9

Hej!

Jag måste nog medge att jag köpte min HC2 för att få ett kombinerat smarthem och även ett larm ihopkopplat.
Det var också lite av ett krav från min tjej för att få budgeten godkänd. :)
Nu när jag ska bygga ett till system hos mina föräldrar så vill jag nog verkligen vara säker på att ha valt rätt saker...?

Vad tror ni, kommer den nya betan med larmet att vara tillräckligt som larm (för hemmaanvändare)? Bör man avvakta tills det kommer en stabil release med nya larmmoduler och det går bättre eller bör man satsa på att köpa ett "riktigt" larm från Viewsonic/DSC eller Siemens?
Känns lite trist att behöva ha dubbla rörelsesensorer och och fönstersensorer i varje rum :(

Jag är ganska tekniskt lagd, men är verkligen ingen programmerare så jag har lite svårt för integrationer så jag får nog ta hjälp av någon där.

Lite trist att plöja ner 10-15k till ett till larm känns det som. Som alternativ så kan jag tänka mig ett minilarm och bara köra ett skalskydd typ.
User avatar
gol
Medlem
Posts: 35
Joined: 30 Apr 2014, 08:00
9
Location: Göteborg
Contact:

Hej!
Innan jag började bygga mitt hematomationssystem med integrerat inbrotts- och brandlarm, funderade jag mycket på olika systemlösningar. Första tanken var att köra allt via Z-wave, Men jag insåg snabbt att Z-wave, oavsett controller, inte kan uppnå tillräcklig hög driftsäkerhet för t.ex larmdelarna. Och även om det finns en uppsjö av Z-wave prylar så ville jag inte begränsa mitt system till dessa, utan vara flexibel mot i stort sätt alla befintliga och kommande tekniker och protokoll.

Mina tankar mynnade därför ut i följande systemlösning:
1) De mest kritiska funktionerna såsom inbrottslarm och brandlarm hanteras av ett riktigt proffslarm (Siemens SPC).
2) Energimätning, belysningsstyrning, temperaturmätning mm hanteras av min Z-wave controller
3) Scener, syntetiskt tal, historisk mätdatalagring, videolagring, webserver mm hanteras av prestandaskäl på en separat Linux-dator.

För att slippa sätta upp dubbla givare så har jag tagit fram ett öppet nätverksinterface till Siemens SPC, vilket gör att status från samtliga givare på SPC-larmet speglas över till de andra delarna i systemet. Rörelsedetektorerna, magnetkontakterna eller larmets interna status kan på så sätt användas för att t.ex trigga scener eller röstmeddelanden. Larmet skickar SMS vid larmhändelser och som backup så skickar även linuxsystemet pushnotiser via mail, NMA eller Growl.

Så med andra ord så är min rekommendation att du satsar på ett riktigt larm och använder Z-wave systemet till de okritiska "roligt att ha" funktionerna.
Vanderbilt SPC integration, Z-Wave, Zigbee, MySensors, LoRaWAN, Linux, Raspberry PI, OpenWRT
linusfromsweden
Medlem
Posts: 38
Joined: 10 Sep 2014, 22:27
9

Väldigt intressant Gol!

Ja det är väl kanske så, att om det inte blir så mycket bättre i nästkommande version så får jag bita i det sura äpplet och köpa nytt alternativt ett litet mindre paket med det enda nödvändiga. Det beror lite på hur driftssäkert det kommer bli.
När det gäller rörelsesensorer så gör det inte så mycket, jag anser inte att de jag har idag från fibaro är så effektiva och snabba i respons direkt kontra mitt jobbiga larm från viewsonic powermax complete+ jag hade förut.

Det nätverksinterface som du har satt upp, hur fungerar det?
Har du planer på att lägga upp en guide någon gång med dina moduler?

Hur har du kopplat in linuxservern? Är det där ditt interface ligger? Jag kör själv NMA och Growl idag genom windows.
User avatar
gol
Medlem
Posts: 35
Joined: 30 Apr 2014, 08:00
9
Location: Göteborg
Contact:

Du hittar mer information om mitt interface till Siemens SPC här och här.
Vanderbilt SPC integration, Z-Wave, Zigbee, MySensors, LoRaWAN, Linux, Raspberry PI, OpenWRT
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag slog på larm funktionen i v3.590 och har hackat lite script som slår på/av när mobilerna är hemma/borta. Det fungerar utmärkt för vår del. Inte perfekt eller så, men ja den duger. Händer det något så triggas WEB kamerna osv och bilder lagras automagiskt - jag fick det på köpet om man så vill. Men nej något riktigt larm är det inte, men tja bättre än inget.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Finns det något larmsystem som är kompatibelt med Fibaro Z wave på något sätt? Vill tex att om Fibaros larm går så skall även ex GSM baserat larm lösas ut så jag blir uppringd men vill även att Fibarolarmet skall triggas om det "riktiga" larmet löser ut? Eller så kan ju Fibaro bara släppa en GSM-modul så är allt löst men det lär väl inte hända det här året eller nästa...
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

SÅ äntligen har man skaffat HC2 och jag vill kasta ut mitt sector och koppla in Mina zwave Dörrsensorer/ir
Har kollat på den inbyggda Larm panelen men blir inte riktigt klok på hur man knyter alla samman och att det räcker med att man larmar av/på på en VD så larmas alla enheter m.m
Såg att någon gjort ett script och är intresserad om någon har en bra lösning m.m.
Dom kamerorna jag har spelar redan på på en Nas ;) så det behöver inte startas någon inspelning m.m.

Har idag:

4st dörr sensorer
2 Ir (kommer fler)
4 kameror (kopplade till en NVR och visar live bild i Fibaro
1 siren
1 brandvarnare (kommer fler inom kort)
Samt några pluggar som styr el

Mvh
Andreas Winberg
Rookie i zwave
Fibaro Homecenter 2
4.20
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

andwin wrote:SÅ äntligen har man skaffat HC2 och jag vill kasta ut mitt sector och koppla in Mina zwave Dörrsensorer/ir
Har kollat på den inbyggda Larm panelen men blir inte riktigt klok på hur man knyter alla samman och att det räcker med att man larmar av/på på en VD så larmas alla enheter m.m
Såg att någon gjort ett script och är intresserad om någon har en bra lösning m.m.
Dom kamerorna jag har spelar redan på på en Nas ;) så det behöver inte startas någon inspelning m.m.

Har idag:

4st dörr sensorer
2 Ir (kommer fler)
4 kameror (kopplade till en NVR och visar live bild i Fibaro
1 siren
1 brandvarnare (kommer fler inom kort)
Samt några pluggar som styr el

Mvh
Andreas Winberg
Rookie i zwave
Om du larmar på via appen så larmas alla dina enheter enligt de larmrutiner du ställt in dem på. Ex fördröjning mm. Mer än så behöver du inte göra... Själv gjorde jag en skalscen också för att kunna larma dörrar nattetid samt förråd. Fungerar hur smidigt som helst, har kört det i ca 2 år nu :)
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

ok.. Var ställer jag in larmrutinen? och är det under Larm som man larmar på då?
Min larmknapp i appen är Mörkad.
Fibaro Homecenter 2
4.20
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

Testade med plattan och där fanns en ikon som hette Home. Den verkar styra alla larmenheter?
Dock när jag sedan har "armed" den enheten så går den tillbaka direkt till olarmad.

Hittar dock ingen sådan bra ikon i mobil versionen samt på webben..
Man skulle vilja gå in på den enheten och redigera vilka sensoren som ska vara kopplade
Fibaro Homecenter 2
4.20
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Jag har en Virtuell enhet med knappar för tex Sova = Skalskydd, Larm på = Allt är larmat, Larma Av där allt är avlarmat osv, jag listar helt enkelt upp de enheter som jag vill ha larmade/avlarmade under varje knapp.
Inte så Hi-tech men väldigt smidigt och enkelt.
För att enkelt kunna larma på så har jag skapat en scen med genväg på mobilens startskärm som helt enkelt trycker på Larm på knappen och skickar ett push att larmet är aktiverat som extra koll.

Finns många sätt att sätta upp larmet på baserat på kunskap och behov men man kan ju tycka att Fibaro borde byggt in standardfunktionerna som man har i sitt "vanliga" larm som grund.
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

Earplugged wrote:
Finns många sätt att sätta upp larmet på baserat på kunskap och behov men man kan ju tycka att Fibaro borde byggt in standardfunktionerna som man har i sitt "vanliga" larm som grund.
Precis vad jag hoppades på men det blir nog att göra som du gjort.. Dock kan man ju undra varför Det avlarmar sig själv direkt.. på något sätt måste ju fibaro känna av då den "sirenen" heter Home.. Men jag får kolla vidare..
Fibaro Homecenter 2
4.20
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

andwin wrote:
Earplugged wrote:
Finns många sätt att sätta upp larmet på baserat på kunskap och behov men man kan ju tycka att Fibaro borde byggt in standardfunktionerna som man har i sitt "vanliga" larm som grund.
Precis vad jag hoppades på men det blir nog att göra som du gjort.. Dock kan man ju undra varför Det avlarmar sig själv direkt.. på något sätt måste ju fibaro känna av då den "sirenen" heter Home.. Men jag får kolla vidare..
Vad kör du för app, android eller iOS? På ex en iPad så har du som standard larmknappen mitt på hemskärmen. Kan verkligen inte bli enklare än så, bara larma av/på via den. Larmrutiner ställer du in för varje enhet, du får gå in på varje sensor och välja de egenskaper du vill ex fördröjning mm. För att få sirener att funka behöver lägga till dem i larmpanelen så att de aktiveras vid ett larm. Kan va bra att lägga till en scen också som stänger av sirenen vid ex 10min annars kommer du ha sura grannar om larmet går när du är bortrest några veckor ;)
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

hej
Jag har Android. Där finns det en fin ikon hemma. Har börjat labba nu och satt 15s ingångstid och det verkar lira.
Testat dom olika sensorerna och det verkar ju fungera.. Dock får jag INTE sirenen att Funka..
Kan bara lägga in scener i larmpanelen. Den skickar push och kamera bilder till mig men den där ***** sirenen vill inte ljuda.

Sedan vill man kanske ha en larmpanel upp i plattan när man har larmat på? På Android tar det ju nästan 5s bara att leta upp Panelen.. Det kommer sambon inte att gilla. jag vill ju ha den upp asap man triggat dörren och har 15s på sig..

Några tips? kanske en bra guide finns?
Fibaro Homecenter 2
4.20
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

andwin wrote:hej
Jag har Android. Där finns det en fin ikon hemma. Har börjat labba nu och satt 15s ingångstid och det verkar lira.
Testat dom olika sensorerna och det verkar ju fungera.. Dock får jag INTE sirenen att Funka..
Kan bara lägga in scener i larmpanelen. Den skickar push och kamera bilder till mig men den där ***** sirenen vill inte ljuda.

Sedan vill man kanske ha en larmpanel upp i plattan när man har larmat på? På Android tar det ju nästan 5s bara att leta upp Panelen.. Det kommer sambon inte att gilla. jag vill ju ha den upp asap man triggat dörren och har 15s på sig..

Några tips? kanske en bra guide finns?
Jag har satt en liten platta på väggen vid dörren med snabbknappar i Imperihome för att larma av/på osv (Larm Av är lösenordsskyddat), när man triggar dörren börjar taklampan i hallen blinka som påminnelse.
Annat alternativ är att man skickar ett push till mobilen när dörren triggas med frågan: Vill du larma av?
Ytterligare en variant är att man på mobilen har en genväg till Larma Av scenen.
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

Earplugged wrote:
Jag har satt en liten platta på väggen vid dörren med snabbknappar i Imperihome för att larma av/på osv (Larm Av är lösenordsskyddat), när man triggar dörren börjar taklampan i hallen blinka som påminnelse.
Annat alternativ är att man skickar ett push till mobilen när dörren triggas med frågan: Vill du larma av?
Ytterligare en variant är att man på mobilen har en genväg till Larma Av scenen.
Ok ja en platta e beställd och kollat lite på imperihome. Dock tänkte jag att man kunde använda den inbyggda funktionen i stället för att bygga massa scener. Men det är kanske det man får göra..
Fibaro Homecenter 2
4.20
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
8

Jag har satt upp sirénen som en belysning (fast med annan ikon). Har sedan en scen som drar igång den om larmet går. För att få den att sluta har jag gjort en scen som säger:

Att om sirén = på
Och
Alla sensorer = avlarmade (säkra)
Sirén -> Stäng av.

Brukar vara problem att få den att bli tyst om man inte gör som ovan.

Jag larmar av/på med antingen appen i telefonen eller min panel (surfplatta) i hallen. Har 30 sek på mig att larma av och under de 30 sekunder piper surfplattan.

Allt fungerar bra, det jag dock stör mig på är att om jag utlöser larmet med ytterdörren, går till surfplattan och larmar av ifrån den ruta som kommer upp när larmet är utlöst, så larmar den bara av den utlösande enheten. Jag måste sedan även larma av alla andra enheter. hade gärna velat larma av hela larmet när man kommer hem. Därför larmar jag oftast av med telefonen innan jag öppnar dörren.

Har 5 rörelsesensorer, 6 dörrsensorer och två kameror. På natten går ett skallarm på med automatik som larmar garaget med dörrar och rörelsesensorer och alla dörrar i huset.
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

Jag blir inte riktigt klok på detta..
I helgen när jag labba lite så kunde jag gå in på larmpanelen via Android appen i mobilen.. nu är den mörkad igen...

Var ska jag associera med vad?
Sirenen med dörrarna eller dörren med sirenen?

Vilken är det jag ska namnge? Master eller slave?
dörr.JPG
Det måste ju gå att få till på vanligt sätt via Deras larmpanel..

Liknande denna där man larmar av hela huset m.m..
http://autohomeme.blogspot.se/2016_01_01_archive.html
Fibaro Homecenter 2
4.20
GustavB
Medlem
Posts: 75
Joined: 16 Apr 2016, 08:20
8

Hejsan! Du ska inte associera den med något annat än sig själv. Gör en scen som drar igång sirénen om larmet är utlöst. Låt dörr/fönstersensorn vara konfigurerad enligt standard. Då kommer också larmpanelen fungera i appen.
andwin
Medlem
Posts: 54
Joined: 03 Oct 2016, 13:37
7
Location: Eskilstuna

GustavB wrote:Hejsan! Du ska inte associera den med något annat än sig själv. Gör en scen som drar igång sirénen om larmet är utlöst. Låt dörr/fönstersensorn vara konfigurerad enligt standard. Då kommer också larmpanelen fungera i appen.
OK tack! testar!
Fibaro Homecenter 2
4.20
Post Reply