ST814 som rapporterar +26 grader men det är +5

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Hej,

Någon som har haft problem med Eversprings ST814 (temp/fuktighetssensor)? Jag har en på balkongen, batteriet indikerar mer än 50% och jag har 26 grader på balkongen - men min manuella (!) mätare säger +5 och med tanke på årstiden så känns det som att ST814 har ballat ur. Jag har försökt starta om den med reload parametrar och dyligt - men inget vill hjälpa. Någon som har något tips? (och v3.590 i min HC2 såklart).
Last edited by Bamsefar on 27 Sep 2014, 13:55, edited 2 times in total.
Reason: ST814 ochg inget annat...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Mina två funkar bra och uppdaterar som de ska, fick dock reklamera en när jag köpte den eftersom räckvidden var ca 2 decimeter. Har du provat att ta bort/lägga till enheten eller flyttad den närmre HC2an?
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jag har läst något om utspänning. Prova att köra med icke uppladdningsbara batterier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Du menar ST814.

Ja, jag har haft samma problem. Skickade tillbaka en enhet under sommaren och fick den utbytt.
Det hjälpte inte att resetta, lägga till/från etc, det var fel på enheten.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Och nu utan att jag gjort något de senaste dagarna, så fungerar den helt plötsligt igen - undrar om inte HC2 är med på spelplanen och ställer till det?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Tycker att det lite väl ofta är någon del av systemet som inte är stabil och kräver en massa pill.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
toox
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 08 Nov 2014, 02:35
9

Ni som har ST814, hur ser det gränssnittet ut på HC2. Kan man ändra förvalda värden via styrenheten alt. iPad, iPhone app eller enbart på ST814?
Jag hade tänkt att styra mina oljefyllda radiatorer på landet som är kopplade till smarta wall plug som ST 814 skulle aktivera när temperaturen går ner under den förvalda. Går det? Är St814 tillräckligt pålitlig?
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Det enda jag ändrat på själva enheten är den ljudindikation man kan få när en viss temp eller luftfuktighet uppnås. I gränssnittet i datorn kan du ändra många flera parametrar, se bif manual för en beskrivning.

Jag tycker den är pålitlig såtillvida att den rapporterar korrekta värden kontinuerligt. Har iofs bytt ut den första enheten efter ca 6 månader då värdena plötsligt blev helt åt skogen, men fel kan ju alltid uppstå på all elektronik.
Attachments
Everspring ST814 Temp and humidity detector.pdf.zip
ST-814 manual
(253.33 KiB) Downloaded 352 times
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
toox
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 08 Nov 2014, 02:35
9

Hej Daniel,
Tack för info. Kan man ändra temp. värde via iPhone eller android? .T.ex jag ska till stugan och vill att temperaturen höjs.
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Nej, man kan inte ändra några värden i appen tyvärr, den kan bara visa temp och luftfuktighet. Men man kan ändra enhetens parametrar och därigenom styra vid vilken temp enheten ska aktivera en ansluten värmekälla. För att komma åt dem får man ansluta via webgränssnittet istället, och det går ju bra från iPhone/iPad. (Parametrar, se bilaga)

För ändamålet vore det bra med wall plugs med inbyggd termostatfunktion likt Clas Ohlsson's Ontech-lösning, men jag känner inte till om såna finns på marknaden.

Ontech använder jag f ö själv på landet. Funkar utmärkt, är robust och billig (ca 1500:- för tre enheter), har inbyggd termostatfunktion i enheterna, kan byggas ut med många enheter som kommunicerar trådlöst med varandra och kan enkelt kopplas till t ex trådbundna IR-deckare. Styrs via SMS och har ett bra interface i form av en app till iPhone.
Attachments
ST814 parametrar.jpg
ST814 parametrar.jpg (120.62 KiB) Viewed 16090 times
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
toox
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 08 Nov 2014, 02:35
9

Det var synd att man inte ändra tempen från iPhone eller iPad. Nu var jag snabb och beställde ST814 och kanske kommer att ångra det - vi får se.
Hur som helst så har jag fått och installerad enheten men bara master blev konfigurerad ( namn 54)
Men 54.1 och 52.2 står det ej konfigurerad jag läser instruktion men vet inte hur man gör. Några idéer?
image.jpg
image.jpg (1.36 MiB) Viewed 16041 times
image.jpg
image.jpg (1.71 MiB) Viewed 16041 times
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Du kan ju som sagt använda HC2's webinterface även från iPhone, det funkar men inte lika enkelt och snyggt.

Konfiguration ska ske automatiskt när enheten väcks såvitt jag förstår, batteridrivna enheter kan inte enkelt tvingas till konfiguration. Låt den vara nån dag och kolla igen, om det inte händer nåt så får du nog ta bort och inkludera den igen.
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Varför inte använda fibaro hc2s inbyggda värmepanel?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Daniel wrote:Du kan ju som sagt använda HC2's webinterface även från iPhone, det funkar men inte lika enkelt och snyggt.

Konfiguration ska ske automatiskt när enheten väcks såvitt jag förstår, batteridrivna enheter kan inte enkelt tvingas till konfiguration. Låt den vara nån dag och kolla igen, om det inte händer nåt så får du nog ta bort och inkludera den igen.
Tvingad konfiguration av batteridrivna enheter görs oftast genom att klicka 3 ggr på inlärningsknappen. Har du gjort någon parameterförändring på enheten så ska du sedan se parametrarna rabblas upp i statusfönstret längst upp i gränssnittet.

Och precis som Bamsefar skriver kan du använda värmepanelen i HC2 och även åsidosätta schemat om du vill öka eller sänka värmen, via mobilapplikationen.
Post Reply