Ny uppdatering - 4.040

forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Förändringar i mjukvaran 4.040:

This version is hot fixing version addressing some of issues reported by users.

4.040


> New Features:

Device adding from iPhone/Android Phone application (requires newest app and 4.040)


> Resolved Issues:

Satel support

Slow communication between mobile apps and Home Center

No icons on mobile devices

Impossible to control Linear Dimmer

Magic Scenes conditions for Dimmer

Alarm Fibaro - not showing time to arm when arm delayed

Polling - please check your configuration.

#0003027: Z-wave network configuration don't save changes

#0001956: Outputs of Satel Intgera alarmsystem cannot be controled anymore via the scene (bloks)

#0002145: Warning satel partition

#0002316: 4.024 If you are going to keep the RAM diagnostic, please explain the meaning of used and free

#0003016: HC2 out of memory after a few hours of operation

#0003034: 4.037 - Memory Utilization Shoots-up with each Backup run

#0001992: FGK-101 with a DS18B20

#0002920: Danfoss sw1.01 doesn't follow the morning setting of heating panel

#0002575: Universal Binary Sensor (UBS) lacks "sceneActivation"

#0001727: Trying to set parameter on Everspring SP814 Motion detecto

#0002590: Everspring AN145 Bulb Reconfiguration Problem

#0002450: Motion Sensor always engaged

#0003032: Waking up dead nodes.


> Device Support:

D-Link DCS-932L
Improved Fibaro Smoke Sensor


> We advise:


Reconfiguration of a Satel alarm.

Avoiding local polling interval smaller than 30s. This may cause high network traffic and block communication.

Note that high RAM memory usage indication in the diagnostic interface might not mean that the amount of available memory is low. Excess memory is used to speed up the operation.


> Known issues:

Android version of the Fibaro mobile app does not display icons for following devices properly:
- NetAtmo Thermostat
- NetAtmo Weather Station
- Sonos

Global polling interval is set to a fixed value (120s), this may cause a delay in operation of large Z-Wave networks.

Inconsistencies in Satel interface.

Power Mettering may not work properly for some devices
RGBW Controler may not work propery when used in in/out mode
Alarm Panel doesn't work in some specific configurations

Plugins for TV Sets of various manufacturers may not work with its newes firmware due to restricions provided by new devices firmware. There will be added detalied information about suported firmwave versions within plugins.

-
Breached sensor with Arm Delay causes instant alarm after being armed
Data range selection in event panel doesn't work properly
Devices imported via Gateway Connection may have no icons
Gateway Connection status of dead device between master and slave controller may be different
Devices not properly configured on 3.X may not be converted properly
On mobile clients devices may be visible in different categories than configured
Horstmann Thermostat HRT4-ZW higher battery usage in some cases
Doorlocks some functions may not work properly


---
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ehhmmmm.....

Image
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Ser det ut så även efter omstart av webläsaren?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Japp, mina riktiga enheter fanns också (ovanför) - detta är troligen systemenheter som är kopplade till de gamla enhetsidna, vilket så att säga kanske sker lite i bakgrunden (att man får behålla gamla IDn med en länk i Z-Wave databasen? det finns i alla fall tecken/spår på att det är just så) - och nu rensade jag Z-Wave minnet, och det tog bort alla mina rum också, tills en omstart som fick tillbaka allt tillfälligt... Det är något mystiskt som sker just nu, men jag kan i alla fall ta bort och lägga till enheter igen :-) Dessvärre kan jag inte ta backup eller göra restore då det alltid, fortfarande, blir reset när jag rutinen kommer itll Z-Wave minnet :-(
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Jobbigt :/ Någon som får Push/mail att fungera i denna version? Jag har inte fått det att funka en längre tid nu :/
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

Push och mail funkar jättefint, dock undrar jag vad du menar med "en längre tid", 4.040 släpptes igår och en längre tid är ju bara några få timmar :-)


Uppgraderade nyss, inga problem alls, zoner, larm etc etc fungerar såvitt jag kan se
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
linusfromsweden
Medlem
Posts: 38
Joined: 10 Sep 2014, 22:27
9

Det här är ju Helt... Otroligt!
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

håkan wrote:Push och mail funkar jättefint, dock undrar jag vad du menar med "en längre tid", 4.040 släpptes igår och en längre tid är ju bara några få timmar :-)


Uppgraderade nyss, inga problem alls, zoner, larm etc etc fungerar såvitt jag kan se
Inte haft fungerade Push eller mail sedan v4.035... Märkligt, mail borde ju va simpelt och bara fungera men icke...
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Nex wrote:
håkan wrote:Push och mail funkar jättefint, dock undrar jag vad du menar med "en längre tid", 4.040 släpptes igår och en längre tid är ju bara några få timmar :-)


Uppgraderade nyss, inga problem alls, zoner, larm etc etc fungerar såvitt jag kan se
Inte haft fungerade Push eller mail sedan v4.035... Märkligt, mail borde ju va simpelt och bara fungera men icke...
Ok svarar på mitt egna meddelande... Det va mer simpelt än jag trodde men buggit värre. Mina gamla inställda meddelanden fungerar icke men om jag tog bort dem och gjorde nya meddelanden med precis samma innehåll så funkar det hur bra som helst... Märkte samtidigt att knappen "Starta när HC2 startar" har en tendens att avkryssa sig när man sparar vissa ändringar så kolla den knappen det sista ni gör så sparar ni säkert ett eller två gråa hår...
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Min enhet flippa ur totalt så går tillbaka en version.. alla enheter utom en försvann ohh vad roligt...
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Och nu verkar man inte kunna gå tillbaka till gamla versioner i heller Suck trötta mig lagom kul detta blev nu ju
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Systemfel wrote:Min enhet flippa ur totalt så går tillbaka en version.. alla enheter utom en försvann ohh vad roligt...
Vänta ett tag, rensa cachen i webbläsaren och bota om boxen.
Fanns en annan lösning där man kunde skapa ett virtual device i ett "unassigned room"

Kolla Fibaros forum
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

SirMaggot wrote:
Systemfel wrote:Min enhet flippa ur totalt så går tillbaka en version.. alla enheter utom en försvann ohh vad roligt...
Vänta ett tag, rensa cachen i webbläsaren och bota om boxen.
Fanns en annan lösning där man kunde skapa ett virtual device i ett "unassigned room"

Kolla Fibaros forum
Kan säga det mesta har lagt sig där.. i unassigned room. Har prövat rensa cachen starta om så ycket så jag sletit ut knappen starta om på både box och virtuellt . har gått in från annan dator också inget hjälper ... Vad ska man ta backupp för om man inte kan återställa ???
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Ska fungera enligt flera users och Fibaros support.

Code: Select all

Put a new Virtual Device in the unassigned section and everything should show up, known bug, should be fixed in the next update
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

SirMaggot wrote:Ska fungera enligt flera users och Fibaros support.

Code: Select all

Put a new Virtual Device in the unassigned section and everything should show up, known bug, should be fixed in the next update
Jo det funka ju ... helt klart men var en konstig bugg precis som man inte får lämna det tomt
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag har en vd kvar i unassigned, flyttar jag den så försvinner många grejer :)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Tillbaka på ruta ett!
Efter många och stora problem med 4.040 lyckades jag få driften av min HC2 nästan felfri. Minnesproblemet var borta och efter 14 dagars drift var bara 26% förbrukat. När de döda noderna härjade som värst var det nästan fler döda noder varje morgon än friska enheter. Nu var det som mest en död nod om dagen.

Men.....
Så fick jag ett strömavbrott och när HC2'an startat om igen så blinkade Z-wavelampan som en tok under flera timmar och minnet förbrukades i rask takt så snart slår det i taket och förmodligen blir det till att boota om för att säkra driften.

Så, hur kan en nästan helt stabil maskin få fnatt av en omstart? Det verkar som att den hamnat ur fas på något sätt.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
darklord
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 18 Apr 2015, 11:06
8

Vad säger ni som uppdaterat vågar jag uppgradera från 3.5 eller är det bättre att ligga kvar än ?
Har bara strömbrytare och larm delar och det är viktigt att larmet fungerar !

Tacksam för en rekommendation, uppdaterade förra året och fick gå tillbaka då inget fungerade !

Mathias :shock:
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

darklord wrote:Vad säger ni som uppdaterat vågar jag uppgradera från 3.5 eller är det bättre att ligga kvar än ?
Har bara strömbrytare och larm delar och det är viktigt att larmet fungerar !

Tacksam för en rekommendation, uppdaterade förra året och fick gå tillbaka då inget fungerade !

Mathias :shock:
Vänta ett tag till anser jag.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Vill du ha ett stabilt fungerande system så stanna där du är. Från och med version 4.035 upplever jag att något med Zwave-motorn har gått snett. Det blev något bättre i 4.040 men inte tillräckligt bra för att rekommendera andra att uppdatera.
Fibaro antyder också att man håller på att omarbeta Zwave-motorn så personligen väntar jag med stor spänning på nästa release.
Då rensar jag maskinen och lägger in allt på nytt. Att bara uppdatera det befintliga systemet kan i bästa fall fungera, men inget jag rekommenderar.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply