Smart Energy Switch 3 - Aeon Labs

Post Reply
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hej är hyffsat ny på detta (igår)
Men har lyckats lägga till ett par Smart Energy Switch 3.

Dock blir jag inte klok på vad de 3 enheterna är? Namnen på dem på bilden under är något jag gissat fram..
Men den jag kallar watt, verkar inte ge så mycket utslag alls. =(
Allt enligt bifogad fil (om jag fick med den).
En tillagd switch
En tillagd switch
till lagd aeon.png (14.27 KiB) Viewed 23679 times

Samt nu när jag väl lyckats lägga till ett par, så verkar jag inte längre kunna lägga till.. Enligt nästa bild..

Switchen bara blinkar blått när jag pluggar in den i El-uttaget.
Fel
Fel
fel i tillläggning.png (32.96 KiB) Viewed 23679 times

Hur skall de fungera??

Mvh en nybörjare med HC2 o z-wave
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

De stora siffrorna visar Volt och Ampere, inte Watt. Momentan och total effekt visas i nederkant med grön och blå text.
Att det saknas information om Ampere kan bero på att Fibaro inte hunnit lägga in fullt stöd för denna enhet ännu. Med lite tur kommer detta i nästa release.

Beträffande misslyckad inlärning så kan det ha flera orsaker. Om det strular så försök att plocka bort dem ur nätverket igen via dialogboxen "Ta bort enhet". Gör trippelklick på enheten (samma procedur som när du lägger till en enhet).

Försök sedan lägga till enheten igen (med trippelklick). Lyckas inte detta så gör om processen fast lite närmare din HC2.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Okey..

Men den verkar lite sisådär med Watten med då...

Men tack för att du nämnde att det var Ampere... då skall vi ändra benämningen.


Hmm trippelklick.. Skall testa detta när jag kommer hem.. Har lagt till dem genom att bara klicka (1 gång), det verkade fungera med de övriga...

Men på tal om dem...(så saknar dem template) men det kanske har att göra med det du nämnde, att de inte har fullt stöd.

Återkommer ikväll!.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ett klick, tre klick eller bara ansluta spänning. Det verkar vara lite olika bud för olika fabrikat. Jag kör med trippelklick för då vet jag att det funkar.
Om det strular med att lägga till en enhet, tänk då på att göra en exkludering (ta bort enhet) innan du försöker lägga till den igen.
Vill man vara helt säker på att enheten tas bort så kan man göra en återställning på enheten också. Den gör man oftast genom att hålla enhetens inlärningsknapp i 10 - 20 sekunder. Har den en diod så ser man på blinkningarna när återställningen är klar. Enhetens datablad förklarar oftast hur detta görs. Men det är sällan (eller aldrig) man behöver göra.

Beträffande avsaknad av template så spelar den ingen roll. En Zwave-enhet kan alltid läggas till eller tas bort ur ett nätverk. Det värsta som kan hända är att enheten inte har fullt stöd för alla funktioner, tex. energimätning.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Verkar ha fått till det nu..

O borde kanske skapa en ny tråd?
Men vet ni hur man skapa 2konton hos fibaro??

Tänker mest på när man loggar in utifrån, så verkar det som man blir utkastad när den andre loggar in.

O när jag skapar ett extra konto hos fibaro, så säger den att min HC2 redan är reggad på annat konto..

Hur gör ni för att styra allt från flera telefoner? Samt så testade jag larm och push.... Push gick bara fram på ena telefonen, kan det ha med att vi kör samma konton?


Tack för all hjälp hittills
Mvh Clas
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Förresten nu när jag börjar få kläm på det ändå..


Så visar det sig att det är ett par som inte visar Watt.

Fast tror att någon som inte fungerade igår fungerar idag (inte säker)

Men har 2st som nu inte visar watt, o det är lite synd då jag skriver ett script som skall kolla mot just watt förbrukningen..

Vad skall man göra då?
Är det att ta bort enheten och lägga till den igen, och börja om allt från början?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om någon eller några enheter beter sig annorlunda så titta på dess information som du hittar för varje inlagd enhet.
Mitt exempel nedan är en annan enhet än din, men vad jag vill visa är att här skall finnas enhetens rätta benämning mm.
Saknas tex. enhetens modellbeteckning kan det vara så att inlärningen misslyckats och då får du göra om den.

Om du jämför två likvärdiga enheter som inte beter sig lika så kolla vilken version (firmware) enheten har. Har de samma version så skall de fungera på samma sätt. Har de olika versionsnummer så kan de vara så att de fungerar olika beroende på att Fibaro inte gett dem samma stöd (ännu).
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Ser att bägge har exakt samma ver och allt..

Kan inte se någon skillnad mellan dem..
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Förutom skillnaden att den ena reggar watt och inte den andra..

Är det lönt med en borttagning och tillsägningar igen då?

Kan det vara något galet vid inlärningen trots att allt tyder på att de är likadana?
Blir lite pill, är ju i inte bara att ta bort o lägga till..

Man måste ju döpa om den och lägga till den i rummet på 4 ställen, samt göra om scenen.

PS, på tal om kontona.. Nu fungerar det med 2st. Man skulle ju köra samma konto mot fibaro, och sedan med olika in i systemet ;)
Dock har jag sett att när man loggar in med admin så kan man se en Flik under home fliken som heter family...

Dock ser jag inte våra konton där?
Inte heller så verkar jag hitta någon sida där jag kan se gps position på "familjen" trodde detta skulle gå när jag läste på om fibaro...
Men nu får man iaf ett push med. När tvättmaskinen är klar ;) bara synd att torktumlarens watt mätare inte fungerar, för då hade den oxå varit klar ;)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Nu blir jag trött.. Försöker lägga till 2till sådan här enheter..
Nu trippleklickar jag, enkelklickar dubbelklickar.. ja allt även hållt inne för att den skall nollas.

Inlärningsfasen avslutad, eller något i stil med det står det efter några sekunder.

O sen lägger den till en "simpel switch" som för övrigt inte fungerar..

Är det så att man måste boota om hela hc2 ibland?
Kan det hjälpa? Har ännu inte bootat om den.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Post Reply