Clabbe's problem med sin HC2 - är det värmeproblem?

Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Nej batteridrivna vidarebefordrar inte något, bygger inget meshnätverk, däremot så kan de givetvis koppla upp sig på de andra meshkopplade enheterna.

En tumregel jag lärt mig.
Nätanslutna bygger på meshnätverket men inte batteridrivna.

Men vad var din tanke??
Menar du också att det kan vara antenn på HC2?

Om det nu är så att en agerar "relä/vidarbefodrare" så är det kanske så att den går tungt, men åt andra sidan...

Om jag nu har 50meter till 10puckar... Tex att jag har dem i garaget, och då har en sändare/puck halvvägs därifrån, så skall det ju den vidarebefordra utan bekymmer teoretisk fungera???
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag vet inte är dessvärre svaret. Jag har aldrig haft det problem du verkar ha, så jag försöker bara bidra med det lilla jag vet eller tror mig veta.

Om antennen är skadad eller inte korrekt ansluten (vilket inkluderar felaktigt jordplan osv vilket är monteringsfel isåfall), så inser jag att problem kan uppstå. Rent logiskt kan det bli problem då.

Men det är sällan bara ett fel, säg att din HC2 har lite antenn problem, och sedan någon ytterligare enhet som inte fungerar riktigt 100% eller har en antenn som ligger fel och har dåligt signal - där någonstans felet ligger - alltså att jag ser en risk i att du jagar flera fel samtidigt, och det är då 17on i mig inte lätt att hitta...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Nää...


Det är inte roligt längre...

Verkar som sagt fungera när de är nära... Dock inte testat alla samtidigt nätar, då ja inte har så många uttag där.

Men för att ge svar på tidigare talare.
Testar att ha den brevid wifi o sonosbrige, i 50 höjd över golv på bottenplan. Men när det eventuellt kunde vara andra signaler dom störde den så flyttade jag upp den till 1,20 över golv på övervåning. O när inte det fungerade då flyttade jag ner den till golvnivå (övervåning) med fläkt (pga. Värme) , o när nu inte det fungerar så har den återigen landat på plan 1.

O som sagt när någon testar litegrann så fungerar det... Men kanske var 10e signal som skall gå långt, hänger sig o därmed stannar alla tänd/släck signaler från hc2.. Man önskade sig stt den kunde göra. 2 grejer samtidigt men nej....,

Ingen automatik idag inte.... Inte end hunnit sätta ikoner på mina rum efter dagens återställning (alla har sovrumsikonen)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Låter som du har typ någlunda samma problem som mig. Kolla i slutet på min tråd Besviken så kanske du finner någon hjälp. Dock har jag fortfarande stora problem.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Jo tittat på den tråden med...

Men börjar tappa förtroendet för detta helt..

Plug and play? == plug and pray... o tyvärr är jag nog inte tillräckligt troende...


Tror mycket ligger i hur HC2 skickar o tar emot kommandon..
Att när den skickar en tändsignal så måste den vänta på att enheten svarar, innan den får skicka nästa tänd eller släck, oavsett till vilken enhet.
Men den kan iaf samtidigt ta emot andra signaler, det blir liksom bara tänd o släck kommandon som blir uppköade.

Ser att RH_Dreambox skrev i en annan tråd.
Pluggar långt bort i nätverket har blivit något bättre sedan jag öppnat pluggen och rätat ut antennen. Det gäller Aeon pluggar där antennen stoppats ned i ett fixeringshål och böjts i 90 graders vinkel vilket gjort antennen mycket kortare. Genom att räta ut den och lägga den utmed höljet tror jag att de har fått en bättre räckvidd.
men vet inte om jag vågar mig på att öppna dem.. Då eventuell garanti kanske dör i samband med det... Samt att han skriver "tror"
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Min HC2a finns för fjärrdrift för någon förståsigpåare..
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ahhh - ja då föreslår jag att du testar Indigo - den skall ju lösa alla problem påstås det.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Vet inte om jag vågar det =)

Men nu har jag uppdaterat Fibaro supporten med vad som faktiskt är felet, så får vi se ifall de vågar svara mig denna gången, istället för att klaga på Kirkoffs sonos VDs... Att den skulle sänka min HC2a..
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Antingen sprack min teori, eller så är fibaro inne i burken o testat lampor där uppe..

För jag försökte tända o släcka en lampa som är 1,5meter ifrån HC2, funkade ett tag, sen stannade allt.

Hoppas hoppas hoppas det är så att de faktiskt gick in... o att det var dom som sänkte den, så de får uppleva problemet..

Men finns det något skript som kan tömma z-wave kön?
Tänkte på ifall det nu är så att den misslyckas med en tändning, kan man då "tömma" kön, så att den slipper vänta på svar.. o jag kan tända nästa lampa istället?

Mvh
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Enda sättet jag kan komma på att tömma kön är att skapa ett script som bootar om HC2 - men det var nog inte det du menade? :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Du har inget annat som ligger på samma band?
Typ larm eller en babymonitor?
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Inget larm, ingen babymonitor... Tja typ nada förutom wifi o sonos...

Eller hmm en bärbar hemtelefon ifrån tele2, sån som går på mobilnätet, sedan dect, osäker vad den går på för frekvens
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hmm...

Antenn grejen...
Vet inte riktigt vad som hänt, men tänkte lägga till min fgs222 som var ungefär 5meter ifrån HC2, o det fungerade inte..
Kom o tänkta på det där med antennen, skruvade av den och kollade stiftet ser fint ut..
Skruvar tillbaks, funkar fortfarande inte..

Flyttar upp HC2an till övervåningen där jag haft den en annan gång, försöker lägga till fgs222 fungerar inte..
Men vad jag sen märker är att nu är den 17 resor värre än tidigare.. Finns typ inte en plugg som jag kan tända o släcka.. Har kört reconfigure på z-wave nätverket (mesh) men inte någon puck vill fungera ordentligt.
Inte ens den närmsta som är 3,5meter ifrån frisikt samma höjd o allt. bägge är nu i golvnivå, var sin sida ett rum. finns inga hinder på vägen..

så nu börjar jag fundera på antenn fel..
Men inte helt säker på hur det skulle kunnat förklara mina tidigare bekymmer..

Men jag känner mig inte säker på någonting längre, bara en sak... Detta är jobbigt, mycket pengar o dålig funktionalitet..
Jag som bara vill få det att fungera, har inte så höga krav, mer än att det skulle vara stabilt.

Mvh Clas
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Känner igen allt du skriver. Allt mitt fungerar perfekt så länge enheten ligger inom en radie av en meter. Jag har några enheter 3-4 meter bort som konstigt nog fungerar helt utan problem. Kan inte du göra en karta likt min så man kan få en helhet hur det ser ut. Jag ska lägga till 2 nya enheter i morgon och uppdatera min karta.

Som någon skrev i min tråd för länge sen så kan man prova en ståltråd som antenn som ett test bara.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Något som är än mer konstigt...

Skruvade av den en gång till o på.

Nu verkar allt fungera, o då menar jag även puckar långt bort(har dock inte försökt med fgs222).
Aeon labs har också varit inkopplade i caset, o i natt har dom fått vara inne o leka med allt, bad dem visserligen att inte leka med sovrumslampan. De hittar inte heller något nu..

Inte mer än.....

Att volten som tidigare stod typ 246,3volt står nu 246,3kWh?????
Skall testa vidare idag, o försöka lägga till fgs222..

Starta om hc2, klicka som en idiot på tänd/släck, för att se om jag kan få fel igen...
Skall se om jag kan få till en karta...

Får dock besök igen om några h
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
zorro
Medlem
Posts: 365
Joined: 22 Oct 2013, 16:16
10

jag tycker det "luktar" hårdvarufel på ditt wifi i HC2 :shock:
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hmm kan få den att lagga... men inte på samma sätt som tidigare..

Den kommer alltid ikapp efter någon/några sekunders lagg..

Den har hittills inte fryst..

Vet inte om jag skall våga mig på antennen igen på HC2an..
Då det verkar fungera...

Fast samtidigt vill jag ju på något sätt bekräfta att det faktiskt är det som är fel, och kanske skicka efter en ny HC2..


Jaja, nu skall jag inte röra något mer idag, så får vi se om den lyckas med GEA ikväll (tända släcka lampor)



PS... bifogade placeringarna. om än dock lite tillfälliga. har inte ens skruvat upp PIR än (ligger på hyllor) men vill få det att fungera som det skall innan man ens tänker tanken med fast installation..
Attachments
Övreplan
Övreplan
2015-01-12-övreplan.jpg (348.23 KiB) Viewed 34206 times
undreplan
undreplan
2015-01-12 Undreplan.jpg (333.52 KiB) Viewed 34206 times
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
zorro
Medlem
Posts: 365
Joined: 22 Oct 2013, 16:16
10

Behöver väl inte vara just antennen kan ju vara wifi kortet
har du kollat att inte kabeln från chassi kontakten till wifi modulen sitter löst eller lossnat :?:
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

skall kolla det sen om jag kan trycka till den lite kanske..

men upptäckte en annan sak här med 5min tills besök kommer..
.
La till 2 ikoner... en för sonos system i vardagsrummet, och en för tvättmaskin i badrum..

allt ser kanon bra ut o fungerar i webgränssnittet..
men i mobilen så har det blivit tvärtom..
jag har en sonos i badrummet, och en tvättmaskin i vardagsrummet..
Men det fungerar iaf att klicka på ikonerna..

Ja, jag har uppdaterat nätverksdata i mobilen, startat om app o mobil...
Startat om HC2 problemet kvarstår...

Får la försöka byta ikoner på enheterna i morn, o så om det fungerar då..

Varför skall någonting bara fungera?, när man kan ha bekymmer med allt istället...


*EDIT**
hann testa att byta ikon till en annan standard, uppdaterade appen o den fungerade... La återigen in min Sonos ikon, fungerar i gränssnittet, men i appen så blev den en tvättmaskin igen.......
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
zorro
Medlem
Posts: 365
Joined: 22 Oct 2013, 16:16
10

Kanske är läge och ta sig en grogg och sätta sig ner och fundera vad man håller på med igentligen :lol: :mrgreen:
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Post Reply