ID-lock

Bananen79
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 19 May 2016, 20:56
7

Någon som har installerat ID-lock och fått det att fungera med push-notiser i HC2?
Vilka funktioner har ni i övrigt fått att fungera med HC2 :?:
hardinth
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 21 Jan 2016, 16:34
8

Tja!

Jag har IDLock sedan någon vecka, och integrerat i Fibaro HC2 sedan någon dag.
Ser låsstatus och kan låsa/låsa upp genom HC2's dashboard eller Fibaroappen, har även gjort någon enkel scen som låser låset kl 22.00 varje dag.
Har börjat fuska lite med LUA och låset idag, men jag är för KASS för att komma vidare :evil: . Jag vet inte riktigt hur det hänger ihop, men visst har väl enhetens "template" något att göra med vad man kan komma åt och påverka i LUA, dvs Properties & Actions? Jag skulle tex vilja se nuvarande låsstatus men jag fattar inte hur jag läser ut det? Bör ju också gå att se om dörren är öppen eller stängd, det skulle jag vilja plocka upp via LUA men man är ju tyvärr inge kodare och jag hittar då inga LUA exempel runt IDLock ännu...
//Thomas
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Hej, utan att ha läst manualen för idlock så är en template enbart en förenkling av parametersättning av enheten. Inget som kommer utöka funktionalitet av vad du kan göra. Utan template blir det bara lite mer hardcore, dvs parameter 1=value 0 utan vidare förklaring.

För att lösa tex låsstatus så är det viktigt att den sk. Commando klassen publicerar den information. Gör den det så kan du lätt läsa den genom lua.


Sent from my iPhone using Tapatalk
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Hej på er! Här finns manualen till Z-Wavemodulen och dess command classes:

http://idlock.no/media/wysiwyg/Bruksanv ... 20v1.2.pdf
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Tack den har vi läst. Ser dock inte i vilken kommandoklass man kan utlösa aktuell status på låset. Eller missar jag något?


Sent from my iPhone using Tapatalk
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Lite svårt att känna sig säker när man inte har till gång till en HC2 med detta lås, men det verkar ju som att det ska skickas en ganska detaljerad beskrivning av vad som sker från låset. Av vad jag kan läsa ut ir denna sida av manualen då...


Image

Kan du kanske skapa en ny Lua-scen, välja låset när du redigerar koden och skicka en skärmdump över menyn du får fram för den enheten? Det skulle kunna hjälpa oss hjälpa dig att se vad som är tillgängligt...

Fredrik
Bananen79
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 19 May 2016, 20:56
7

Detta kommer upp i menyn:
idlock1.jpg
idlock2.jpg
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Ser att value finns med och borde vara status på låset. Därmed borde man kunna göra det mesta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
torbjorn.randin
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Oct 2013, 15:21
10

Tjena..

Jag har två ID-Lock monterade men kan inte göra något med dem alls. Det går inte ens att se status på låsen.
Själva inkluderingen i systemet var inget problem alls men uppenbarligen missar jag något. Kan inte hitta någon annan info än det som anges i manualen till z-wavemodulen.

Hur har ni gjort..!?
Bananen79
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 19 May 2016, 20:56
7

torbjorn.randin wrote:Tjena..

Jag har två ID-Lock monterade men kan inte göra något med dem alls. Det går inte ens att se status på låsen.
Själva inkluderingen i systemet var inget problem alls men uppenbarligen missar jag något. Kan inte hitta någon annan info än det som anges i manualen till z-wavemodulen.

Hur har ni gjort..!?
Inkluderade du låsen i "Säkert läge" ?
Det krävs för att kunna se status, låsa m.m.

Jag har äntligen lyckats få pushnotiser om låsstatus att fungera genom att skapa scenen med hjälp av Magic scene. Fungerade inte med grafiska block.
Har även en lua scen som automatiskt låser på kvällen om det skulle råka vara olåst. Skulle någon låsa upp och gå ut låser scenen ID-lock inom en minut. Inställd att göra så tills morgonen.
torbjorn.randin
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Oct 2013, 15:21
10

Bananen79 wrote:
Inkluderade du låsen i "Säkert läge" ?
Det krävs för att kunna se status, låsa m.m.

Jag har äntligen lyckats få pushnotiser om låsstatus att fungera genom att skapa scenen med hjälp av Magic scene. Fungerade inte med grafiska block.
Har även en lua scen som automatiskt låser på kvällen om det skulle råka vara olåst. Skulle någon låsa upp och gå ut låser scenen ID-lock inom en minut. Inställd att göra så tills morgonen.
Jag hörde att det nämndes om säkert läge men jag har inte hittat var/hur man sätter låset i det läget. Någon som kan ge en kort beskrivning..!?
Bananen79
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 19 May 2016, 20:56
7

torbjorn.randin wrote: Jag hörde att det nämndes om säkert läge men jag har inte hittat var/hur man sätter låset i det läget. Någon som kan ge en kort beskrivning..!?
När du inkluderar låset i HC2 klickar du i "Add in security mode if device supports it".
Du bör även vara ganska nära HC2 när du inkluderar.
securitymode.jpg
torbjorn.randin
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Oct 2013, 15:21
10

Bananen79 wrote:
När du inkluderar låset i HC2 klickar du i "Add in security mode if device supports it".
Du bör även vara ganska nära HC2 när du inkluderar.
Ahh, nu känner man sig sådär dum igen... Hade inte en tanke på det där. Jag letade ju bara i låstets och z-wavemodulens info....
Tack för hjälpen.. ;)
mekis_9
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 20 Apr 2016, 13:30
7
Location: Ulricehamn

Någon som hittat någon LUA-kod/VD med fiffiga funktioner anpassade för IDlock och HC2?
Har skaffat ett lås som jag ännu inte inkluderat men där jag påbörjat det mentala spelet med mig själv om vad för funktioner man ser nyttan av.
Bananen79
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 19 May 2016, 20:56
7

mekis_9 wrote:Någon som hittat någon LUA-kod/VD med fiffiga funktioner anpassade för IDlock och HC2?
Har skaffat ett lås som jag ännu inte inkluderat men där jag påbörjat det mentala spelet med mig själv om vad för funktioner man ser nyttan av.
Ville kunna låsa automatiskt mellan vissa tidpunkter om dörren inte hade låsts. Lite som Verisure's lås fungerar.
Min LUA ser ut som nedan och i mitt fall låser det mellan 22:00-07:30. Ändra 302 till ditt lås ID och klockslagen till vad du vill.
Vet inte om koden är optimal men fungerar gör den iallafall... :lol:

Code: Select all

--[[
%% autostart
%% properties
302 value
%% events
%% globals
--]]

local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger();
function tempFunc()
local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( (tonumber(os.date("%H%M")) >= tonumber(string.format("%02d%02d", "22", "00")) or tonumber(os.date("%H%M")) <= tonumber(string.format("%02d%02d", "07", "30"))) and (math.floor(os.time()/60)-math.floor(1478707200/60))%1 == 0 )
and
 ( tonumber(fibaro:getValue(302, "secured")) == 0)
)
then
	fibaro:call(302, "secure");
end

setTimeout(tempFunc, 60*1000)
end
if (sourceTrigger["type"] == "autostart") then
tempFunc()
else

local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( (tonumber(os.date("%H%M")) >= tonumber(string.format("%02d%02d", "22", "00")) or tonumber(os.date("%H%M")) <= tonumber(string.format("%02d%02d", "07", "30"))) )
and
 ( tonumber(fibaro:getValue(302, "secured")) == 0)
or
startSource["type"] == "other"
)
then
	fibaro:call(302, "secure");
end

end
Bananen79
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 19 May 2016, 20:56
7

Sen kan det ju va trevligt att få en push när dörren låsts eller låsts upp.

Dörr låst:

Code: Select all

--[[
%% autostart
%% properties
302 value
%% events
%% globals
--]]

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( tonumber(fibaro:getValue(302, "secured")))
or
startSource["type"] == "other"
)
then
	fibaro:call(291, "sendDefinedPushNotification", "296"); --Mobil1--
    fibaro:call(247, "sendDefinedPushNotification", "296"); --Mobil2--
end

Dörr upplåst:

Code: Select all

--[[
%% autostart
%% properties
302 value
%% events
%% globals
--]]

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( tonumber(fibaro:getValue(302, "secured")) == 0 )
or
startSource["type"] == "other"
)
then
	fibaro:call(291, "sendDefinedPushNotification", "295"); --Mobil1--
    fibaro:call(247, "sendDefinedPushNotification", "295"); --Mobil2--
end



Ändra id till dina mobiler som skall få push (291 och 247 i mitt fall ) samt ID till din notifiering som du skapat i meddelandepanelen. ( 295 och 296 i mitt fall )

Glöm inte ID på ditt dörrlås... (ändra 302)
mekis_9
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 20 Apr 2016, 13:30
7
Location: Ulricehamn

Bananen79 wrote:
mekis_9 wrote:Någon som hittat någon LUA-kod/VD med fiffiga funktioner anpassade för IDlock och HC2?
Har skaffat ett lås som jag ännu inte inkluderat men där jag påbörjat det mentala spelet med mig själv om vad för funktioner man ser nyttan av.
Ville kunna låsa automatiskt mellan vissa tidpunkter om dörren inte hade låsts. Lite som Verisure's lås fungerar.
Min LUA ser ut som nedan och i mitt fall låser det mellan 22:00-07:30. Ändra 302 till ditt lås ID och klockslagen till vad du vill.
Vet inte om koden är optimal men fungerar gör den iallafall... :lol:

Code: Select all

--[[
%% autostart
%% properties
302 value
%% events
%% globals
--]]

local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger();
function tempFunc()
local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( (tonumber(os.date("%H%M")) >= tonumber(string.format("%02d%02d", "22", "00")) or tonumber(os.date("%H%M")) <= tonumber(string.format("%02d%02d", "07", "30"))) and (math.floor(os.time()/60)-math.floor(1478707200/60))%1 == 0 )
and
 ( tonumber(fibaro:getValue(302, "secured")) == 0)
)
then
	fibaro:call(302, "secure");
end

setTimeout(tempFunc, 60*1000)
end
if (sourceTrigger["type"] == "autostart") then
tempFunc()
else

local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( (tonumber(os.date("%H%M")) >= tonumber(string.format("%02d%02d", "22", "00")) or tonumber(os.date("%H%M")) <= tonumber(string.format("%02d%02d", "07", "30"))) )
and
 ( tonumber(fibaro:getValue(302, "secured")) == 0)
or
startSource["type"] == "other"
)
then
	fibaro:call(302, "secure");
end

end
Tack för din delning av kod. Den gör det den ska precis som du säger.

Jag testade att skapa en VD med två knappar och placera följande kod på respektive knapp, då kan man ändra funktionen i låset till autolås istället för att beordra låsningen.

knapp1:

Code: Select all

--Disable Away Manual Lock
local id= 262;
HC2 = Net.FHttp("127.0.0.1", 11111)
jtable = '{"properties":{"parameters":[{"id":1,"size":1,"value":0}]}}'
HC2:PUT("/api/devices/" ..id ,jtable)
knapp2:

Code: Select all

--Disable Away Auto Lock
local id= 262;
HC2 = Net.FHttp("127.0.0.1", 11111)
jtable = '{"properties":{"parameters":[{"id":1,"size":1,"value":1}]}}'
HC2:PUT("/api/devices/" ..id ,jtable)
Prövade med value:2 och 3 men fick ingen skillnad på låset gällande LåsBortaLäge där knappen på insidan inte ska fungera.
Fungerar när man aktiverar BortaLäge på låset.

Någon som vet vad som krävs för att HC2 skall klara av att registrera/läsa händelserna i kategorin "COMMAND_CLASS_NOTIFICATION_V4" beskrivna i manualen?
http://idlock.no/media/wysiwyg/Bruksanv ... 20v1.2.pdf
Då början man verkligen ha nytta av låset.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Någon som vet skillnaden mellan "secured" och "value" vid öppet stängt lås?

secured verkar växla mellan 0/255 mesans value 0/1. Men vad e skillnaden rent funktionellt?

Kristian
fjuppe
Medlem
Posts: 25
Joined: 26 Nov 2016, 22:46
7

mekis_9 skrev:

"Någon som vet vad som krävs för att HC2 skall klara av att registrera/läsa händelserna i kategorin "COMMAND_CLASS_NOTIFICATION_V4" beskrivna i manualen?
http://idlock.no/media/wysiwyg/Bruksanv ... 20v1.2.pdf
Då början man verkligen ha nytta av låset."

Mycket intressant att få reda på hur man läser av kommandoklasserna, då ser du vilken kod eller RFID som användes samt om det är nån som pillar med nån kod som inte är giltig....

Var har vi "LUA-experterna" ??

/Torbjörn
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

fjuppe wrote:mekis_9 skrev:

"Någon som vet vad som krävs för att HC2 skall klara av att registrera/läsa händelserna i kategorin "COMMAND_CLASS_NOTIFICATION_V4" beskrivna i manualen?
http://idlock.no/media/wysiwyg/Bruksanv ... 20v1.2.pdf
Då början man verkligen ha nytta av låset."

Mycket intressant att få reda på hur man läser av kommandoklasserna, då ser du vilken kod eller RFID som användes samt om det är nån som pillar med nån kod som inte är giltig....

Var har vi "LUA-experterna" ??

/Torbjörn
I smartthings kan man se vilken kod eller vilken tag som öppnat. Och även om någon försökt med en felaktig kod

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Post Reply