Märkligt beteende med Fibaro wall plugs

alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har ett märkligt beteende med några av mina wall plugs.

Efter att en wall plug stängts av så sätts den ibland automatiskt på igen efter bara någon sekund. HC2an verkar tro att plugen är av när den egentligen är på.

Jag kör HC2 4.110, minns inte om jag haft problemet med tidigare versioner men tror inte det. Känns dessutom som det bara händer några av mina nyare wall plugs.
sm7tix
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 31 Jan 2017, 06:08
7

Jag har haft samma fenomen. I mitt fall tror jag att trafon som sitter i pluggen stör. Har och hänt stt den försvunnit helt ur nätverket. Jag kör Vera plus men jag tror det är pluggen som tramsar.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Hmm.. När du säger det så låter det rimligt. De enheter jag har problem med har en trafo ansluten.

Har också haft problem med att enheterna "dör" ibland.
sm7tix
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 31 Jan 2017, 06:08
7

Jag har inte testat att sätta en kort förlängningssladd mellan trafo och plugg men kan ju hjälpa. Skulle dock inte vara nödvändigt. Har du mejlat Fibaro?
Mvh Stefan

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Ja, gjorde det idag.

Standard svar tillbaka; Testa att ta bort/lägga till igen. Funkar inte det är det hårdvarufel. Skicka till Polen.

Jag svarade med misstankarna gällande transformator men inget svar på det än.
sm7tix
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 31 Jan 2017, 06:08
7

Ok. Jag skiftade plug och den andra failade också en gång på samma sätt. Den som failade först funkar finfint på nytt ställe.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har testat med förlängningssladd samt byta plug mot en ny. Samma fenomen.
Har som sagt en äldre version av pluggen bara 2-3m ifrån och den är det aldrig problem med.
Funderar på att bygga om hela mesh- nätverket. Inte bara för den felande plugen.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Kanske räcker det med ett störningsskydd på sladden till trafon.
Kanske något liknande detta.
http://www.oie.se/Produkt/storningsskyd ... ed-(36365)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Efter en lyckad mesh- rebuild (fick kör om den typ 20ggr innan den gick igenom helt) så har jag inte haft några problem senaste 48h timmarna.
Tycker dessutom att alla enheter generellt svarar snabbare. Borde tyda på att nätet inte var optimalt konfigurerat förut.
sm7tix
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 31 Jan 2017, 06:08
7

Hur gör jag en rebuild?
Mvh Stefan

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

"Mesh network reconfiguration" hittar du under "Inställningar / Z-Wave Nätverk / Mesh network configuration"
Välj "Entire Z-Wave Netvork" och klicka "Reconfigure". Klicka på spara när rekonfigureringen är klar.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
sm7tix
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 31 Jan 2017, 06:08
7

RH_Dreambox wrote:"Mesh network reconfiguration" hittar du under "Inställningar / Z-Wave Nätverk / Mesh network configuration"
Välj "Entire Z-Wave Netvork" och klicka "Reconfigure". Klicka på spara när rekonfigureringen är klar.
Tack! Gör ett försök.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Fundersam på den där spara- knappen i detta fall.
Den markerar att något skall sparas (med utropstecken) men den visar så innan omkonfigureringen gått klart. Dessutom verkar omkonfigurereringen pågå i ett bakgrundsjobb. Det är inga problem att lämna sidan under tiden ..

Någon som vet "bestämt"?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Du ser uppe i statusfönstret när rekonfigureringen pågår. Det snurrar fram ny ID-nummer som testas med någon sekunds mellanrum.
Kolla dina enheter och se vilken som har det högsta ID-numret.
När du kör rekonfigureringen så är den klar då detta ID-nummer har bearbetats. Då skall du spara
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

RH_Dreambox wrote:Du ser uppe i statusfönstret när rekonfigureringen pågår. Det snurrar fram ny ID-nummer som testas med någon sekunds mellanrum.
Kolla dina enheter och se vilken som har det högsta ID-numret.
När du kör rekonfigureringen så är den klar då detta ID-nummer har bearbetats. Då skall du spara
Men man kan ju byta sida i GUIt när rekonfigureringen pågår (även om man får en fråga om man verkligen vill lämna sidan). Hoppar man tillbaka till sidan där man startade omkonfigureringen är spara - knappen sedan släckt.

Informationen om närliggande enheter borde sparas på enheterna själva och inte i controllern?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Informationen om närliggande enheter borde sparas på enheterna själva och inte i controllern?
Det kan du ha rätt i, men jag har jobbat med datorer i så många år nu att spara-reflexen sitter i generna :lol:
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

RH_Dreambox wrote:
Informationen om närliggande enheter borde sparas på enheterna själva och inte i controllern?
Det kan du ha rätt i, men jag har jobbat med datorer i så många år nu att spara-reflexen sitter i generna :lol:
Och gärna flera gånger efter varandra så att man är säker på att det VERKLIGEN biter :)
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jaha, "so much for being cocky". Imorse upptäckte jag en "wallplug" som misslyckats med sin avstängning när solen gick upp. Inget i event- loggen.

Två saker jag kan tänka mig:

1. Jag hade en närliggande wallplug som kopplades ur under några timmar igår (visades som död nod). Eventuellt att systemet byggde om delar av nätverket då så det blev "dåligt" igen.

2. Mina förändringar har aldrig fungerat då den där spara- knappen faktisk har en betydelse i detta fall.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Under tiden man kör en reconfiguration av nätverket så kan man följa vad som skrivs i loggen.
Om den misslyckas med att rekonfigurera någon enhet (ID) så framgår det av loggen. Då kan man ju kolla upp just den enheten.
Och har du Fibaros wall-pluggar så kan du ju göra en manuell kommunikationstest direkt på pluggen. Ringen lyser då i olika färger beroende på om den inte har kontakt (violet), om signalen hoppar över någon annan enhet (gul) eller om den har direktkontakt (grön) med kontrollern.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

J
RH_Dreambox wrote:Under tiden man kör en reconfiguration av nätverket så kan man följa vad som skrivs i loggen.
Om den misslyckas med att rekonfigurera någon enhet (ID) så framgår det av loggen. Då kan man ju kolla upp just den enheten.
Och har du Fibaros wall-pluggar så kan du ju göra en manuell kommunikationstest direkt på pluggen. Ringen lyser då i olika färger beroende på om den inte har kontakt (violet), om signalen hoppar över någon annan enhet (gul) eller om den har direktkontakt (grön) med kontrollern.
Jo, precis. Det är lika olika enheter som misslyckas när jag bygger om. Men till slut, efter 10 försök den här gången, så gick samtliga 49 enheter igenom utan fel. Den här gången klickade jag spara också :).

Jag har testat kommunikationstestet och pluggarna ger gul- färg som jag förväntat mig.
Post Reply