Luftfuktighet?

Post Reply
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Kan någon förklara begreppet luftfuktighet för mig? Syftar främst på väderleksrapporten i HC2 som i stort sett alltid säger att vi har mellan 70-99%, oftast tycker jag vi verkar ha 95%. Om du däremot tar en vanlig luftfuktighetsmätare så kommer man ju inte i närheten av dessa höga värden så min fråga är om någon kan reda ut detta. Är det olika typer av värden, enheter, sätt att mäta? Och om det nu är nära 99% luftfuktighet borde det då inte vara lika fuktigt i luften som i en regnskog? Vad säger experterna? :)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Luftfuktighet och temperatur går hand i hand.
Sjunker temperaturen så ökar luftfuktigheten, och tvärt om. Varm luft kan ta upp mer fukt än kall luft. Därför sjunker luftfuktigheten när temperaturen ökar (om man inte tillför mer fukt).
Luftfuktighetens värde beror också på var du mäter. Är det 90% RH utomhus så kanske det bara är 40% RH inomhus (beroende på temperaturskillnaden).
Just nu har jag följande värden:
12°C / 52% RH Ute
20°C / 41% RH Inne
26°C / 38% RH I uterummet

Hoppas det gav en liten inblick i hur det funkar.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
The Cat
Medlem
Posts: 48
Joined: 10 Jan 2014, 12:56
10
Location: Bästkusten

RH_Dreambox wrote:Luftfuktighet och temperatur går hand i hand.
Sjunker temperaturen så ökar luftfuktigheten, och tvärt om. Varm luft kan ta upp mer fukt än kall luft. Därför sjunker luftfuktigheten när temperaturen ökar (om man inte tillför mer fukt).
Luftfuktighetens värde beror också på var du mäter. Är det 90% RH utomhus så kanske det bara är 40% RH inomhus (beroende på temperaturskillnaden).
Just nu har jag följande värden:
12°C / 52% RH Ute
20°C / 41% RH Inne
26°C / 38% RH I uterummet

Hoppas det gav en liten inblick i hur det funkar.
Med vad mäter du dina värden?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Utomhus och i uterummet använder jag Aeon Multisensor och inomhus Oregon inomhusgivare (433 MHz via en RFXCOM till Domoticz).
Luftfuktighet är alltid svårt att mäta, och några exakta värden blir det inte. Men man får en hyfsad uppskattning av värdet.
Att ange luftfuktighet med decimaler är bara att lura sig själv. Man får nog räkna med att den här utrustningen har en noggrannhet på kanske ±5%.
Temperatursensorerna i de här prylarna har en hyfsad noggrannhet på kanske ±0,5 grader eller bättre. De NTC-motstånd som används i Oregon och även Aeon multisensor (10K vid 25°C) är vanligt förekommande i regulatorer för kylmöbler mm.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
The Cat
Medlem
Posts: 48
Joined: 10 Jan 2014, 12:56
10
Location: Bästkusten

Tack för info. Blir till att montera en Aeon Multisensor i krypgrunden samt en utomhus. Kul/nyttigt att ha koll på dessa värden. Framförallt i krypgrunden.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Blir till att montera en Aeon Multisensor i krypgrunden
Och då kan ju multisensorns rörelsedetektor hålla koll på grävlingarna i krypgrunden också :lol:
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

The Cat wrote:Tack för info. Blir till att montera en Aeon Multisensor i krypgrunden samt en utomhus. Kul/nyttigt att ha koll på dessa värden. Framförallt i krypgrunden.
Själv kör jag med Esp8266. Har sedan en VD som hämtar värdet direkt från esp8266, jag använder en SI7021 sensor. Går fuktigheten över 70 så kommer ett Push meddelande och ett Pop up meddelande om att det inte står rätt till.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

RH_Dreambox wrote:Sjunker temperaturen så ökar luftfuktigheten, och tvärt om.
Inte riktigt säker på hur du menar nu, jag ser det mera som två helt andra saker:
1) Om du råkar leva i ett tropiskt klimat, säg Hawaii, och det inte blåser (bort fuktighet) så är det hög eller extremt hög luftfuktighet
2) När temperaturen är över säg 15 grader eller under 0 grader så vore det fel att tala om fuktighet i svenskt klimat

Till på köpet så vet jag att det, utifrån mina gamla plottade värden (relativt just temperaturen) inte riktigt går att säga någon tumregel som den jag citerade ovan.

Så hur menar du?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
The Cat
Medlem
Posts: 48
Joined: 10 Jan 2014, 12:56
10
Location: Bästkusten

Varm luft kan bära mera vatten.
Kall luft kan bära mindre vatten.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Till på köpet så vet jag att det, utifrån mina gamla plottade värden (relativt just temperaturen) inte riktigt går att säga någon tumregel som den jag citerade ovan.

Så hur menar du?
Om man tänker sig ett slutet rum med en viss temperatur och en viss luftfuktighet (tex. +20°C / 50%RH) så råder där ett stabilt förhållande mellan temperatur och fukt.
Om man då sänker temperaturen i rummet så kommer luftfuktigheten att stiga. Höjer man temperaturen så sjunker luftfuktigheten.
Vi gör ett litet exempel på gubben Molliers formler:
Vi har köpt en ny frys som inte startats ännu.
Temperaturen i skåpet är +20°C och luftfuktigheten 40%RH (Luften innehåller 5.79 gram vatten per kg luft)
Skåpet startas och temperaturen sjunker.

Vid +6°C har luftfuktigheten stigit till 100% och luften innehåller fortfarande 5.79 gram per kg luft.
Temperaturen sjunker sedan till -18 grader men luftfuktigheten kan ju inte bli högre än 100%. Det som händer då är att luftens vatteninnehåll sjunker. Det vatten som luften inte längre förmår bära kondenseras på kallare ytor och därför kan luftens vatteninnehåll sjunka.

Så vid-18°C kan luften bara bära 0,76 gram vatten per kg luft.
Luften i en frys är alltså väldigt torr, och det är därför man noga skall försluta frysta varor så att de inte torkar ut.
Bild: Mollierdiagram
Attachments
Mollierdiagram.PNG
Last edited by RH_Dreambox on 27 Jun 2017, 09:08, edited 1 time in total.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

RH_Dreambox wrote:Luftfuktighet och temperatur går hand i hand.
Sjunker temperaturen så ökar luftfuktigheten, och tvärt om. Varm luft kan ta upp mer fukt än kall luft. Därför sjunker luftfuktigheten när temperaturen ökar (om man inte tillför mer fukt).
Luftfuktighetens värde beror också på var du mäter. Är det 90% RH utomhus så kanske det bara är 40% RH inomhus (beroende på temperaturskillnaden).
Just nu har jag följande värden:
12°C / 52% RH Ute
20°C / 41% RH Inne
26°C / 38% RH I uterummet

Hoppas det gav en liten inblick i hur det funkar.
Tack för grym info! Läste på lite på SMHIs väderskola också :)
Post Reply