Massa ej konfigurerade enheter efter omstart

roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Efter strömavbrott igår startade jag om HC2 och då blev bara hälften av enheterna konfigurerade. På cirka 50 st står det

"Device start-up initialization failed. Check if device is operational. Otherwise reconfigure the device or restore the backup. Please contact support for more information."

Jag har provat att starta om flera gånger och provat att uppgradera till 4.120. Det finns inget mönster i vilka enheter som inte blir konfigurerade, blandade typer och fabrikat. Soft reconfigure hjälper inte. Inte heller "wake-up-tryckningar".

Några idéer om orsak? Helst skulle jag slippa göra recovery eller ta bort/lägga till varje enhet.

Hälsningar

/Roffe
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Kolla på Fibaros forum, har sett liknande trådar där.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Dela gärna med dig om du hittar något. Jag har varit med om det här 2 ggr. Båda gångerna laddade jag upp backup. Hittade ingen annan lösning ..
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Hittade ingen lösning när jag sökte på forum. Valde att ta det ganska dryga jobbet att exkludera och inkludera alla enheterna och sen justera scenerna.

Om det händer igen provar jag nog att återställa backup.
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Usch, råkade ut för samma fenomen igen. Började med att fem enheter dök upp som ej konfigurerade, verkade inte vara kopplat till uppdatering av version eller annat jag kan komma på. Jag provade då denna gången att återställa backup. Dock gjorde detta bara problemet värre, fick massor med ej konfigurerade enheter. Provade fram och tillbaka med olika backuper men ingen skillnad. Även uppgraderat till senaste version.

Har nu ett drygt jobb att exkludera och inkludera om ett antal enheter och redigera scener.

Systemet är också svajigt i övrigt. När jag släcker en lampa åker även en rullgardin ner... Känns som att databasen/tabellen för enheter inte mår bra.

Jag är uppe på enhets-id 613, finns det någon känd övre gräns?
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Svajar rejält nu,

Jag lägger upp en tempsensor enhet och då blir det så här:
Fel id exempel.jpg
Dvs plockar ut nästa id och väljer en helt annan enhetstyp.

Suck, några tips? Återstålla HC2 helt och hållet och börja om helt från scatch?

/Roffe
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Även om det är jobbigt så skulle jag satsa på en total omstart via en Recovery. Om det börjar strula och man inte kan hitta orsaken så är det inte säkert att nästa uppdatering fixar problemen.

Beträffande taket för enhets-ID så har du nog långt kvar. Själv ligger jag nära 1000 nu och funderar på att börja om från början igen.
Inte för att jag har några problem med systemet, utan för att jag olika anledningar vill ha låga ID-nummer.
Bryr man sig inte om det så kan man nog ha upp emot 9999 om inte högre ID-nummer.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Hej,

tack för tipset: Även om det är jobbigt så skulle jag satsa på en total omstart via en Recovery. Om det börjar strula och man inte kan hitta orsaken så är det inte säkert att nästa uppdatering fixar problemen.

Vilken omstart är det du menar RH_Dreambox? Är det "Återställ Z-wave" under Z-Wave nätverk? Jag har provat att gå bakåt till olika backuper/versioner utan att det gett någon effekt.

/Roffe
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag menar att göra en fabriksåterställning (Recovery).
Gör man en Recovery så landar du på den firmware som din HC2 hade då du köpte den. Efter återställningen uppdaterar du sedan till den senaste versionen.
Uppdateringen görs i flera steg (2 eller 3 beroende på hur ny din maskin är)
När du har uppdaterat till den senaste versionen så har du två möjligheter att komma igång.
Alt. 1) Lägg in (inkludera) alla enheter från början och lägg in alla scener och VD på nytt. Tar lång tid, men ger en ren och förhoppningsvis felfri installation.
Alt. 2) Använd och återställ med din senast fungerande backup. Är den felfri så är du på banan igen med en minimal insats.

Backupperna är bara till för att återställa enheter, scener mm. En backup kan aldrig användas till att backa tillbaka till en tidigare firmware.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har också haft problem med att enheter tolkas helt fel vid inkludering.

I mitt fall hände det när enheten inkluderas medan den var för långt ifrån huvudenheten.

Jag plockade bort, flyttade den när HC2an och la till den igen.
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Hej,

Jag har haft problem med enheter som är i samma rum som HC2an, så det är nog allvarligare problem är avståndet.

Jag gör en fabriksåterställning och börjar om från början.Ska bara ta print screen på innehållet i scener mm så jag vet vad jag hade.

Inget bra badväder ändå ju ;)

Min HC2 kom med version 3.548. Kommer den själv att föreslå hur jag ska ta mej till 4.130?

/Roffe
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Min HC2 kom med version 3.548. Kommer den själv att föreslå hur jag ska ta mej till 4.130?
Om du gör en Recovery så kommer uppdateringen att ske i flera steg med början på 3.600 som förbereder databas mm i din HC2 inför 4.xxx.
Sedan kommer ytterligare två eller tre uppdateringar innan det är klart. Lägg inte till några enheter innan alla uppdateringar är klara.
Sedan har du som jag nämnde tidigare två alternativ. Det ena är att lägga tillbaka någon av de senaste backuperna. Om backupen är "frisk" så har du ett fungerande system igen på några minuter.
Det andra alternativet är att manuellt lägga till alla enheter, scener och VD igen. Gör en manuell återställning av alla enheter först, eller använd HC2 för att ta bort dem ur nätverket först innan du lägger till någon enhet.

Scener (LUA) och VD kan du först kopiera och spara med Notepad för att efter återställning kopiera tillbaka dem igen.
Annars kan du ladda ned HC2 Toolkit för att spara undan scener VD, ikoner mm.
Lycka till !
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Tack för tipsen! Jag gör nog så att jag tar bort och lägger in alla enheter mm från början.

Better safe than sorry...

/Roffe
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Om någon står i valet och kvalet att göra factory reset, så tänkte jag skriva lite om hur lätt/svårt det är...

Har kommit en bit nu. gick bra att göra reset (finns bra handledning på zwavesverige.se/manualer). Och HC2 hjälpte mej sen med några uppdateringssteg fram till version 4.130. Stoppade på 4.070 för att jag skulle skapa Fibaro Id.

Inkluderat alla wall plugs (Fibaro och TKB). Ofta går det bra att exkludera + inkludera. I bland var jag tvungen att göra reset på enheten. (Skulle jag ha exkluderat alla enheter innan jag startade återställningen?)

Fortsatt sen med sensorer, lite pilligare visar det sig. Fibaros rörelsesensor går fint. Men fastnat på en Fibaro dörrsensor. Jag har tre tempmätare på en Fibaro universalsensor, den hittar bara en.

Fortsätter med sensorerna, sen är ju alla variabler, meddelanden och scener kvar. En del prylar som jag tycker strular för mycket tar jag inte med, i elektronikåtervinningen hamnar nog Fibaro Button och Swiid sladdströmbrytare, Jag har en Greenwave 6-brytare som jag är lite skeptisk till, men det blir dyrt att köpa lösa pluggar ju...

/Roffe
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Underhandsrapport:

Alla enkla prylar är med nu, men en del kräver lite fortsatt pill:
  • Swipe tar bara åt ena hållet
    Fibaro Universal sensor visar noll grader
    Fibaro dörrsensorer svåra att inkludera
    Kan inte resetta Fibaro rullgardin (kommer inte till gult läge)
    Ipad blandar ihop ikonerna
    ...
Men fått byggt scener (block) igen för att styra belysning och larm. Kul när det funkar men okul när det strular... Ibland funkar det om man tröttar ut systemet med flera exkludera/inkludera efter varandra. Lite intressant tycker jag, man är ju van vid att elektronik antingen fungerar eller inte.
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Ny rapport från global återställning:

Jag har fortfarande en del enheter kvar att få ordning på. Men det finns ingen typ av enhet som jag ser inte går att inkludera igen. Systemet är stabilt.

Integrationen med Netatmo funkar väldigt bra, aldrig något strul och lätt att få igång. Kameror (från D-link och Foscam) gick bra efter en del pill med IP-adresser. Sonos är SVÅRT, jag vill kunna sätta på P1 på morgonen till exempel. Hittar en del på nätet men får det inte att funka...

Nu blir det frysperiod inför semestern.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

roffen wrote: Sonos är SVÅRT, jag vill kunna sätta på P1 på morgonen till exempel.
Varför använder du inte väckningsfunktionen i Sonosappen?
Där kan du bestämma vad som ska spelas, hur högt, vilket klockslag och hur länge.
roffen
Medlem
Posts: 32
Joined: 30 Apr 2015, 17:37
8

Hej,

tack SirMaggot, den hade jag missat. (Fast helst hade jag ju velat styra den via HC2 så jag kunde känna av om vi är lediga och hemma en vardag t ex.)

/Roffe
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

roffen wrote:(Fast helst hade jag ju velat styra den via HC2 så jag kunde känna av om vi är lediga och hemma en vardag t ex.)
Detta är ett av de viktigare skälen till att jag fortfarande använder SqueezeBox Boom till väckarklocka - den går att styra med simpla (nåja) IP kommandon från HC2 / HS3. Det är 17on i mig ett krav att jag kan styra just helger och ledigheter, och den enda som jag hittat som fixar det är just SqueezeBox...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

RH_Dreambox wrote:
Min HC2 kom med version 3.548. Kommer den själv att föreslå hur jag ska ta mej till 4.130?
Om du gör en Recovery så kommer uppdateringen att ske i flera steg med början på 3.600 som förbereder databas mm i din HC2 inför 4.xxx.
Sedan kommer ytterligare två eller tre uppdateringar innan det är klart. Lägg inte till några enheter innan alla uppdateringar är klara.
Sedan har du som jag nämnde tidigare två alternativ. Det ena är att lägga tillbaka någon av de senaste backuperna. Om backupen är "frisk" så har du ett fungerande system igen på några minuter.
Det andra alternativet är att manuellt lägga till alla enheter, scener och VD igen. Gör en manuell återställning av alla enheter först, eller använd HC2 för att ta bort dem ur nätverket först innan du lägger till någon enhet.

Scener (LUA) och VD kan du först kopiera och spara med Notepad för att efter återställning kopiera tillbaka dem igen.
Annars kan du ladda ned HC2 Toolkit för att spara undan scener VD, ikoner mm.
Lycka till !
Om jag får flika in...

Jag avråder från att använda Notepad. Om man har med t ex unicode iconer mm i LUA:n så blir filen trasig. Den populära Notepad++ hanterar inte heller unicode tecken. Jag skriver detta för att jag fått buggrapportering på min DSC larm <-> HC2 integrationsmotor som sen visade sig att man kopierat LUAn med en editor som inte hanterar teckenuppsättningen korrekt. Sen gick jag över till att distribuera en exporterad VD direkt för att bli av med problemet. För folk fortsatte använda dåliga editorer...

Jag rekommenderar Sublime text 3 eller Microsoft Vscode som båda fungerar på windows, Linux och MAC. Båda är gratis... Notepad borde raderas :D

Trots att jag är Linux och MAC människa så måste jag säga att Microsoft Vscode är den bästa editor jag haft :)

Peo
Post Reply