Danforss

Post Reply
Adeptus86
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 25 Feb 2017, 16:01
7

Hej !

Jag har letat en längre tid på nätet efter hur man, om man kan linka/groupa en Danfoss LC-13 Living Connect Radiator Thermostat (014G0013) och en Danforss temperature sensor (014G0160) ?

Det jag vill åstadkomma är att jag vill kunna "kalla på värme" från rumsgivaren samtidigt som jag har enheterna i en Heatingpanel.

Är tacksam för svar. Mvh
Attachments
18471431_634439783430362_2108562367_n.jpg
hsn
Medlem
Posts: 30
Joined: 20 Nov 2014, 20:09
9
Location: Stockholm

Danfoss termostaten sköter bara sin egen reglering på egen givare så den du kan göra med dem är att ge dem ett börvärde och sedan reglerar dom efter det. I normalfallet så lyssnar de bara på z-wave radion var 30 minut för att spara batteri det är därför det kan ta en stund innan de reagerar på en förändring i börvärdet.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Någon som har mer info kring detta?

Har fram tills nu styrt golvvärmen med Danfoss "låsta" system som inte kan prata med HC2 eller andra controller.
En Connect Radiator Thermostat sitter i en garderob där värmeslingan börjar och styrs via Danfoss Temperature Sensor som sitter i rummet som skall värmas. Temperatursensorn i hallen styr alltså Radiator Thermostaten fullt ut

Trodde i min enfald att det bara var att köpa motsvarande prylar som inte är låsta för att kunna styra värmen ifrån HC2 istället, men får inte till någon koppling mellan enheterna utan golvvärmen verkar regleras efter temperaturen i garderoben istället för i hallen där golvvärmen ligger.

Går det överhuvudtaget styra LC-13 ifrån Danfoss temperature sensor 014G0160 eller har jag köp fel grejer??
I inställningarna står det att associationer inte stöds... och finns inga andra inställningar vad jag kan se...
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Earplugged wrote:Någon som har mer info kring detta?

Går det överhuvudtaget styra LC-13 ifrån Danfoss temperature sensor 014G0160 eller har jag köp fel grejer??
I inställningarna står det att associationer inte stöds... och finns inga andra inställningar vad jag kan se...
Ingen som har några idéer kring detta?
Finns det någon annan radiatortermostat som kan styras via extern termostat?
Annan smart lösning?
hsn
Medlem
Posts: 30
Joined: 20 Nov 2014, 20:09
9
Location: Stockholm

En variant på temat är att ta det befintliga ställdonet på golvvärmen som man matar över en qubino puck med en temp givare som sitter i rummet. De kan vara 24v eller 230v så man får kolla det innan man börjar koppla. Samt att de kan vara NO på dem då att de stänger ventilen då de spänngssätts detta som en fail safe funktion om styrsystemet går ner så inte huset fryser. Dessa ställdon har bara två lägen öppet och stängt dock är både de och golvvärmesystemen väldigt långsamma så det har ingen betydelse.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

hsn wrote:En variant på temat är att ta det befintliga ställdonet på golvvärmen som man matar över en qubino puck med en temp givare som sitter i rummet. De kan vara 24v eller 230v så man får kolla det innan man börjar koppla. Samt att de kan vara NO på dem då att de stänger ventilen då de spänngssätts detta som en fail safe funktion om styrsystemet går ner så inte huset fryser. Dessa ställdon har bara två lägen öppet och stängt dock är både de och golvvärmesystemen väldigt långsamma så det har ingen betydelse.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Dilemmat är att golvvärmen inte har något ställdon eller anslutning för sådant utan det sitter helt vanliga radiatortermostater på rören som går ner i golvet, på toaletten är det inget problem för där sitter radiatortermostaten under handfatet i samma rum och där funkar Danfoss perfekt men för golvvärmen i hallen sitter termostaten i garderoben.

Såg nu att Fibaros radiatortermostat har stöd för extern tempgivare så den lösningen känns närmast tillhands att testa... någon som testat denna?
pos
Medlem
Posts: 89
Joined: 03 Feb 2017, 02:20
7

Earplugged wrote: 25 Mar 2018, 09:41
hsn wrote:En variant på temat är att ta det befintliga ställdonet på golvvärmen som man matar över en qubino puck med en temp givare som sitter i rummet. De kan vara 24v eller 230v så man får kolla det innan man börjar koppla. Samt att de kan vara NO på dem då att de stänger ventilen då de spänngssätts detta som en fail safe funktion om styrsystemet går ner så inte huset fryser. Dessa ställdon har bara två lägen öppet och stängt dock är både de och golvvärmesystemen väldigt långsamma så det har ingen betydelse.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Dilemmat är att golvvärmen inte har något ställdon eller anslutning för sådant utan det sitter helt vanliga radiatortermostater på rören som går ner i golvet, på toaletten är det inget problem för där sitter radiatortermostaten under handfatet i samma rum och där funkar Danfoss perfekt men för golvvärmen i hallen sitter termostaten i garderoben.

Såg nu att Fibaros radiatortermostat har stöd för extern tempgivare så den lösningen känns närmast tillhands att testa... någon som testat denna?

Hej

Jag har kommenterat det du undrar över i flera posts på forum.fibaro.com.
https://forum.fibaro.com/topic/27103-da ... ent-130096

Mvh
Peo
Post Reply