Gör sig av med HC2

MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Är med i en grupp på Facebook som heter Smarta hem köp & sälj.

Bara idag har 2 st HC2 lagts ut för 2000kr.
Igår en för 3000 och dagen innan dess 2500.

Varför gör sig folk av med den?

Man blir ju mindre sugen på köpa.
Har en HCL och vill investera i en HC2.
Men känns inte helt rätt.

Nån fundering där ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det kan ju vara så att möjligheten till LUA-skript lockar till att skriva scener som man inte riktigt förstår sig på.
När det sedan strular så får hårdvaran skulden, fast det egentligen beror på usla VD och scener.

Båda mina HC2 fungerar klanderfritt trots att jag "hoppat på" varenda beta som släppts. Men så har jag också ägnat många timmar åt att finslipa de scener och VD som jag kör.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
ekensweden
Medlem
Posts: 102
Joined: 01 Jan 2014, 18:10
10

Den är för gammal modig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

ekensweden wrote:Den är för gammal modig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Utveckla gärna ..
ekensweden
Medlem
Posts: 102
Joined: 01 Jan 2014, 18:10
10

Titta på gränssnittet och jämför med Homey
Som har nästan allt man önskar sig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

ekensweden wrote:Titta på gränssnittet och jämför med Homey
Som har nästan allt man önskar sig

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har aldrig sett det själv så jag kan inte jämföra. Jag kan hålla med om att HC2ans gränssnitt varit sig väldigt likt under längre tid.
Samtidigt är det inget jag stör mig så mycket på egentligen. För min del får de gärna förbättra och finputsa andra saker istället.

Finns det något i Homey som saknas i HC2:an funktionsmässigt?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

RH_Dreambox wrote:Det kan ju vara så att möjligheten till LUA-skript lockar till att skriva scener som man inte riktigt förstår sig på.
När det sedan strular så får hårdvaran skulden, fast det egentligen beror på usla VD och scener.

Båda mina HC2 fungerar klanderfritt trots att jag "hoppat på" varenda beta som släppts. Men så har jag också ägnat många timmar åt att finslipa de scener och VD som jag kör.
Jag är beredd att hålla med. Inte sällan är de de som kan minst som skriker högst om att saker och ting inte fungerar.

Jag steg in på version 3.6 så innan dess har jag ingen erfarenhet men (peppar, peppar) har själv haft extremt LITE problem med min HC2.
Jag har en "The Button" som är värdelös, och jag har haft 1-2 wall plugs som strulat. Alltså problem som inte verkar vara direkt kopplade till HC2an.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

En annan anledning att man väljer att byta kan vara att HC2:an är ganska låst om man jämför med en del andra system som är helt transparenta.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Ja jag tror som sistnämnda.
Att de andra verkar mer kompatibla.

Är med i en annan grupp på Facebook med. Säkert ni andra oxå....

Det enda man pratar om där Ikea trådfri och Home Assistant.
Och att många tror att Ikea kommer fortsätta köra mkt trådfri.
Tex rullgardiner, att se förbrukningen på tvättmaskiner etc.
Trådfri vekar vara Zigbee.

Men är det så att man går ifrån Z-wave?
Håller det på dö ut?
Om 5 år menar jag.

Sen fattar jag som sagt inte hur man sälja en HC2 för 2000kr.

Jag tror ju direkt att det är nåt fel på dom, men dom är säkert helt funktionsdugliga.

Jag har aldrig haft problem med min HCL.
Bara en motionsensor.

Då använder jag ändå Everspring (Nexa) Fibaro och schneider connect.
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Som denna tex.
Lite för billigt ?
Attachments
DE6E87D5-85DF-41E8-9333-951624BEFA84.png
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Dom har mö pengar i Bjärred :)
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Haha...
Men e det inte billigt ?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

MickeS wrote:Haha...
Men e det inte billigt ?
Jo Men dom har fortfarande för mö pengar i Bjärred... Har ju redan en men en i reserv eju inte fel :O
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Jimmu
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 29 Sep 2017, 13:22
6

Funderade på samma sak för några dagar sedan jag med.

Kan det vara så att homey fått stort genomslag pga att de kommunicerar med så många olika enheter?

En ny HC3 vore på sin plats nu
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Tror dessvärre inte Fibaro lägger så mkt krut på HC2 eller Hc3.

Lägger nog finansieringen på Home Kit :(
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Jimmu
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 29 Sep 2017, 13:22
6

Sålde av min Tellstick Net och tog klivet in i Z-wave världen.
Lite dyrare prylar, men skillnaden mot 433MHz tycker jag väger över trots det.

Det jag tycker är lite underligt är att Fibaro har en massa Z-wave plus enheter men ingen egen controller som stöder Z-wave plus.

Funderade även på varför de väljer att hoppa på home kit istället för att utveckla sin egen controller
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

kanske hoppar på HomeKit för att få in cash.

HomeKit är ju för ”vanliga dödliga”

Bara köra.
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Jimmu wrote: Det jag tycker är lite underligt är att Fibaro har en massa Z-wave plus enheter men ingen egen controller som stöder Z-wave plus.
Nja, det beror ju på vad man menar med Z-wave Plus. HC2 kommer väl aldrig att kunna få en certifiering enligt den standarden, då den inte har ett gen5 chip i sig. Men, å andra sidan har en secure inclusion, network wide inclusion, (tror jag explorer frames också), och over the air update för enheter i nätverket. För övrigt det smidigaste systemet för det jag sett i alla fall. Men, certifierade enligt Z-wave Plus standarden är den inte och kommer inte att kunna bli det heller, då man måste byta chip. Mycket av det andra som ingår i standarden verkar dock finnas.

Jag är ambivalent när det gäller system. Jag var just nära på väg att gå in i ett system baserat på Razberry (Z-way) och ett tillkopplad openHAB på en Raspberry Pi 3. Vill man bygga eget så rekommenderar jag det verkligen, speciellt för de som har bakgrund i datavetenskap eller programmerat lite själv. openHAB är verkligen byggt för automatisering, har fantastiskt stöd för många protokoll och tillvägagångssätt. Home assistant verkar lite enklare dock, på alla sätt, men jag har inte provat själv.

Men, vad gäller anledningen till att folk gör sig av med HC2-enheter så har jag gjort ett par observationer. För det första tror jag att Fibaros HC2 kontroller i många lägen få klä skott för att man byggt upp ett för ostrukturerat z-wave nät i sitt hus. Allt som oftast så klagar man på kontrollern för att den inte lyckas ha bra (låg) latens i nätet när det egentligen inte finns förutsättningar för det. Det hjälper liksom inte då att Fibaro är den dyraste kontrollern på marknaden. Jag upplever att antennen på Fibaros kontroller är rätt bra, speciellt jämfört med Razberry, men en tjock vägg eller än värre ett par kylskåp/frysar kan verkligen störa trafiken och tänker man inte i termer av strategiska omvägar för signalerna så kommer problem att uppstå.

Jag håller med @RH_Dreambox också på ett sätt. Jag tror att Fibaro hamnat lite i det vanliga dilemmat, den situationen som t.ex. openHAB absolut arbetar medvetet på att undvika. Problemet är egentligen det Lua-bibliotek man skapade på Fibaro. Det är lätt att lära sig, relativt, och då kan man komma igång. Ta ut och skicka in värden ut enheter, samt vanliga kontrollstrukturer som if-then-else och loopar i ett par former är det som man oftast lär sig tidigt när man börjar programmera, och då är man hemma i Fibaros Lua-bibliotek på ett sätt.

MEN, när man tittar på det är det ju egentligen inte byggt för att göra det som är vanligast i en situation när man vill automatisera sitt hem. Det finns ju t.ex. ingen inbyggd funktionalitet som gör att en Lua-scen körs vid ett visst tillfälle, utan för att få till det måste varje scen köra sin egen loop, och timing och interaktion av skript som körs parallellt är inte enkelt. Ett annat område är automatisk avstängning av en enhet efter en viss tid har gått sedan man senast såg en rörelse/aktivitet. Inte helt lätt att få till det heller, då man ju måste hantera omstart på timer och sådant. Och, om man vill att en lampa ska tändas 45 minuter före solnedgången så får man gräva lite djupare i Luas standardbibliotek än vad man kanske kunde förvänta sig fö ett rätt vanligt scenario i hemautomatisering. Sammantaget är det på ett sätt upplagt för att man inte riktigt ska få till det om man inte riktigt är hemma i programmeringen, och Lua i sig har ju sina små egenheter. För att inte tala om block-scener...
Men, med rätt användning av magic scenes (som ju faktiskt hanterar det ovan) och sedan andra mer enkla scener i Lua så tror jag faktiskt att många kan få det som de vill ha. Det är möjligt att Homey är bättre och känns fräschare, men jag måste personligen säga att jag tycker Fibaro och framför allt deras app för iPad slår det mesta. Är inget fan av Virtual Devices dock, jag tycker faktisk de är både fula och klumpiga, men det är kanske bara jag som tycker så. Fibaro har haft strul med interaktionen t.ex. med Logitech harmony, men jag har inget jag vill interagera med. Då fungerar det också. Fler interaktioner mellan system ökar risken för strul, så jag ser med spänning fram emot att se hur produkter som Stringify och Homey ska hantera det i framtiden. Jag sätter en slant på att openHAB är kvar och fortfarande interagerar väl med system genom sina bindings om 5 år, men jag är mer osäker kring andra plattformar faktiskt.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

FredrikKarlsson wrote:
Jimmu wrote: Det jag tycker är lite underligt är att Fibaro har en massa Z-wave plus enheter men ingen egen controller som stöder Z-wave plus.
Nja, det beror ju på vad man menar med Z-wave Plus. HC2 kommer väl aldrig att kunna få en certifiering enligt den standarden, då den inte har ett gen5 chip i sig. Men, å andra sidan har en secure inclusion, network wide inclusion, (tror jag explorer frames också), och over the air update för enheter i nätverket. För övrigt det smidigaste systemet för det jag sett i alla fall. Men, certifierade enligt Z-wave Plus standarden är den inte och kommer inte att kunna bli det heller, då man måste byta chip. Mycket av det andra som ingår i standarden verkar dock finnas.

Jag är ambivalent när det gäller system. Jag var just nära på väg att gå in i ett system baserat på Razberry (Z-way) och ett tillkopplad openHAB på en Raspberry Pi 3. Vill man bygga eget så rekommenderar jag det verkligen, speciellt för de som har bakgrund i datavetenskap eller programmerat lite själv. openHAB är verkligen byggt för automatisering, har fantastiskt stöd för många protokoll och tillvägagångssätt. Home assistant verkar lite enklare dock, på alla sätt, men jag har inte provat själv.

Men, vad gäller anledningen till att folk gör sig av med HC2-enheter så har jag gjort ett par observationer. För det första tror jag att Fibaros HC2 kontroller i många lägen få klä skott för att man byggt upp ett för ostrukturerat z-wave nät i sitt hus. Allt som oftast så klagar man på kontrollern för att den inte lyckas ha bra (låg) latens i nätet när det egentligen inte finns förutsättningar för det. Det hjälper liksom inte då att Fibaro är den dyraste kontrollern på marknaden. Jag upplever att antennen på Fibaros kontroller är rätt bra, speciellt jämfört med Razberry, men en tjock vägg eller än värre ett par kylskåp/frysar kan verkligen störa trafiken och tänker man inte i termer av strategiska omvägar för signalerna så kommer problem att uppstå.

Jag håller med @RH_Dreambox också på ett sätt. Jag tror att Fibaro hamnat lite i det vanliga dilemmat, den situationen som t.ex. openHAB absolut arbetar medvetet på att undvika. Problemet är egentligen det Lua-bibliotek man skapade på Fibaro. Det är lätt att lära sig, relativt, och då kan man komma igång. Ta ut och skicka in värden ut enheter, samt vanliga kontrollstrukturer som if-then-else och loopar i ett par former är det som man oftast lär sig tidigt när man börjar programmera, och då är man hemma i Fibaros Lua-bibliotek på ett sätt.

MEN, när man tittar på det är det ju egentligen inte byggt för att göra det som är vanligast i en situation när man vill automatisera sitt hem. Det finns ju t.ex. ingen inbyggd funktionalitet som gör att en Lua-scen körs vid ett visst tillfälle, utan för att få till det måste varje scen köra sin egen loop, och timing och interaktion av skript som körs parallellt är inte enkelt. Ett annat område är automatisk avstängning av en enhet efter en viss tid har gått sedan man senast såg en rörelse/aktivitet. Inte helt lätt att få till det heller, då man ju måste hantera omstart på timer och sådant. Och, om man vill att en lampa ska tändas 45 minuter före solnedgången så får man gräva lite djupare i Luas standardbibliotek än vad man kanske kunde förvänta sig fö ett rätt vanligt scenario i hemautomatisering. Sammantaget är det på ett sätt upplagt för att man inte riktigt ska få till det om man inte riktigt är hemma i programmeringen, och Lua i sig har ju sina små egenheter. För att inte tala om block-scener...
Men, med rätt användning av magic scenes (som ju faktiskt hanterar det ovan) och sedan andra mer enkla scener i Lua så tror jag faktiskt att många kan få det som de vill ha. Det är möjligt att Homey är bättre och känns fräschare, men jag måste personligen säga att jag tycker Fibaro och framför allt deras app för iPad slår det mesta. Är inget fan av Virtual Devices dock, jag tycker faktisk de är både fula och klumpiga, men det är kanske bara jag som tycker så. Fibaro har haft strul med interaktionen t.ex. med Logitech harmony, men jag har inget jag vill interagera med. Då fungerar det också. Fler interaktioner mellan system ökar risken för strul, så jag ser med spänning fram emot att se hur produkter som Stringify och Homey ska hantera det i framtiden. Jag sätter en slant på att openHAB är kvar och fortfarande interagerar väl med system genom sina bindings om 5 år, men jag är mer osäker kring andra plattformar faktiskt.
Tack för ett bra, nyanserat och sakligt inlägg.

Jag kan hålla med om det du skriver om Fibaros Lua- bibliotek. Kanske lite för enkelt att ta steget in och därefter hoppas på att någon slags magi skall sköta resten. En sak man skulle kunna införa för att förbättra transparensen i scenerna är möjlighet till riktig debugging och profilering. Tveksamt att det skulle hjälpa nybörjaren men som mer senior utvecklare saknar jag det verkligen. Utöver det skulle bättre verktygsstöd a'la IDE för Lua- kodningen vara önskvärt. Kanske till och med en enklare form av inbyggt versions- hanteringsystem.

Den tillverkare som lyckas skapa ett system där dussinanvändaren kan skräddarsy sina lösningar på ett förståeligt och enkelt sätt kommer vinna matchen. Jag tror inte det blir Fibaro. Google eller Apple brukar ju ha en tendens att lyckas inom de områdena. Kanske är det där det kommer hända? En riktig utmaning är det i alla fall. Att man kan koda via drag- n drop sänker automatiskt inte tröskeln. Byggblocken behöver bli större och funktioner likt de du beskriver ovan behöver bli standard.

Logitech Harmony är en av grejerna jag kör som jag inte upplevt några problem med i Fibaro :). Jag kör kör även integration med Sonos, Netatmo och en del kameror och jag tycker det hela fungerar helt ok. -- EDIT -- Imorse strulade Harmony- pluginen. Jag lyckades Jinxa sönder den alltså ..
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hej tror som sagt att det är att det inte hänt mycket med nya saker i fibaro.
Tex. De har inte vidare utvecklat Sonos plugin, för att köra TTS så får man typ köra Krikoffs Sonos plugin, o den har iaf jag hittat buggar i.

Klarar inte 433mhz, o vill man tex ha en ringklocka så hittar man ingen zwave.

Gps tracking fungerar ju sådär, vill man ha någorlunda tracking så får man be fibaro att hämta gps data var 15min. Då dör batteriet i telefonen snabbt.
Andra tex homeassistant kan skicka data om det sker en större förflyttning, är jag kvar på samma plats så skickar den inte data.

Jag håller själv på att försöka gå över ifrån fibaro till homeassistant.
Men man stöter på problem där med, det är nu jag inser att fibaron är rätt bra :)
Tex så använder jag larmet i fibaron. Kör GEA som löser mycket åt mig. Homeassistant har jag säkert lagt 6 timmar på att få till meddelande när tvätten är klar idag.
Är ändås i te helt hundra på att det kommer fungera 100%, i fibaron var det en ”oneliner” i GEA.
Här pratar vi många rader kod i HASS(HomeAssistant)

Raspberryn var nära att fick flyga ut genom rutan idag.

Är nära på att rulla tillbaks till fibaro, man får ju många fina ”paneler” där med.

Men HASS tilltalar pga Tracker funktionerna(GPS osv), samt SONOS integrationen som jag tycker är grym, busenkelt att köra TTS (TextToSpeech)

Någon annan här som går från fibaro till hass?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Post Reply