LUA kod - alarm

Post Reply
Andeb
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 29 Dec 2014, 00:27
9

Hej

Någon som är haj på LUA kod och som kan hjälpa mig med vad man skriver för att få en notis om att ingen har varit hemma på ett tag och därmed får en pushnotis/fråga om man vill larma

Tack på förhand
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Det kan vi väl lösa. Frågan e vad som skall vara ”villkoret” för att du inte varit hemma på ett tag? Rörelsedetektor utan rörelse under 1h?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Andeb
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 29 Dec 2014, 00:27
9

Ja precis, jag tänker mig att rörelsedeckarna inte ska ha löst ut på 1 eller 2 timmar

Då vore det ju grymt med en popup som frågade om jag ville slå på larmet
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Och det är okej om du sitter i soffan, sover etc och få detta meddelande? Dvs inte rör dig under 2h. Du lär då få det varje natt så kanske även en tidsstyrning? Tror dock det blir svårt att få till en bra lösning. Du kommer sitta still för mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Adde80
Medlem
Posts: 71
Joined: 18 Nov 2016, 01:06
7

Detta lät intressant! Nu finns det troligtvis beskrivet i annan tråd redan, men det få en interaktiv push som frågar om jag vill larma på vill jag med ha! :D

Men det jag ville tipsa om var bara att lägga till ytterligare parametrar i din home/away scen.
I min har jag utöver rörelsedeckarna last modification time samt en wallplug till förstärkaren.
Plus en day/night variabel.

Så även om vi sitter i soffan då ändras inte variabeln till "borta" då vi kollar på tv och pluggen matar W.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Är det inte lämpligare att hålla reda på om ni är hemma eller borta?
Och om det är natt (skalskydd) eller dagtid (inget skalskydd)?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Adde80
Medlem
Posts: 71
Joined: 18 Nov 2016, 01:06
7

Bamsefar wrote:Är det inte lämpligare att hålla reda på om ni är hemma eller borta?
Och om det är natt (skalskydd) eller dagtid (inget skalskydd)?
Jo precis!
Nu känner jag lite att jag glider in på ett bananskal här, det var ju Andeb´s tråd. :)
Men som jag har gjort är en variabel som skiftar mellan Hemma/Borta. Den styrs av en "närvaro scen".
Nu har jag inte kommit så långt som larm ännu, men tanken är väl att basera den scenen på bl.a hemma/borta variabeln.
Måste bara komma på ett bra sätt att få ett skalskydd om det är natt. Har inga dörrsensorer utan tänkte använda rörelsedeckarna. Problemet är väl att jag har barn som rör sig i huset under natten ibland och kommer trigga larmet. Ev kanske man kan fixa så att om PIR utanför deras sovrum triggas så pausas skalskyddet X minuter (då de är på väg till vårt sovrum).

Men det som jag nappade på var interactive push. När variabel Hemma blir Borta skickas en push (gör det redan idag, men bara som info) med en fråga om jag vill aktivera larm.
Har inte hunnit leta info om det, men hade vart smutt!
Post Reply