Fundering kring larm

Post Reply
NinjaLars
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 20 Dec 2016, 09:33
7

Hallå!

Fråga till er som kan Home Center 2 och använder det som larm:

Har idag ett gäng sensorer som är en del av larmet hemma (vissa mer pålitliga än andra)
Mitt "problem" är att det sällan används då vi larmar på/av med hjälp av mobilappen vilet sällan blir av då man alltid har något i händerna (läs barn)

Funderar därför på att antingen sätta upp en tablet i hallen eller en keypad (exempel: https://www.m.nu/las-larm/rfid-z-wave-keypad-zipato)

Till problemet: Larmet utlöses så fort dörren öppnas.
Önskad lösning: Fördröjning innan larmet aktiveras typ 60 sek med ett pipande lagom högt ljud när dörrsensorn aktiveras (resterande sensorer får gärna gå igång direkt)

Är det någon som har koll på hur detta ska sättas upp i HC2an?

Tack på förhand!
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Har tyvärr sånt min Hc2 men minns att detta var enkelt.

Frågan är vart det var, men tror att det var under själva dörrmagnetsenhetens inställningar. Alternativt i larmpanelen klicka runt lite så hittar du det enkelt
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
valneg
Medlem
Posts: 43
Joined: 30 May 2015, 05:46
8

Hej, om det är en Fibaro sensor hittar du det under inställningar, fliken Advanced. Där finns en sektion som heter Alarm Settings. I den kan du sätta Arming Delay, Disarming Delay till de värden som passar dig. Du kan se hur mina inställningar ser ut i bilden nedan. Det fungerar bra för mig.
Har inget bra tips gällande ljudet tyvärr....
Capture.JPG
NinjaLars
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 20 Dec 2016, 09:33
7

Stort tack för hjälpen, det funkade kanon!
Äntligen så kan vi börja använda larmet som det är tänkt =)
Nu ska jag bara skaffa en platta eller riktig panel att kunna karma på/av med innanför dörren.
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

NinjaLars wrote:Stort tack för hjälpen, det funkade kanon!
Äntligen så kan vi börja använda larmet som det är tänkt =)
Nu ska jag bara skaffa en platta eller riktig panel att kunna karma på/av med innanför dörren.
Går ju även lägga en widget på telefonen som startar en larma av/på scen så man slipper öppna appen varje gång.
Har själv en padda innanför dörren men använder numera i princip enbart telefonen.
valneg
Medlem
Posts: 43
Joined: 30 May 2015, 05:46
8

Earplugged wrote:
NinjaLars wrote:Stort tack för hjälpen, det funkade kanon!
Äntligen så kan vi börja använda larmet som det är tänkt =)
Nu ska jag bara skaffa en platta eller riktig panel att kunna karma på/av med innanför dörren.
Går ju även lägga en widget på telefonen som startar en larma av/på scen så man slipper öppna appen varje gång.
Har själv en padda innanför dörren men använder numera i princip enbart telefonen.
Det där låter bra, har försökt med det också men jag kan inte lägga till de scenerna i widgets, antagligen för att "Larma av" är skyddad med kod, har du kommit på något smart sätt att göra detta på eller låter du helt enkelt bli att bocka i "Protected by pin"?
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

valneg wrote:
Earplugged wrote:
NinjaLars wrote:Stort tack för hjälpen, det funkade kanon!
Äntligen så kan vi börja använda larmet som det är tänkt =)
Nu ska jag bara skaffa en platta eller riktig panel att kunna karma på/av med innanför dörren.
Går ju även lägga en widget på telefonen som startar en larma av/på scen så man slipper öppna appen varje gång.
Har själv en padda innanför dörren men använder numera i princip enbart telefonen.
Det där låter bra, har försökt med det också men jag kan inte lägga till de scenerna i widgets, antagligen för att "Larma av" är skyddad med kod, har du kommit på något smart sätt att göra detta på eller låter du helt enkelt bli att bocka i "Protected by pin"?
Ja jag kör utan lösenord, telefonen är ju redan skyddad med lösenord och om någon annan skulle larma av på annat sätt får jag ett pushmeddelande så jag känner mig rätt trygg ändå.. :-)
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

valneg wrote:
Earplugged wrote:
NinjaLars wrote:Stort tack för hjälpen, det funkade kanon!
Äntligen så kan vi börja använda larmet som det är tänkt =)
Nu ska jag bara skaffa en platta eller riktig panel att kunna karma på/av med innanför dörren.
Går ju även lägga en widget på telefonen som startar en larma av/på scen så man slipper öppna appen varje gång.
Har själv en padda innanför dörren men använder numera i princip enbart telefonen.
Det där låter bra, har försökt med det också men jag kan inte lägga till de scenerna i widgets, antagligen för att "Larma av" är skyddad med kod, har du kommit på något smart sätt att göra detta på eller låter du helt enkelt bli att bocka i "Protected by pin"?
Ja jag kör utan lösenord, telefonen är ju redan skyddad med lösenord och om någon annan skulle larma av på annat sätt får jag ett pushmeddelande så jag känner mig rätt trygg ändå.. :-)
Tobbe_Sweden_GBG
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 18 Dec 2020, 17:34
3

När jag sätter "Arming Delay" till 60 sekunder på min HC2 så avbryts timern om jag först larmar och sedan öppnar dörren för att gå ut.
Jag har en larmpanel på insidan
När när jag larmar en eller flera sektioner på insidan, öppnar dörren och går ut så börjar den ränka ner på "Disarming" istället för att fortsätta med att vänta tills tidern för Arming är förbil.

Någon som vet hur detta fungerar ller har en fix
Tobbe_Sweden_GBG
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 18 Dec 2020, 17:34
3

Visar vara "Home Center" appen som gör att det inte fungerar.
Om jag larmar på på andra sätt så ser jag att timern räknar ner för dörren.
Dock ser jag att dörren larmas på så det är väl konstigt.
Verkar vara en bugg :(
Post Reply