Vattenfelsbrytaren som fick fjärrstyrning

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Post Reply
cmholm
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 24 Jan 2013, 10:54
11
Location: Ekenäs/Finland

Allting började med att vi hade ett vattenläckage hemma i huset. Efter denna olycka bestämde jag mig för att köpa en vattenfelsbrytare. Mitt val föll på Waterfuse® som hade trådlösa sensorer och fjärrkontroller för att stänga och öppna vattenventilen. Det var främst de trådlösa sensorerna och möjligheten att kunna fjärrstyra enheten som påverkade mitt val. Efter installationen började jag göra efterforskningar på nätet för fjärrstyrningen, och efter ca. 1 års drift har jag all fjärrstyrning installerad och provkörd.

Nu har jag sensorer utplacerade vid vattenstockarna i teknikrummet och under diskbänken i köket. Börjar en koppling läcka så rinner vattnet i skyddsröret och kommer ut i teknikrummet där Waterfuse® omedelbart stänger vattnet och börjar larma.

Waterfuse® utför en läckagekontroll varje gång man stänger vattnet. Waterfuse® känner av tryckfall i systemet och larmar om tryckfall skett när man sätter på vattnet igen. Om de trådlösa sensorerna känner av vatten larmar centralenheten och den trådlösa vattendetektorn oavbrutet tills felet är åtgärdat. Vid vattenlarm stängs också vattnet naturligtvis.

Waterfuse® har också en I/O skruvplint som kan anslutas till larmsystem av olika slag. I/O enheten har en digital in- och utgång. Ingången används för att styra den motoriserade kulventilen och utgången till att skicka larm vid läckage.

Nu till själva systemet och kopplingen av det.

Utrustning för fjärrstyrning med z-wave:
1st Fibaro HomeCenter 2, kontroller
1st Fibaro Dörr/Fönstersensor
1st Fibaro 3kw relä

Så här är allting kopplat:
Waterfuse kopplingsshema.png
Waterfuse kopplingsshema.png (68.26 KiB) Viewed 19297 times
Fysiskt ser kopplingarna ut som på följande bild. Fas och nolla från stickkontakten ner till Fibaro 3kw relä. Vanlig nätverkskabel från reläet/dörrsensorn till Waterfuse®. Brytande kontakt i reläet matas med 12V från Waterfuse®. I dessa CAT 5E-trådar går endast 12V och några mA.
2013-01-15 14.40.17.jpg
2013-01-15 14.40.17.jpg (2.08 MiB) Viewed 19297 times
Så här ser allting ut när det är klart.
2013-01-15 15.17.16.jpg
2013-01-15 15.17.16.jpg (1.89 MiB) Viewed 19297 times
I Waterfuse® centralenhet (Längst ner på bilden) kan göras mjukvaruinställningar för styrning av kulventilen. Om statiska nivåer används kan ventilens av och på lägen fjärrstyras. Används puls kan endast ett läge fjärrstyras. I mitt fall så använder jag mig av puls eftersom jag endast är intresserad av att kunna stänga av vattnet med iPhonen via fibaros HC2 app.

I reläets parameterinställningar har jag ställt in auto-off till 1 sekund. Detta åstadkommer en 12V puls (på 1 sek) och får Waterfuse® att stänga av vattnet. Använder man reläet utan auto-off aktiverat och mjukvaruinställningarna i Waterfuse® på statiska nivåer kan ventilen både öppnas och stängas via iPhone. Instruktioner för dessa mjukvaruinställningar i Waterfuse® finns i manualen.

I Fönster/Dörrsensorns inställningar kan man välja brytande kontakten till normally_open och normally_closed men det spelar ingen roll i detta fall vilken som väljs, endast den indikerande ikonen som ändras. Sensorn är inställd på att skicka push-meddelande till telefon och e-mail när kontakten mellan GND och IN bryts. Vid läckagelarm är det ett relä i Waterfuse som klickar i för 1-2 sekunder därför spelar det ingen roll om sensorn är inställd på NC eller NO eftersom kontakten mellan GND och IN kommer att brytas antingen i början av "relätiden" eller i slutet av "relätiden". Enda nackdelen med detta är att jag ej kan kontrollera status på sensorn när jag får ett larm eftersom sensorn går tillbaka till ursprungsläget efter 1-2 sek när relät i Waterfuse® släpper igen.

Utöver allt detta installerade jag samtidigt en rökdetektor som skickar push-meddelande till telefonen när det brinner och ingen är hemma. Skall definitivt bli en i varje rum i framtiden.

Efter vattenläckaget har mitt säkerhetstänkande ändrat helt och det kommer definitivt att installeras en hel del övervakande z-wave prylar härefter när plånboken så tillåter.

Hoppas någon blir intresserad av preventivt säkerhetstänkande i husmiljö. Jag svarar gärna på frågor om någon är intresserad, så långt min kunskap som nybörjare i ämnet räcker.

Carl-Mikael Holm
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Snyggt. Synd att fibaroreläet inte har potentialfria ingångar.. Då hade du sluppit sensorn antar jag.
cmholm
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 24 Jan 2013, 10:54
11
Location: Ekenäs/Finland

Jo det stämmer. Eller om Universal sensorn hade relän som inte styrs med ingångarna utan kunde styras separat från kontrollern, då hade jag klarat mig med en sådan.
boz
Medlem
Posts: 41
Joined: 18 Dec 2013, 23:33
10

Mycket intressant läsning, har själv waterfuse men endast huvuddatorn inga sensorer..
Funderar på fibaros vattensensor i kombo med din lösning!

Används denna lösning fortfarande?

Mvh Boz
cmholm
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 24 Jan 2013, 10:54
11
Location: Ekenäs/Finland

Hej

Jo denna lösning används fortfarande. Systemet är till för att jag skall kunna stänga vattnet med telefonen samt få larm till telefonen om en läcka uppstår vid waterfuse-sensorerna.

Borde fungera med Fibaros vattensensor också problemfritt. Det är väl bara att laga en scen som sluter fibaro relät när sensorn upptäcker vatten, och waterfuse stänger kulventilen. Ända är ju att själva centralenheten får man ju inte att larma om fibaro vattensensorn känner av vatten eftersom larmkanalen endast är (output). Detta leder till att har du av någon anledning inte fått ett pushmeddelande om vattenläcka (vid Fibaro sensorn) till telefonen från Fibaro-controllern kan du sätta på vattnet när du kommer hem utan att veta om att det läcker någonstans.

Jag har ej testat om det går att sätta på vattnet om (inputkanalen) är konstant sluten. För tillfället har jag waterfuse i "pulsläge" eftersom jag endast är intresserad av att kunna stänga av vattnet. Ändrar man i waterfuse till statiska nivåer kan 2 olika funktioner användas (på, av eller fördröjd av). Fibarorelät är inställt så att relät sluter endast under 0,5 sekunders tid, sedan öppnar det igen.

Hoppas att jag inte rörde till det ännu mer :) Fråga om det är något du undrar över.

/Mikael


Sent from my iPad using Tapatalk
boz
Medlem
Posts: 41
Joined: 18 Dec 2013, 23:33
10

Nu tog jag mig i kragen och installerade denna lösning!!!
Blev riktigt riktigt bra när man koppla ihop det hela med bevattningssytemet.
Snart skall larmet in och styra det hela med!

Tack för att du delade med dig av denna guide
! 8-)
Post Reply