Hålla koll på robotklipparen

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Raul
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 14 Sep 2013, 14:32
10

Har uppdaterat lösningen i år eftersom Fibaro sensorn inte klarade hela förra säsongen och slutade fungera till slut (troligtvis pga fukt som trängt in i sensorn). Köpte istället en billig magnetkontakt som jag kopplat till en Raspberry, som i sin tur uppdaterar en global variabel i HC2, passade även på att ändra LUA koden så jag får ett pushmeddelande om klipparen inte återvänder till laddstationen inom en specifik tidsintervall.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Grymt att ha koll på klipparen! Har själv skaffat en Husqvarna Automower 310 och kopplat laddstationen till en Fibaro Wallplug. På så sätt kan jag via förbrukningen tolka precis vad den gör, klipper, laddar eller vilar. Kan också övervaka om ett kabelbrott skulle uppstå. Massa bra info direkt via energimätningen! :) MEN, nu kommer vi till det svåra! Jag behöver göra en VD som presenterar all denna information på ett snyggt sätt och jag har inte några kunskaper i hur man skapar en VD eller programmerar i LUA. Någon som har lust att hjälpa mig? Helst via en guide här så fler kan ha nytta av det :)
Önskar ha en stutus överst som visar vad som sker just nu, laddar, klipper, vilar, kabelbrott. Önskar ha en timer som visar hur länge den klippt, laddat eller vilat. Önskar även se total klipptid, dvs arbetstimmar. Gärna ikoner som även de visar vad som sker. En knapp för nödstopp (dvs off på fibarowallplugen). Är detta krångligt eller något man relativt enkelt kan skapa som en VD? Är evigt tacksam för den som kan lära ut hur jag skall göra. Och som sagt, allt mäts via Fibaro Wallpluggen.
Förbrukningen är följande:
Laddar: 5W-50W
Klipper: 2-3W
Vilar: 0,5-1W
swolgast
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 23 Oct 2013, 19:21
10

+1

Börjar finns en del AM runt om i trädgårdarna. Hoppas någon med kunskaper hoppar på detta projekt.
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

Skulle kunna göra detta ganska snabbt men skulle vilja ha lite rådgivning av någon som jobbat med HC2 mer än mig.

Är det bäst att lägga in kontrollen av förbrukningen i den virtuella enheterna main loop eller är det bättre att lägga en scene som triggas på ändring av förbrukningen som uppdaterar den virtuella enhetens text?

Kan tänkta mig att fördelen att lägga den direkt i den virtuella enheten är att man har allt på ett ställe och fördelen med att lägga den i en scene är att den triggas bara när förbrukningen ändras så man slipper ligga och kontroller om värdet har ändrats i loopen.

//Mathias
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

En scen som kollar och ändrar värdet efter energimätningen via en variabel låter fint, då kan den kolla ex var femte minut för att dra så lite processor som möjligt kanske? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

Samtidigt är det väldigt smidigt att exportera en virtuell enhet om all kod ligger där så är det lättare att importera för andra.. Är i stort sett samma kod så provar båda alternativen och ser hur mycket cpu det drar för respektive sätt.

//Mathias
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Låter toppen [SMILING FACE WITH SMILING EYES] Tänkte pilla med ikonerna sen så lägger jag upp färdiga i ikontråden på forumet [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

Icon tråden har jag missat men säg till när du lagt upp den så letar jag upp den.

Blir det bra med något sådant här annars?
2015-05-26_16-25-05.png
2015-05-26_16-25-05.png (49.8 KiB) Viewed 22954 times
Sedan ligger där en huvudloop som trycker på knappen vart femte sekund eller om man vill trycka på den själv oftare.

Kan vara att man får trimma in ström värdena men det får man se när man testat det och verifiera. Ska lägga in lite debug loggning så man kan se hur den behöver justeras.

Skickar upp en export på den när jag rensat lite i koden och lagt in bilder mm

//Mathias
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Haha grymt jobbat! Jag är tyvärr inte lika snabb och hinner inte sitta med bilderna idag men de kommer i veckan iaf [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Finns det möjlighet att lägga till så att man får en notification/mail om roboten är ute och klipper längre än 2 timmar? Dvs då har garanterat en älg varit framme och vält den ;) Finns det dessutom möjlighet att få aktuell status att visas i notification centre på iOS så är det många plus!
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

En timer som skickar en notification av något slag skulle inte vara några problem.

Jag har inget iphone/ipad så vet inte riktigt vad notication center är, men du ser all info som jag skickade tidigade i appen i android om det är samma?

//Mathias
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Notification center får du fram på Mac och iOS genom sveprörelse ex på iPhone uppifrån skärmen och ner vilket tar fram liknande widgetar med kort info från olika appar. Vet inte hur de programmerat det men du skulle kanske enkelt larma på ditt hem, släcka allt, se förbrukning mm utan att behöva starta appen. Mycket smidigt :) Har inte kommit så långt med ikonerna men la till en i ikontråden. Har du möjlighet att bara använda den och exportera den fina VDn du presenterande ovan? Gärna med grymma förklaringar till oss som inte pratar samma språk ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

Tror det blir bra med den senaste popup funktionen, då kan man även lägga till knappar som man kan trycka på som svar så det finns möjlighetet att utföra mera scener beroende på vad man tycker på..

Ska kommentera lite i koden innan jag skicka upp den men blir nog inte förrän senare i veckan för är på väg ut på läger i helgen.

//Mathias
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Låter fint! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Väntar ivrigt och nyfiket på hur resultatet har blivit :) Någon chans att den kommer upp till helgen? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

Här kommer enheter, har kommenterat i lua koden vad man behöver göra (Tror jag fått med allt)

Hoppas det funkar bra så jag kan använda den till min robotklippare när den kommer:D

Tänkte uppdatera bilden lite sedan också beroende på om den klipper, vilar eller laddar så man ser på bilden vad den gör med, men får bli när jag får lite mera tid.

Återkom gärna om den funkar bra eller inte alls:)

//Mathias
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Kanske inte ser detta pga Taptalk appen men var har du lagt upp VDn? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

Oj, såg att man visst inte fick ladda upp den filtypen så har zippat denna gången så ska det nog gå bättre.

//Mathias
Attachments
Gräsklippare.zip
(1.62 KiB) Downloaded 579 times
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Fått igång den men har lite småstrul. Totala tiden räknar inte och den enda statusen som visas är "klipper" hela tiden, även vid laddning. Tid visar en rullande tid sedan jag installerade VDn. What to do? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

Nex wrote:Fått igång den men har lite småstrul. Totala tiden räknar inte och den enda statusen som visas är "klipper" hela tiden, även vid laddning. Tid visar en rullande tid sedan jag installerade VDn. What to do? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du lagt upp både variabler som det står? Om du kör debug på uppdatera knappen, vad kommer där då?

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
Post Reply