Projekt med RaZberry (Eget GUI + automationsmotor)

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Post Reply
judohenke
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2015, 21:55
9

Hej,

Fick i veckan hem första delarna i vad som kommer bli mitt projekt framöver.
Planerna för detta är till en början att;
1. Bygga ett eget GUI (gillar inte plottriga GUI:s).
2. Bygga en automationsmotor / schemaläggare (till en början anpassad efter mina egna behov).
Motorn kommer använda sql för att logga det som händer (bl.a för att slippa fråga z-wave-stacken om status på enheter).

Anledningen till detta är att jag jobbar som utvecklare själv, och hellre gör saker själv än använder befintliga. (och för att jag tycker det är roligt).

Hur skall detta ske?
Det kommer vara anpassat enbart (troligen) för RaZberry (kanske även funkar med z.me stick), och kommer enbart använda razberryn som gateway för IP <-> zwave kommunikation.

Kortsiktiga mål:
* Diverse lampor enligt schema.
* Motorvärmarstyrning (med koppling till google calendar)
* Golvvärmestyrning (vattenburen)

Långsiktiga mål:
* Tas efter hand.

Vad fungerar idag?
* Väldigt enkel schemaläggare (on / off till min motorvärmare)
* Jobbmotor som lyssnar på förändring i z-wave-stacken och loggar/sätter status på enheter till sql.
* Enkelt GUI som visar Watt, kWh, och status på motorvärmarstyrningen med ON/OFF-funktion.

GUI + motorn kommer att öppnas upp på GitHub när jag känner att den är såpass stabil för andra att testa.

Om det finns intresserade så kommer jag fylla på tråden lite då och då när det händer saker.

/Henrik
User avatar
gol
Medlem
Posts: 35
Joined: 30 Apr 2014, 08:00
9
Location: Göteborg
Contact:

Hej Henrik.
Jag håller på med ett liknande projekt som jag kommit ganska långt med. Jag använder RPi som Z-Wave-controller och bl.a för automatisk avläsning av vattenmätaren med hjälp av en webbkamera. Men av prestandaskäl så ligger historiklagringen och webbgränssnittet på en lite kraftfullare Linuxdator och kameraövervakningen på en FreeNAS. För att få allt händelsestyrt så knyter jag ihop alla programfunktioner med en MQTT-buss. Det mesta skriver jag i JavaScript (nodejs).

Du kan läsa mer om mitt system i inlägg #7 i följande tråd på byggahus.se: http://www.byggahus.se/forum/teknik/207 ... tesat.html

Jag delar gärna av mig med mina erfarenheter om du så önskar.

//Göran
Vanderbilt SPC integration, Z-Wave, Zigbee, MySensors, LoRaWAN, Linux, Raspberry PI, OpenWRT
judohenke
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2015, 21:55
9

Hej,

Själv bygger jag jobbmotor, schemaläggare osv i PHP.
GUI bygger jag i Angular/bootstrap med PHP som backend (ZendFramework) och allt delar på samma bibliotek.

Update av systemet:

Har idag installerat 3st Qubino 2 flush relays, och trots avsaknad av certifiering och device-descriptors så fungerar de utan problem mot razBerryn.

Har vidareutvecklat jobbmotorn, som nu har fullt stöd för:
COMMAND_CLASS_SWITCH_BINARY
COMMAND_CLASS_METER
COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL
COMMAND_CLASS_SENSOR_BINARY

Vilket i princip motsvarar de enheter jag just nu har:
Aeon labs Smart Energy Switch
Qubino 2 flush relays
Aeon labs Multisensor

Guit är också lite utvecklat, och är i dagsläget responsivt och anpassar sig efter dator/mobil.

Nästa steg kommer bli att i jobbmotorn lyssna på definierade events och utföra saker (tänd / släck när sensor triggas osv...)
judohenke
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2015, 21:55
9

Update;

Har senaste veckan infört stöd för att lägga in timers, i dagsläget gäller det ON/OFF och dimmers.
Man kan också lägga in "regler", i dagsläget stöd för:

tid / Enhet med värde (över, under, mellan, över eller under och exakt).
tex temperatur över 30 grader på enhet X.

Dessa regler kan sedan kopplas både till timers och förhoppningsvis under helgen även till "events"

Det som altså blir nästa steg är att kunna definiera "events" när något händer (sensor triggas, switch slås på osv).
Motorn har stöd för events, men man får mecka i databas för att lägga in dem.
Har också lyckats få till en bra mix av GUI:t för att vara responsivt (baserat på om man använder mobil, platta eller dator).

Kommer också troligen bygga en egen app till telefonen (Android) när jag känner mig någorlunda nöjd.

Nu är jag ju ganska ny på just z-wave och har inte hunnit skaffa så många enheter, och ju mer man sitter och donar, desto mer enheter inser man att man "behöver" :)
Just nu skulle ett par rörelsesensorer sitta fint (Dottern är expert på att tända sina lampor men inte släcka dem :)
Post Reply