Zipato

Post Reply
lilytwig
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 14 Dec 2014, 00:58
9

Hej
Fann att denna tråden var tom. Så vill vi väl inte ha det? Så då gör jag ett första inlägg.
Jag börjar med min historik inom området. Någon gång kring 1980 skaffade jag några Waveman pluggar och puckar. Senare ett par IKEA (smart fjärrkontroll, men tyvärr var kvaliteten kass och räckvidden dålig). Fyllde småningom på med Nexa och deras smarta fjärrkontroll. Med tiden dök Tellstick upp. Klart man blev sugen, men att ha en dator rullande 24/7 var inte aktuellt. Så kom Tellstick Net - slutsålt överallt. Beställde ändå en hos Dustin och efter 3-4 månader kom leveransen.
Skaffade flera Nexa och Anslut. Kasserade IKEA. Hade litet problem med räckvidden på Tellsticken - skulle täcka källare julbelysning och garage. Blev att skaffa en Tellstick Net till. Har fungerat väldigt bra i fler år nu, men visst har det strulat ibland. Blev iofs bättre när jag bytte från ADSL till 4G. Fick sen upp ögonen för Z-wave och Zipabox duo som också klarar det mesta av Tellstickens jobb.
In med Zipabox och ut med den ena Tellsticken. Zippan rullar på bra, men det är inte så helt självklart hur regler skapas, men det ger sig nog med tiden. Men både jag och andra kan behöva hjälp på vägen.

Har inte hunnit göra något avancerat än. Litet puckar och pluggar med Z-wave och Nexa + Anslut är i drift. Trigg på sol upp/ner fungerar liksom div sensorer.
En Remotec ZXT-120 är installerad. Med den kan jag styra min Toshiba luft/luft VP och hemmabion. Återkommer om det senare om någon är intresserad. Har inte skrivit regler till den än så det blir kul att labba med i jul.
För att begränsa effektuttag har jag i dag en moddad Efergy som mha en moddad Nexa magnetkontakt och sedan via Tellstick styr en port på Siemens Digiheat (styrning av elvärme). Det ska göras om och gå via Zippan. Mer kul i Jul !
Oxå var det motorvärmaren ja, hmm.. blir en del att greja med
brunolundh
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 03 Dec 2014, 20:51
9

Jag har några anslut 408060 plugin som jag inte lyckats para. Har du nån sån?
lilytwig
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 14 Dec 2014, 00:58
9

Jepp

la till dem som Chacon CAYCR-3500 om jag minns rätt. Har lagt in 5 st, men den sjätte gick inte. Oklart varför.
Det finns två minnesplatser i pluggen och jag tror att minst en måste frigöras. Min teori är att man bara kan radera med samma fjärr/sändare som man lade in med.
Andra har dock andra teorier, nämligen att en minnesplats "trillar ur" när man lägger till en tredje.
brunolundh
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 03 Dec 2014, 20:51
9

Testade men fick det inte att fungera :(

Mina har aldrig vart programerade innan. Får pröva närmare Zipaboxen.
gabriel b
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 18 Feb 2015, 10:55
9

Jag har kört med Tellstick och sen Tellstick Duo i några år. Köpte mig en Zipabox Duo för att ersätta. Men lämnade tillbaka den då räckvidden på 433 knappt var 5 meter. Tellsticken klarade av 30-40m när den var placerad på samma plats. Prova att ha enheten du vill programmera typ 30 cm ifrån Zipaton när du synkar ihop dem.
Post Reply