4.057 = Krasch

Post Reply
HerrLarsson
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2014, 20:13
9

Jag uppdaterade till 4.057 tidigare i veckan.
Nästan alla enheter är därefter borta i gränssnittet.
De som finns kvar går inte att manövrera.
Scenerna är ofullständiga.
Ingenting går att ändra i programmet. Man kan säga att HCL har hängt sig totalt.
Tänkte göra en factory reset, hittade något att man skulle hålla inne "+" knappen och samtidigt starta HCL, lyckades inte med det heller....
Vad göra? Hur totalrensar man Home Center Lite?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om jag minns rätt så stod det att uppdatering från 3.xx tog väldigt lång tid, 30 min eller mer och under den tiden skulle man inte röra maskinen. Tiden behövdes för att man infört ett nytt sätt konvertera den gamla informationen.
Nu har jag ingen HCL men man kan anta att informationen gäller både HCL och HC2.

Factory reset på en HCL borde vara liknande den på HC2 (finns på forumets Wiki),
På HC2 är det viktigt att släppa knappen då dioderna börjar blinka. Annars får du en annan IP-adress än vad du själv valt till den.
Kolla i instruktionsboken vad som gäller.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
HerrLarsson
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2014, 20:13
9

Tack för svar!

Väntade nog 3timmar innan jag startade om HCL vid uppdateringen...

Just när man skall släppa knappen har jag provat lite olika varianter men jag skall testa ditt förslag.

Tack för tipsen!
HerrLarsson
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2014, 20:13
9

Japp nu kom jag in i Recovery mode.

Tryck in +, sätt i sladden, när dioderna börjar blinka växelvis släpp + .

Jag hade läst någonstans att man skulle rensa historiken, men inte fattat varför dock...

Recovery-sidan kommer inte upp i webläsaren om man inte rensar history, annars öppnas den vanliga Home Center sidan och ett fönster "åtkomst nekad" dyker upp.

Nästa problem som nu uppstått är att när jag skall lägga till enheter och klickar "lägg till" så händer ingenting!

Inlärningsläget startar inte?
Samma fenomen med ta bort enhet.

Vad kan detta bero på?
HerrLarsson
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2014, 20:13
9

Avslutar nu min egen tråd.

Lyckades ladda ner ver 3.6 till datorn och kunde sedan nedgradera genom att köra Recovery från fil.

Efter det gick det ju fint att ladda in säkerhetskopian så man slapp programmera om allting!! ;)

Tänkte att något kanske strulat vid nedladdning så jag provade uppgradera igen utan att lyckas. Det går verkligen inte!!
Jag kommer avvakta riktigt länge innan jag ger mig på någon ny version... :shock:
christwi
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 04 May 2014, 09:47
9

Tack HerrLarsson för din beskrivning hur man kommer in i Recovery panelen.
Jag har nyligen köpt min HCL och får ingen ordning på den, jag har version 4.054 som är en produktions version, inte beta som 4.057. I min okunskap lyckades jag uppgradera den till 4.054 från den version som kom från fabrik och nu kan jag inte lägga till enheter.
Trodde jag kunde hitta en fabriksåterställning i Recovery panelen men ser inget. Du beskriver att du lyckades ladda ner 3.6 till datorn och sedan nedgradera, till vad?
Var hittade du 3.6?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det går inte att ladda ned en Recovery till datorn (PC'n). HerrLarson menar säkert att han gjorde en Recovery och återställde enheten till den firmware som den levererades med.
Hur en Recovery går till hittar du i "Advanced user guide" sidan 138. Den laddar du ned från Fibaro's hemsida. Det står även på baksidan av den snabbguide som följde med din HC2/HCL.

Att du inte kan lägga till enheter kan bero på flera saker.
1. Du har fel metodik vid inläggningen (inkluderingen). Läs på i manualen för den enhet du skall lägga till. Kolla i kontrollerns statusfönster och se vad som händer. När du har klickat på "Lägg till" så har du 30 sek på dig att lägga till enheten. Du ser direkt i statusfönstret om det händer något. Vänta tills du ser att allt är klart och enheten är inlagd. Händer inget så trippelklicka en gång till på enheten.
2. Den är redan inlagd i nätverket men av någon anledning ser du den inte. Ta bort (exkludera) enheten från nätverket innan du försöker igen. Läs på i enhetens manual hur det går till.
3. Enheten du skall lägga till befinner sig för långt bort från din HC2/HCL. Lägg till enheterna nära kontrollern och flytta sedan ut dem till dess rätta plats.
4. Din Fibaro kontroller har slutat fungera. Detta är mindre troligt om du kan logga in och titta i menyerna.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
HerrLarsson
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2014, 20:13
9

Tror HCL och HC2 skiljer sig lite där.

Jag laddade fil från datorn.
Men, undrar var jag hittade den filen....

Lusläste alla forum just då och hittade till slut en länk iaf. Och jag har sparat den.
Den heter "patch.tar.gz" Vill du testa så kan jag mejla en dropboxlänk så sparar du den på datorn och väljer Recovery från fil. Möjligen kan du efter det uppgradera ett snäpp till rätt version men jag vet inte om det funkar så.
HerrLarsson
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2014, 20:13
9

Mitt problem med att lägga till enheter var att "lägg till" rutan inte kom upp på datorn. Alltså HCL gick inte att sätta i parningsläge. Allt löste sig dock efter nedgraderingen och jag kommer aldrig uppgradera igen!!
christwi
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 04 May 2014, 09:47
9

Tack för alla svar och att ni vill engagera er i mina problem.
Den metod HerrLarsson beskriver finns som option i HCL. Det finns tre val:
1. Repair system = Repair your system to latest software version. Det är 4.054 och den har jag redan och den ger mig problem.
2. Repair from file = Repair system from local file, den metod HerrLarsson använde
3. Recover system = Recover your system to latest software version. All user data will be erased. Det var den metoden jag provade härom dagen, då har jag kvar 4.054 och problemen kvarstår.

Den manual som finns till HCL på Fibaros hemsida är rätt mager.

Jag har studerat manualerna för de enheter jag vill lägga till och tycker att jag gör rätt, lyckades från min Android mobil i början att lägga till de enheter som följde med Fibaro start kit, men sen gick jag in i kontrollpanelen via datorn och där lyckades jag uppgradera mjukvaran, sen kom problemen.
Det är nya enheter jag försöker lägga till, även om det skulle vara en som jag redan haft inne så borde den ha försvunnit när jag gjorde recover enligt punkt 3 ovan.
Enheterna befinner sig maximalt 2 meter från kontrollenheten så det kan inte vara problemet.
Jag kan logga in i kontrollenheten, efter recover kunde jag lägga in rummen igen så nog lever den. Jag kan gå in i inlärningsläget och efter 30 sekunder får jag ”Inlärningsläget avslutat”. Jag har testat att bara klicka 3x och väntat tiden ut, jag har också testat att klicka 3x, paus för att se om något händer, klicka 3x paus osv under de 30 sek jag har på mig. Jag har även varierat hastigheten på klicken.

Jag har tacksamt emot ”patch.tar.gz” så jag får testa om det löser problemet. Skicka länken till christer.wikstrom@live.se. Är 3.6 några generationer gammal?

BTW: Är Fibaro supporten så långsam som jag upplever? Jag skickade problemet till dem den 17 februari. Jag tycker de borde skicka mig den patch som återställer till fabriksinställningar.
HerrLarsson
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2014, 20:13
9

Ok. Jag fixar filen senare ikväll.
Den versionen är väl ett år gammal kan jag tro.
Men först:
Ibland kan man behöva avinstallera enheterna för att man skall kunna installera dem... Även om den inte är installerad i programmet.
Välj Ta bort enhet. "Hyperklicka" på knappen på enheten. Ibland går det att installera först efter den proceduren har jag märkt.
christwi
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 04 May 2014, 09:47
9

Det var rackarn HerrLarsson, var har du lärt dig tricket att Ta bort enhet som inte finns?
Det fungerar!!!! Har fått in alla enheter utom en Wall plugg, möjligen har den tidigare varit kopplad till Telldus så jag måste ta bort den där först.

WA faktorn (Wife Acceptance Factor) har sjunkit drastiskt så det var på tiden att jag fick igång saker och ting, vill inte höra att jag lagt ner 6-7000 och kan inte ens tända en lampa med systemet, det som hon kan göra gratis :D

Ett stort tack!
/Christer
HerrLarsson
Ny medlem
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2014, 20:13
9

Gött å höra :)

"Learning by doing" typ Men det står nog lite var stans att man kan göra så om man lusläser internet...

Det var samma sak som RH_Dreambox menade med sin punkt nr2 i tidigare svar i tråden.

Dock är man inte alltid mottaglig eftersom man inte självklart förstår att det kan bli på ett visst sätt :D
Post Reply