Är det fler än jag som upplever att CPU är väldigt högt utnyttjad? (Ja även minnet)
Min CPU pendlar mellan 100% till 20% hela tiden... upp,ned,upp,ned med 1-2 sek mellanrum..
43 enheter, 18 tal scener, 300sec pollintervall
Har alltid haft att jag måste starta om min enhet med ca veckan mellanrum ibland längre.
Startar om pga att den hängt sig.
Kör v4.061 beta, men varit så alltid och köpte den med v3.* något.
Köpte den direkt de kom ut på marknaden.
Fler som har samma upplevelse?
Hög CPU?
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- Posts: 1192
- Joined: 03 Jan 2015, 16:49
- 9
- Location: Vegby
- Contact:
Det verkar inte riktigt sunt. Har du många stora Lua-script? Kanske du skulle se över scripten utifall de är dåligt skrivna och orsakar överbelastning.
Jag använder LUA Scheduler ver. 1.1.5 (ca. 1100 rader kod) plus några mindre hemmasnickrade script. Min CPU-belastning har en liten topp på 20% varje minut, men där emellan ligger den på 2-4%.
Jag använder LUA Scheduler ver. 1.1.5 (ca. 1100 rader kod) plus några mindre hemmasnickrade script. Min CPU-belastning har en liten topp på 20% varje minut, men där emellan ligger den på 2-4%.
- Attachments
-
- CPU-belastning
- CPU.PNG (10.49 KiB) Viewed 18828 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Jag har inga LUA script alls, är en HC Lite
Scripten jag har är inte jättebökiga, alla är blockscenes inga magicscenes.
Kan inte bli så invecklade då tycker jag, kan såklart vara scripten som gör det.
Jag rensade script som jag inte använde innan jag postade här för att se om det var något där.
(Script jag hade innan XXbefore och XXafter lanserades i v4)
Men numera är det mest check av lux osv som görs om lampor skall vara på eller av, även rörelse.
Kan såklart inaktivera dem för att se om det hjälper, men behöver å andra sidan ha dem sådär.
Nej det känns inte sunt, jag vet dock inte hur CPU var innan v4, kollade inte efter.
Men det borde inte vara hög cpu alls tycker jag, runt 30-50% men HCL har ingen kraftig CPU direkt. Inte mycket minne heller.
Kan vara att HCL är för liten för mig, men vad jag vet finns ingen gräns för antal script eller enheter som är annorlunda än HC2. (Så det lanserades.. men ja det får man såklart ta med en nya salt)
Här är CPU som sagt... går upp och ner som en jojo..
Minne: (Som just nu ser "ok" ut även om det är högt, normalt har jag runt 4-6% fritt minne....)
Scripten jag har är inte jättebökiga, alla är blockscenes inga magicscenes.
Kan inte bli så invecklade då tycker jag, kan såklart vara scripten som gör det.
Jag rensade script som jag inte använde innan jag postade här för att se om det var något där.
(Script jag hade innan XXbefore och XXafter lanserades i v4)
Men numera är det mest check av lux osv som görs om lampor skall vara på eller av, även rörelse.
Kan såklart inaktivera dem för att se om det hjälper, men behöver å andra sidan ha dem sådär.
Nej det känns inte sunt, jag vet dock inte hur CPU var innan v4, kollade inte efter.
Men det borde inte vara hög cpu alls tycker jag, runt 30-50% men HCL har ingen kraftig CPU direkt. Inte mycket minne heller.
Kan vara att HCL är för liten för mig, men vad jag vet finns ingen gräns för antal script eller enheter som är annorlunda än HC2. (Så det lanserades.. men ja det får man såklart ta med en nya salt)
Här är CPU som sagt... går upp och ner som en jojo..
Minne: (Som just nu ser "ok" ut även om det är högt, normalt har jag runt 4-6% fritt minne....)
Utan att veta hur dina scener ser ut - varje scen som har en timerfunktion/sleep tar en del CPU - är det rätt svårt att bilda sig en uppfattning av hur de skapar lasten. Det sagt, det finns inget bra sätt att få en bild av vad/hur mycket en scen belastar enheten med - det hade varit grymt fint att ha en "processlista" för alla aktiva scener/VDs osv så man såg per delmoment hur mycket de drar...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice
Jo det hade varit enkelt o bra, saknar cli access i många senario.
Jag har disablat alla scener, men det är fortfarande samma sak.
Det känns mer som mjukvaru bugg iom det är så exakt med upp och ned.
Skulle vilja se om fler har samma sak i sina HCL med just denna cpu jojo.
Minnet är på 2-1% free just nu.. hela enheten är seg som sirap.
Så har det inte varit innan.
Jag har disablat alla scener, men det är fortfarande samma sak.
Det känns mer som mjukvaru bugg iom det är så exakt med upp och ned.
Skulle vilja se om fler har samma sak i sina HCL med just denna cpu jojo.
Minnet är på 2-1% free just nu.. hela enheten är seg som sirap.
Så har det inte varit innan.
Nej, där trodde jag fel, samma problem än tyvärr.
Känns som jag får vänta på en mjukvaru uppgradering...
Då enheten hänger sig fryser sig även led lamporna på framsidan, de står och lyser allihopa med fast sken förutom "update lampan"
Startat om enheten 4 ggr idag....
Känns som jag får vänta på en mjukvaru uppgradering...
Då enheten hänger sig fryser sig även led lamporna på framsidan, de står och lyser allihopa med fast sken förutom "update lampan"
Startat om enheten 4 ggr idag....
Har köpt en HC2 istället för HCL.
Enorm skillnad på respons och täckning.
Nu kunde jag addera enheter direkt utan att flytta dem närmre. (Nya enheten står på exakt samma ställe)
Det är en enorm skillnad mellan dem som jag upplever, det är inte enbart LUA och lite avancerade möjligheter.
Enorm responskillnad på scener, täckning vid inkludering, hastigheten vid inkludering... ja allt.
Men ang CPU och minne, tagit bort alla scener och alla enheter CPU är låg, men minnet ligger fortfarande på 90%.
Så någon bugg är där, annars är HCL alldeles för klen för version 4.
Enorm skillnad på respons och täckning.
Nu kunde jag addera enheter direkt utan att flytta dem närmre. (Nya enheten står på exakt samma ställe)
Det är en enorm skillnad mellan dem som jag upplever, det är inte enbart LUA och lite avancerade möjligheter.
Enorm responskillnad på scener, täckning vid inkludering, hastigheten vid inkludering... ja allt.
Men ang CPU och minne, tagit bort alla scener och alla enheter CPU är låg, men minnet ligger fortfarande på 90%.
Så någon bugg är där, annars är HCL alldeles för klen för version 4.