Minnesproblem med min HCL 1-2%ledigt!

Post Reply
Lillbonum
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2017, 00:58
7

Jag har sedan ett tag tillbaka problem med min HCL (4.110) som hela tiden hänger sig och behöver startas om . Jag upptäckte att minnet är helt uppätet och det finns bara 1-2 % ledigt minne (grönt i diagnostics). Jag har i november och december byggt anläggningen och är nu uppe i ca 50 devices (endast Fibaro än så länge). Jag har ännu endast enstaka scener som jag kör manuellt. Men nu kan jag inte göra ngt alls då systemet hela tiden hänger sig. Får inget svar från Fibaro's support!

1) Kan det vara så att HCL inte klarar av att hantera så många devices, eller är det ngt annat problem?

2) Jag har en längre tid haft funderingar på att uppgradera till en HC2 och är väldigt konfunderad över om det går eller inte går att flytta huvudcontrollern från HCL till en ny HC" och ha kvar HCL som sekundär controller? Hittar ingen manual och under diagnostics kan man hitta följande helt utan ytterligare förklaring (se bifogat urklipp).

3) Har försökt att hitta hur man kan addera en sekundär controller utan framgång. Finns det någon som sitter på info om hur jag kan addera en RaZberry som sekundär till min HCL primär?

//Lillbonum
Attachments
Capture.PNG
Capture.PNG (5.62 KiB) Viewed 14182 times
HCL 4.110 + 55 devices, RaZberry Pi testsystem, Arduino Z-Uno för egna Z-wave enheter.
Wallplugg, Switch1x/2x, Dimmer, RGBW, Universal sensor, Motion sensor, Flood sensor, Roller shutter, Smoke sensor , Button. Sensative Strips. Popp Outdoor siren.
Lillbonum
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2017, 00:58
7

Felskrivning
Jag byggde ut anläggningen i nov-dec. Jag har kört i 1½ år med ca 20-25 devices utan problem.
HCL 4.110 + 55 devices, RaZberry Pi testsystem, Arduino Z-Uno för egna Z-wave enheter.
Wallplugg, Switch1x/2x, Dimmer, RGBW, Universal sensor, Motion sensor, Flood sensor, Roller shutter, Smoke sensor , Button. Sensative Strips. Popp Outdoor siren.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Kolla hur det ser ut på "Storage" du kanske har massor med Backuper som tar en massa plats och du kan radera.
Hur mycket "Used space" har du när du kollar på "Ram"
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Lillbonum
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2017, 00:58
7

Jag använder ca 8 % av RAM minnet, resten är ledigt. Har även redan rensat bort onödiga backuper. Se bifogad fil för RAM-användning.

Jag har sorterat systemet utifrån ett antal sektioner med rum där jag placerat enheterna eller delar av enheter. Totalt 6 sektioner med totalt ett 40-tal rum. Kan det vara något som äter minne.
Attachments
Capture.PNG
HCL 4.110 + 55 devices, RaZberry Pi testsystem, Arduino Z-Uno för egna Z-wave enheter.
Wallplugg, Switch1x/2x, Dimmer, RGBW, Universal sensor, Motion sensor, Flood sensor, Roller shutter, Smoke sensor , Button. Sensative Strips. Popp Outdoor siren.
Lillbonum
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2017, 00:58
7

En bild på storage.
Attachments
Capture.PNG
HCL 4.110 + 55 devices, RaZberry Pi testsystem, Arduino Z-Uno för egna Z-wave enheter.
Wallplugg, Switch1x/2x, Dimmer, RGBW, Universal sensor, Motion sensor, Flood sensor, Roller shutter, Smoke sensor , Button. Sensative Strips. Popp Outdoor siren.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Använder du någon Sonos VD?
Om pröva rensa kön hjälper inte det,
skulle nog ställa frågan till support@fibaro.com.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Lillbonum
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2017, 00:58
7

Hej,
Ingen multimediaanläggning eller TV inkopplad.
HCL 4.110 + 55 devices, RaZberry Pi testsystem, Arduino Z-Uno för egna Z-wave enheter.
Wallplugg, Switch1x/2x, Dimmer, RGBW, Universal sensor, Motion sensor, Flood sensor, Roller shutter, Smoke sensor , Button. Sensative Strips. Popp Outdoor siren.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

När du startar om din HCL så förmodar jag att minnesanvändningen ligger runt 20%.
Kolla sedan kurvan för RAM användning under Diagnostik.
Stegar kurvan sakta upp i ganska jämna trappsteg under lång tid, eller ökar den med jättekliv?

Om den ökar sakta i små steg så misstänker jag att det är någon enhet som inte är rätt konfigurerad.
Kolla igenom alla enheter och se om där finns någon som ser udda ut. Det kan vara att det saknas info om Enhetstyp, Tillverkare, Version etc.
Hittar du något som ser konstigt ut så gör en Soft reconfigure device, eller ännu hellre, Ta bort och Lägg till den igen.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Lillbonum
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2017, 00:58
7

Det tar lång tid att starta om controllern. 14 minuter från omstart till att jag kan logga in. Samma tid som senaste veckorna. Minnesanvändningen direkt efter omstart ser du i bifogad bild. Tillgängligt minne är bara 1% redan efter omstart.
Capture.PNG
Capture.PNG (62.99 KiB) Viewed 14097 times
HCL 4.110 + 55 devices, RaZberry Pi testsystem, Arduino Z-Uno för egna Z-wave enheter.
Wallplugg, Switch1x/2x, Dimmer, RGBW, Universal sensor, Motion sensor, Flood sensor, Roller shutter, Smoke sensor , Button. Sensative Strips. Popp Outdoor siren.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Hur ser det ut med notifieringar?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

2) Jag har en längre tid haft funderingar på att uppgradera till en HC2 och är väldigt konfunderad över om det går eller inte går att flytta huvudcontrollern från HCL till en ny HC" och ha kvar HCL som sekundär controller? Hittar ingen manual och under diagnostics kan man hitta följande helt utan ytterligare förklaring (se bifogat urklipp).

3) Har försökt att hitta hur man kan addera en sekundär controller utan framgång. Finns det någon som sitter på info om hur jag kan addera en RaZberry som sekundär till min HCL primär?
Som svar på ditt första inlägg punkt 2 så går det utmärkt att ha en HC2 som huvudkontroller och en HCL som slavkontroller. Kopplingen gör man under menyn Inställningar/Gateway-Anslutningar.
Kravet är att du måste ha samma programversion på de båda kontrollerna. Detta är också anledningen till att du inta kan ha en Razberry som slavenhet.
Dokumentationen om detta är uselt dålig, ja rent av obefintlig.

Att din HCL tar så lång tid på sig att starta beror ju på att arbetsminnet redan vid start är förbrukat. Maskinen behöver "luft" för att "andas" så du får försöka tömma den på alla loggar, notifieringar mm som du kan hitta.
Har du inte behov av energiloggarna så töm dem också (Clear historical energy data) för varje enhet.

Att HCL inte skulle kunna hantera fler enheter än så tror jag inte på. Antingen har loggarna fyllt upp den eller så har du något som har hängt upp sig i maskinen. Då kan en uppdatering möjligen låsa upp knuten.
Alternativet är att Fibaro supporten får koppla upp sig och rensa den på problem.
Skriv igen till supporten och skicka med inloggningsuppgifter, serienummer och tex. inloggningsuppgifter via TeamViewer (gratisversionen).
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Lillbonum
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2017, 00:58
7

Tack för tipsen, verkligen intressanta. Kan man tömma Event loggen? Jag har letat både i systemet och på nätet utan att hitta ngt. Eventloggen innehåller data sedan systemet kördes igång okt 2015 och jag kan tänka mig att det är detta som kan vara ett problem. Jag har provat att rensa några energiloggar, utan resultat. Jag har många tempgivare, men deras historia vill jag behålla. Å andra sidan kan jag inte hitta var man rensar temperaturdata? lagras den informationen i Eventloggen?
HCL 4.110 + 55 devices, RaZberry Pi testsystem, Arduino Z-Uno för egna Z-wave enheter.
Wallplugg, Switch1x/2x, Dimmer, RGBW, Universal sensor, Motion sensor, Flood sensor, Roller shutter, Smoke sensor , Button. Sensative Strips. Popp Outdoor siren.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Eventuellt kan du ha ett djupare problem, dra iväg en skärmdump på din ram direkt efter omstart som du postat här i tråden till fibaro supporten och berätta att en omstart tar ca 15 minuter.
minnesproblemen ska ju vara åtgärdade sen ett tag tillbaka.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Lillbonum
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 08 Jan 2017, 00:58
7

Jag har provat att rensa lite bland energiloggarna och systemet har faktiskt piggnat till lite. Det startade även lite snabbare nu. Jag har fått mer ledigt minne (varierar 5-10%) och mindre använt minne (varierar 74-79%. Kan rensa ytterligare ngn energimätare, men det känns verkligen som att det vore intressant att få veta hur jag kan rensa Eventloggen. Den måste ta mycket minnesutrymme antar jag! Någon som kan hjälpa mig?
Attachments
Capture.PNG
Capture.PNG (62.79 KiB) Viewed 14041 times
HCL 4.110 + 55 devices, RaZberry Pi testsystem, Arduino Z-Uno för egna Z-wave enheter.
Wallplugg, Switch1x/2x, Dimmer, RGBW, Universal sensor, Motion sensor, Flood sensor, Roller shutter, Smoke sensor , Button. Sensative Strips. Popp Outdoor siren.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

När jag har haft liknande problem, så har det varit en enhet som inte lagts till ordentligt eller en vd som ställt till det.

När jag hade problem så gick jag igenom alla enheter, och provade att ladda ner dess "template", gick inte det så reconfigurerade jag enheten och provade nedladdning igen.

Jag provade också att koppla bort några device en dag för att se om det blev bättre, det funkade också. Jag hittade de felande enheterna ganska fort. (3-4 dagar.)

Men det som löste de flesta problem var en total urblåsning, för att sen börja om helt från början.
Har nog gjort det 3-4 ggr, lika surt varje gång, men funkar bäst.
Snelleman
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 29 Nov 2016, 02:00
7

Vet inte om det funkar likadant i din HCL som i min HC2.

Men eventloggarna hittar jag under "Configuration" -> "Notifications Center"


/Snelleman
Post Reply