Ändring av statisk IP

Post Reply
jonast67
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 04 Mar 2017, 11:36
7

Hej,
Har ett problem som jag skulle vilja veta om någon annan har sett/upplevt...
När jag gjorde "recovery" och återställde HCL så var jag tvungen att ställa in statisk IP adress.
Problemet är att nu kan jag inte ställa om IP adressen från "192.168.81.1" - när jag är inne på "settings" och "LAN" så går det inte att ändra, det ser ut som att menyn har blivit korrupt. Har prövat med olika browsers (firefox, safari) och har samma problem.
Går inte att skriva eller använda "dropdown" val...
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

När jag gjorde "recovery" och återställde HCL så var jag tvungen att ställa in statisk IP adress.
Jag antar att du har en router i ditt nätverk som delar ut IP-adresserna (via DHCP).
Om du hittar din HCL i routern så lås IP-adressen där så slipper du alla problem framöver. Då får din HCL alltid samma adress varje gång den startas.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jonast67
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 04 Mar 2017, 11:36
7

Hej,
Tack för svaret... det är korrekt men lite mer komplicerat så förtydligar...
1) Jag hade innan "recovery" egen statisk IP men inom min "routerange" - och där hittar jag den inte...
2) Om jag inte "sätter" statisk IP så ser jag inte HCL alls - Har kört via terminal (även kollat router) och scannat alla IP nummer som finns loggade (inom eller utom min range) men hittar inte min HCL's mac adress...
3) Jag hittar endast HCL efter att jag ställt statisk IP och då kommer problemet att jag inte kan ställa om till DHCP alt. min egen statiska adress.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

OK, om du har gjort en recovery så antar jag att du har uppdaterat alla steg upp till 4.111, eller har du någon uppdatering kvar?
Om det finns någon uppdatering kvar så kanske den får det all "lossna". Ett annat alternativ är att köra in den senaste backuppen igen.
Funkar inte detta så har jag inget annat tips än att göra om recoveryn.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jonast67
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 04 Mar 2017, 11:36
7

Är på 4.111

Träffade Fibaro CTO i Barcelona förra veckan så förstod att nästa steg förmodligen var att skicka HCL'n till Polen...

Sista fråga:
- Går det att komma åt Backup som ligger i cloud för att sedan använda lokal backup fil?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Sista fråga:
- Går det att komma åt Backup som ligger i cloud för att sedan använda lokal backup fil?
Jag har själv ingen HCL, så jag vet faktiskt inte. Kanske någon annan på forumet har testat.

Det är lite märkligt att man skall behöva skicka grejorna till Polen för åtgärd. Det verkar vara Fibaros standardsvar då de inte förmår att hjälpa till på annat sätt. (T.ex. om man har en defekt Recoverysticka i sin HC2).
Har du varit i kontakt med Fibaro support så att de har kopplat upp sig mot din HCL? Det borde vara den första åtgärden innan man skickar iväg något. De borde kunna lösa detta online, för om jag förstod dig rätt så kunde du nå boxen, fast inte med det ip-nummer du du vill använda.
Om din dator kan komma ut på Internet med 192.168.81.xxx så kan du låta dem accessa din HCL via TeamViewer.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jonast67
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 04 Mar 2017, 11:36
7

tack.. jag kommer jaga dem imorgon när supporten öppnar - tack för förslaget med teamviewer...
uppdaterar efter samtal med support
Post Reply