Ingen access, ny router

Post Reply
Erdu
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 05 Nov 2015, 20:31
8

Hej, har idag bytt router pga ny internetleverantör. Flyttade bara över ethernetsladden från gamla routern till nya. Men givetvis funkar inte det. Kommer inte in i Fibaro via iPhone eller dator. Provat att använda finder HOME CENTER också men den hittar inte min HCL Lite.
Hjälp, har inte en aning vad man ska göra.
/e
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Hur fick din HCL ett IP-nummer i din gamla router? DHCP? Kan du logga in i den nya routern och kontrollera att de IP nummer är i samma serie som din tidigare, alternativt att försöka byta? En trolig orsak till ditt problem är att din nya routern finns på ett nät som inte stämmer med det IP nummer din HCL klamrar sig fast vid, och då hittar du inte din HCL vad du än gör.
Erdu
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 05 Nov 2015, 20:31
8

Tack Fredrik, låter som en rimlig orsak. Har dock inte en aning vad gamla IP numret var. Kan man göra en reset på HCL utan att tappa alla inställningar mm, vet du? Och vet du hur?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ta först reda på vilket IP-nummer som gäller för den nya routern, tex 192.168.1.1 eller 192.168.0.1.
Se också till att DHCP är aktiverat i routern. Observera att de tre första siffergrupperna ALLTID måste vara desamma i ditt interna hemmanät.

Sedan kopplar de bort den den nya routern och kopplar in den gamla. Då får du kanske inget Internet, men du borde komma åt din HCL så att du kan ställa om den från en fast IP-adress till DHCP.
Nu kan du koppla tillbaka din nya router och du bör också komma åt din HCL när du startar upp den. Därefter kan du bestämma en IP-adress.

Personligen föredrar jag att låsa en bestämd IP-adress för HC2/HCL i routern och konfigurera HC2/HCL nätverk för DHCP.
Då kommer du alltid åt boxen och det är ingen risk att någon annan dator eller mobil snor den IP-adressen.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Erdu
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 05 Nov 2015, 20:31
8

TACK det löste sig, direktkopplade HCL till datorn och lyckades komma in och ändra.
Post Reply