GEA för HC2

Post Reply
arcticblue
Medlem
Posts: 43
Joined: 07 Mar 2014, 19:12
10

Fibaro HC2 - v4.140
>100 devices + GEA v5.42
arcticblue
Medlem
Posts: 43
Joined: 07 Mar 2014, 19:12
10

Clabbe wrote:Då min HC2 fungerat en längre tid nu efter senaste firmware, så tänkte jag gå vidare med min GEA.


Men känner mig nu lite osäker på vad jag skall köra i GEA o vad jag skall köra utanför.

Jag har ett par tankar.
1. Sätta en Sonos variabel vid första rörelse i köket på morgonen som sker mellan klockan 6-9:00.
Detta kan man lätta göra i GEA, men jag vill även lägga till att ifall ytterdörr öppnas/stängs och ingen ny rörelse sker i köket inom 10 min, så skall den sätta variabeln vid nästa rörelse med om klockan fortfarande är mellan 06-09:00..
Gissar på att man får använda sig utav några globala variabler (eller kanske lokala).

Vad är det den skall göra? Den skall skicka väderprognos till Sonos i köket, när första personen har vaknat och gått ner.
Lämnar då personen huset, (dörrsensorn) men inte är kvar i huset (ingen rörelse i kök) så får vi räkna med att ifall det blir en rörelse igen efter ca 10min eller senare så är det nästa person som har vaknat, då skall även denna få höra väderprognos. Men om prognosen spelats och ingen gått ut, så vill vi inte höra den varje gång som det är rörelse i köket.

2. Handlar om larm. Där har jag många önskemål.... Lite bygger på liknande logik som kommer behövas för att lösa punk1.
Samt ping status (är telefoner på nätet osv)

Är det någon som känner för att grotta ner sig så är det varmt välkommet.. Bor ni i Götet så är det än bättre, då kan jag kanske bjuda er på något flak öl eller så. =)

jag har liksom på de 5veckor som allt strula, tappat gnistan.... Nu letar jag efter den igen så jag kan börja grotta ner mig i detta igen.
För nu har jag faktiskt gått o köpt fler enheter... Tro det eller ej.


PS.. någon som behöver pluggar så kanske jag har några över... =)

Samt, är det någon som är smart nog att fundera ut vart man skall sätta sina rörelse deckare, för att få ut så mycket funktionalitet utav dem som möjligt..

Med det menar jag..

att sätta en deckare i ett rum, det kan väl vem som... Men den som hållit på med detta länge, har kanske funderat ut att deckarna skall sitta i hallen riktade ut till de olika rummen istället för att vara i rummen... (inte vet jag, men jag bara funderar på att jag kanske inte har satt mina optimalt, allt beror la på vad man vill skall hända. )
Personligen hoppas jag inte att du tappar för mycket lust, ty det är trådar som denna som gör att det är lättare att komma vidare samt hitta nya spännande områden att leka med. Fibaro och drömmen om det perfekta 'smarta hemmet' lever vidare och går i vågor precis som allt annat i livet... men visst känns det bättre när saker och ting beter sig som man önskar :)
Fibaro HC2 - v4.140
>100 devices + GEA v5.42
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Tittar på att sätta globala variabler när våra telefoner är hemma. Som sedan skall användas i GEA. Men alla verkar göra VDs med knappar som man sedan anropar med en scen eller tex GEA.
Varför inte ha en scen från början som loopar o kollar och ställer variablerna?
Eller kan man tillomed kolla ifall mobilen är i nätverket i GEA utan inblandning utav andra VDs eller scener?
Hur har ni gjort?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
arcticblue
Medlem
Posts: 43
Joined: 07 Mar 2014, 19:12
10

Clabbe wrote:Tittar på att sätta globala variabler när våra telefoner är hemma. Som sedan skall användas i GEA. Men alla verkar göra VDs med knappar som man sedan anropar med en scen eller tex GEA.
Varför inte ha en scen från början som loopar o kollar och ställer variablerna?
Eller kan man tillomed kolla ifall mobilen är i nätverket i GEA utan inblandning utav andra VDs eller scener?
Hur har ni gjort?
Har inte hunnit till 'kolla om telefonerna är hemma' ännu, men hakar givetvis på :)
När det gäller VD och knappar verkar det vara en känd bug i Fibaro som påverkar tillvägagångssättet;
http://forum.fibaro.com/index.php?/topi ... 4-5-hours/
Fibaro HC2 - v4.140
>100 devices + GEA v5.42
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag kör en VD och global variabel per telefon.
http://www.domotique-fibaro.fr/index.ph ... e-présence

GEA kollar status på om "telefonerna" är hemma och sätter "PresentState" till hemma eller borta.
Om rörelsesensorn vid ytterdörren känner rörelse så sätts PresentState till hemma.(Eller att telefonerna är hemma)

GEA v5.40 känns mycket snabbare, riktigt bra.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Har nu uppdaterat till GEA 5.4, så får hoppas jag fick med allt.

ANgående kollen på mobilerna, tycker det var väldigt mycket kod för så lite =)

har denna även koll på...
eller rättare sagt..

Jag har läst att vissa mobiler kopplar ner sig lite då o då för att spara ström.
Finns det någon "delay" i denna funktion, som gör så att den inte säger att mobilen är "borta", trots att den är hemma..

Läste någon som löst det, med att.. Har inte mobilen kopplat upp sig senaste 20min, så är den borta.
Hur har du löst det? Eller har du stött på att den säger att mobilen är borta tex under natten då den är inaktiv.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Vill du förresten dela med dig av hur din check ser ut, för jag får den inte att fungera. =(

För får man till detta, så är det många saker i GEA som jag vill skall ske när man "kommer hem", samt när man lämnat.

Fast tror mitt största problem är att få GEA att klicka på rätt knapp?
Hur får man den att klicka på knappen ;)

Samt så fungerar inte detta, händer inget när jag går in o ändrar den globala variabeln PhoneClabbe till 0 resp 1 i variabelpanelen.

Code: Select all

  GEA.add({"Global", "PhoneClabbe", "1"}, -1, "Clas är hemma #time#", {{"Portable", 77}, {"Time", "07:00", "21:00"}})
  GEA.add({"Global", "PhoneClabbe", "0"}, -1, "Clas har lämnat huset #time#", {{"Time", "07:00", "21:00"}, {"Portable", 77}})
  
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Först läggar man till alla globala värden under

Code: Select all

%% globals
PresentState
FHemma
MHemma
Efter det blir det "local id" för mina VD:s

Code: Select all

VD_FHEMMA = 18,
VD_MHEMMA = 19,
Sen låter jag GEA trycka på knapp 1 var 3:e minut

Code: Select all

 	-- Timer var 3:e minut
	GEA.add( true , 3*60, "",{
		{"VirtualDevice", id["VD_FHEMMA"], "1"}, {"Repeat"},
		{"VirtualDevice", id["VD_MHEMMA"], "1"}, {"Repeat"}
    })
GEA kollar variabler och bestämmer sig för Hemma eller Borta

Code: Select all

	GEA.add({"Global","MHemma","Nej"},  3*60, "", {{"Global","FHemma","Nej"}, {"Global", "PresentState", "Away"}})
	GEA.add({"Global","MHemma","Ja"},  3*60, "", {{"Global","FHemma","Ja"}, {"Global", "PresentState", "Home"}})
Går någon in via ytterdörren så sätts "PresentState" till hemma (För att lampor ska funka om tex städerskan kommer)

Code: Select all

	GEA.add(id["HALL_PIR"], -1, "", {{"Global", "PresentState", "Away"}, {"Global", "PresentState", "Home"}})
Våra mobiler stänger inte av wifi vid sleep, så allt funkar fint.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Då löste jag det..

{"VirtualDevice", id["VD_xxx"], "1"}
1an står inte för vad någon knapp heter utan typ bara en variabel som tickar uppåt..
Jag testade att byta namn o allt på min knapp, men när jag skrev "3" så fungerade den..
Då jag har lagt 3 tester/knappar i samma VD.

Så nu har jag bara en VD, för att checka alla telefoner, med en knapp för respektive telefon.
Fungerar det mot Android??

Nästa fel jag hade var på raden

Code: Select all

  GEA.add({"Global", "PhoneClabbe", "1"}, -1, "Clas är hemma #time#", {{"Portable", 77}, {"Time", "07:00", "21:00"}})
den skulle inte ha -1 utan bara 1, o då fungerade den

Code: Select all

  GEA.add({"Global", "PhoneClabbe", "1"}, 1, "Clas är hemma #time#", {{"Portable", 77}, {"Time", "07:00", "21:00"}})
Nu kommer jag till mina riktiga GEA frågor då.
Hur kollar jag att 2 variabler är satta eller 1 av 2.. Alltså IF-satser med "and" och "eller" villkor.
tex.. om PhoneClabbe ändras från 0 till 1 och larmet är aktivt..

Vad gör din rad..

Code: Select all

  GEA.add({"Global","MHemma","Nej"},  3*60, "", {{"Global","FHemma","Nej"}, {"Global", "PresentState", "Away"}})
Är det ifall både MHemma och FHemma är Nej, som det blir away?
Det låter som en "och" sats..

men nästa rad.

Code: Select all

  
   GEA.add({"Global","MHemma","Ja"},  3*60, "", {{"Global","FHemma","Ja"}, {"Global", "PresentState", "Home"}})
Borde väl vara en "eller" sats.. Borde räcka med att 1 av Mhemma o FHemma är satta till Ja för att PresentState skall bli Home?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Raden nedan är inget jag använder eftersom vi alltid går in via ytterdörren och sensor sätter värdet till hemma.
För att få det korrekt så bör man dela upp det i två rader.

Code: Select all

 GEA.add({"Global","MHemma","Ja"},  3*60, "", {{"Global","FHemma","Ja"}, {"Global", "PresentState", "Home"}})
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Fick problem med att den missade någon ping då o då, när jag gick genom trädgården och den hoppade mellan olika accesspunkter.
Tänkte lösa det med liknande..

Code: Select all

GEA.add({"Global", "PhoneClabbe", "1"}, 1, "Clas är hemma #time#", {{"Portable", 77}, {"Time", "07:00", "21:00"}})
  GEA.add({"Global", "PhoneClabbe", "0"}, 3*60, "Clas har lämnat huset #time#", {{"Time", "07:00", "21:00"}, {"Portable", 77}})
Men det som händer är ju bara att jag inte får något meddelande om att jag lämnat..
Men däremot flera Clas är hemma.
Då globala variabeln ändras..

Har ni någon bra synpunkt på hur man skall lösa det.
Snyggast hade väl varit i själva VDn.
Men annars får jag väl använda mig utav ytterligare en globalvariabel..
Som jag sätter med likande rader som ovan. Fast istället för skicka meddelande, så sätter jag en annan globalvariabel.
Och sedan köra test mot den istället?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Sen har jag en GEA fråga till

Code: Select all

--TVrum
 GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset<20:05", "Sunset<20:06"}, {"turnOn", id["TVRUM_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["PIR_UPPE"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise"}, {"turnOn", id["TVRUM_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["PIR_UPPE"], 4*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "Sunrise+20"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})
  
  GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset<20:06", "Sunset<20:07"}, {"turnOn", id["TVRUM_G_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["PIR_UPPE"], -1, "", {{"Time", "23:02", "Sunrise"}, {"turnOn", id["TVRUM_G_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["PIR_UPPE"], 4*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:02", "Sunrise+20"}, {"turnOff", id["TVRUM_G_LAMPA"]}})
  
    GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset<20:06", "Sunset<20:07"}, {"turnOn", id["FISHLAMP"]}})
   GEA.add(id["PIR_UPPE"], -1, "", {{"Time", "23:02", "Sunrise"}, {"turnOn", id["FISHLAMP"]}})
   GEA.add(id["PIR_UPPE"], 4*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:02", "Sunrise+20"}, {"turnOff", id["FISHLAMP"]}})
  
Jag har liknande kodsnuttar för andra rum
Borde man inte kunna göra en table, utav alla lampor och få till allt detta på 3 rader, istället för 3*3=9rader
likt

Code: Select all

 
local ALLA_TVRUMLAMPOR= {FISHLAMP,TVRUM_LAMPA,TVRUM_G_LAMPA}

GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset<20:05", "Sunset<20:06"}, {"turnOn", id["ALLA_TVRUMLAMPOR"]}})
   GEA.add(id["PIR_UPPE"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise"}, {"turnOn", id["ALLA_TVRUMLAMPOR"]}})
   GEA.add(id["PIR_UPPE"], 4*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "Sunrise+20"}, {"turnOff", id["ALLA_TVRUMLAMPOR"]}})
  
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

o ytterligare en Fråga..

Code: Select all

 GEA.add( true , 60, "",{
      {"VirtualDevice", id["VD_SMARTPHONE"], "1"},{"VirtualDevice", id["VD_SMARTPHONE"], "2"}, {"Repeat"}
    }) 
  --GEA.add({"Global","larmpå","1"},  1, "", {{"Global","ClabbeHemma","Ja"}, {"Global", "PresentState", "Home"}})
 GEA.add({"Global", "PhoneClabbe","1"}, 1, "", {{"Global", "ClabbeHemma", "Ja"}})
  GEA.add({"Global","PhoneClabbe","0"},2*60,"", {{"Global", "ClabbeHemma", "Nej"}})
 GEA.add({"Global", "PhoneEmme","1"}, 1, "", {{"Global", "EmmeHemma", "Ja"}})
  GEA.add({"Global","PhoneEmme","0"},2*60,"", {{"Global", "EmmeHemma", "Nej"}})
 
  GEA.add({"Global", "ClabbeHemma", "Ja"}, 1, "Clas är hemma #time#", {{"Portable", 77}, {"Time", "07:00", "21:00"}})
  GEA.add({"Global", "ClabbeHemma", "Nej"}, 1, "Clas har lämnat huset #time#", {{"Time", "07:00", "21:00"}, {"Portable", 77}})
  GEA.add({"Global", "EmmeHemma", "Ja"}, 1, "Emme är hemma #time#", {{"Portable", 77}, {"Time", "07:00", "21:00"}})
  GEA.add({"Global", "EmmeHemma", "Nej"}, 1, "Emme har lämnat huset #time#", {{"Time", "07:00", "21:00"}, {"Portable", 77}})
 
Är detta det bästa sättet att kolla på?
Nu får jag fördröjningen på 2min på att sätta hemma = NEJ.. ifall den missar någon ping trots att jag är hemma


Nu återstår återigen frågan om hur jag skall fråga 2 saker. IF sats med 2 argument.
ClabbeHemma ändras till 1, samt dörrsensor är larmad. Skicka push...
Detta då jag vill få push (eller rättare sagt en sån där popup) där jag kan stänga av larmet, när jag kommer in på parkeringen.
Lika så, så vill jag kolla fler variabler när den ClabbeHemma sätts till Nej.

Då vill jag ha något istil med, När ClabbeHemma Sätts till Nej och EmmeHemma=Nej och Dörrsensor larmad =Nej skicka popup med förfrågan om att larma på.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Du har riktigt bra exempel på mycket av det du frågar i GEA. Bara att läsa och testa.
https://github.com/sjauquet/GEA/blob/master/GEA.lua

Code: Select all

 -- IF Sample condition
  local estChome = {"Global", "JourChome", "OUI"}
  local estTravail = {"Global", "JourChome", "NON"}
  local estSafe = {"Global", "Intrusion", "NON"}
  local estFerme = {"Value", id["PORTE_ENTREE"], "0"}
  local estVac = {"Global", "Chauffage", "VACANCES"}
  local enfantsVac = {"Global", "VacScolaire", "0"}
  local enfantsEcole = {"Global!", "VacScolaire", "0"}
  local co2Correct = {"Global-", "CO2", "900"}
  local garageAvertissement = {"Global", "GEA_Garage", "ON"}
  local lampeEscalierEteinte = {"Value", id["APLIQUE_ESCALIER"], 0}
  local lampeEscalierAllumee = {"Value+", id["APLIQUE_ESCALIER"], 0}
  local bsoAuto = {"Global!", "BSO", "Manuel"}
  local ifbso = {"If", {bsoAuto, enfantsEcole}}
Lokala variabler går utmärkt att använda till lägga ihop tex lampor.
För att starta en scene använder du {"Scenario", <id>}
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Frågan var om det var bästa sättet att skriva så.. Blev många rader för lite funktionalitet.

Bästa hade varit om någon kunde skriva om mobilchecken...

Fast samtidigt kanske det är bra med 2 variabler, en som kollar mobil samt en som kollar om personen är hemma.
För nu får jag möjlighet att sätta ClabbeHemma ifall text ClabbeGPS är hemma utan att wifi är uppkopplat..
Så jag låter väl detta vara för nu.

Men dock.. så ser jag inte hur jag skall fråga på 2 saker..

Jag vill alltså göra en sak om värde1 och värde2 är satta.. Alla exempel jag kan hitta gör ju bara något om "ett" värde är satt.

Samt så undrar jag om det finns något sätt att slippa få denna raden att skicka sms varje gång jag sparar ner min GEA:
För varje gång jag sparar min GEA så får jag 5 olika push...
Därför har man inte ens vågat lägga på någon funktionalitet för frugans mobil, hon hade ju blivit tokig om hon fick 100 push, bara för att jag sitter o labbar.

Code: Select all

GEA.add({"Sensor-", id["TVATTM"], 10}, 5*60, "Tvätten är klar", {{"Portable", 77}})
===========================================
Då jag inte sett hur GEA löser mitt problem..
Så ser jag 2alternativ (som jag helst vill slippa), 3e är så som jag vill.
1. varje gång telefonen får wifi, anropa en ny scen. Och sedan i den kolla om larmet är satt. (Blir så många anrop till annan sen som kanske är helt onödiga, om larmet inte är satt)
(om ClabbeHemma==Ja, anropa scen)

2. sätta en lokalvariabel "skickapush" med typ raderna.
local skickapush=0
(om larmpå -> "skickapush"+=10)
(om ClabbeHemma==Ja -> "skickapush"+=1)
(om larmav -> "skickapush"-=10)
om ClabbeHemma==Nej -> "skickapush""-=1

och sedan kolla ifall "skickapush"==11 då anropa min scen som skall skicka popup.

3. Det jag önskar är att skriva
om larmpå OCH ClabbeHemma==Ja då anropar vi scen.
Annars kan jag ju enkelt göra allt utanför GEA, genom att kolla bägge variablerna i scenen som skall skicka push, och ha den rullandes i bakgrunden hela tiden med, men loop.
Fast tanken med att göra det i GEA, är för att slippa ha andra scener rullandes.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Haha jaha ja..
ursäkta då..
Ni kanske trodde att jag borde förstått.. Men tydligen är jag trög =)
men nu vet jag iaf hur man gör, det var ju inte så svårt ;)
Nu kan jag komma vidare.. testade med dessa 2 rader..
Ja, visserligen 20 andra försök innan jag fick till det, men dessa 2 rader fungerar tydligen bra.

Code: Select all

 GEA.add({{"Global", "ClabbeHemma", "Ja"},{"Global", "EmmeHemma", "Ja"}}, 1, "Clas och Emme hemma #time#", {{"Portable", 77}, {"Time", "07:00", "21:00"}})
  GEA.add({{"Global", "ClabbeHemma", "Nej"},{"Global", "EmmeHemma", "Ja"}}, 1, "Endast Emme hemma #time#", {{"Portable", 77}, {"Time", "07:00", "21:00"}})
  
Då skall jag sluta fråga så basic saker. =)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Så här kan man gruppera saker.

Code: Select all

-- gruppera enheter
local lampor = {
    DeviceID["LAMPA_1"],
    DeviceID["LAMPA_2"],
    DeviceID["LAMPA_3"],
    DeviceID["LAMPA_4"],
    DeviceID["LAMPA_5"],
    DeviceID["LAMPA_6"],
    DeviceID["LAMPA_7"],
    DeviceID["LAMPA_8"],
    }
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hej får det inte att fungera med följande

Code: Select all

  local lamporkon = {
DeviceID["KONTOR_LAMPA"], 
DeviceID["KONTOR_LAMPA2"]
}
    GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "11:57", "11:58"}, {"turnOn", id["lamporkon"]}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "12:00", "12:01"}, {"turnOff", id["lamporkon"]}})  
detta fungerar

Code: Select all

   
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "20:02", "20:03"}, {"turnOn", id["KONTOR_LAMPA"]}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "23:12", "23:13"}, {"turnOff", id["KONTOR_LAMPA"]}})  

   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "20:02", "20:03"}, {"turnOn", id["KONTOR_LAMPA2"]}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "23:12", "23:13"}, {"turnOff", id["KONTOR_LAMPA2"]}})  
 
den klagar på raden, där jag sätter local lamporkon =

den säger:
attempt to index global 'DeviceID' (a nil value)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Nu fick jag det att fungera med att ställa in variabeln.. mina heter ju bara ID..

men kan man verkligen peta in detta i en gea rad?
Så här händer inget..

Code: Select all

 local lamporkontor = {
    id["KONTOR_LAMPA"], 
    id["KONTOR_LAMPA2"]
  }

  GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "12:14", "12:14"}, {"turnOn", lamporkontor[""]}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "12:15", "12:16"}, {"turnOff", lamporkontor[""]}})  
   
O med detta så säger den att det är fel då en table har skickats in.

Code: Select all

 
  GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "12:14", "12:14"}, {"turnOn", lamporkontor}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "12:15", "12:16"}, {"turnOff", lamporkontor}})  
   
Har du ett levande exempel som fungerar?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Ja 2 frågor, som vanligt.
Hur får man det föregående att fungera...

samt hur kollar jag larm status?
GEA.add({"Armed",id["HALL_DOOR"],"1"},1,"dörr larmad", {{"Portable", 77}})

på det spåret kollar jag men det verkar inte fungera
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Post Reply