GEA för HC2

KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Grymt ju! Att jag inte kört detta innan! Har typ ersatt 10 olika scener med GEA. Och det verkar funka! Bara en fråga till..:)
- Kan man trigga en scene Mha av GEA? Tex så att ett dubbelklick kan släcka typ 10 lampor. Eller måste man då lägga till 10 rader med samma trigger?



Sent from my iPhone using Tapatalk
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Skamlöst stulet från användaren jojo på forumet
http://www.domotique-fibaro.fr/index.ph ... ntry132058

Code: Select all

local groupeLampesInt = {
    DeviceID["LUM_VITRINE"],
    DeviceID["LUM_SALONTV"],
    DeviceID["LUM_PETITSALON"],
    DeviceID["LUM_SALLEMANGER"],
    DeviceID["LUM_HALLENTRE"],
    DeviceID["LUM_SDBREZ_LAVABO"],
    DeviceID["LUM_SDBREZ_DOUCHE"],
    DeviceID["LUM_HALLNUIT_SDJ"],
    DeviceID["LUM_HALLNUIT_SDB"],
    DeviceID["PRISE_BUREAU"],
    DeviceID["LUM_SDBETAGE"],
    }
 
-- Larmar på
-- Stänger av alla lampor
     for _,v in ipairs(groupeLampesInt) do
       GEA.add ({DeviceID["ALARME_ACTIVE"], v}, 31, "", {{"turnOff", v}})
     end
Trigga en scen kan du göra, exempelvis genom att GEA bevakar en global variabel som du ändrar via en VD.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Kung! Tack!


Sent from my iPhone using Tapatalk
PeterM5
Medlem
Posts: 64
Joined: 13 Jul 2016, 10:55
7

På sista raden vill jag trycka på virtuella knappen "UTELAMPA" med värdet från variabeln "VD30",.
Jag får inte ihop det.

Code: Select all

GEA.add (true, 30, "", {{"Global", "NightTime", "1"}, {"VirtualDevice", id["UTELAMPA"], "1"}, {"Global", "VD30", "1"}})
        -- Om Global "NightTime" och "efter2300" är 1, tryck på knapp 2 VD "UTELAMPA" och sätt Global VD30 till 2
 GEA.add (true, 30, "", {{"Global", "NightTime", "1"}, {"Global", "efter2300", "1"}, {"VirtualDevice", id["UTELAMPA"], "2"}, {"Global", "VD30", "2"}})
        -- Om Global "NightTime" är 0, tryck på knapp 4 VD "UTELAMPA" och sätt Global VD30 till 4
 GEA.add (true, 30, "", {{"If",{{"Global", "NightTime", "0"}, {"VirtualDevice", id["UTELAMPA"], "4"}, {"Global", "VD30", "4"}}}})
        -- Om Global "NightTime" är 1 och rörelsesensorn aktiveras tryck på knapp 3 VD "UTELAMPA" 
 GEA.add(id["PIR_TRAPPA_BOSTAD"], -1, "", {{"If",{{"Global", "NightTime", "1"}}}, {"VirtualDevice", id["UTELAMPA"], "3"}})
        -- Tryck på knapp "?" VD "UTELAMPA" med värdet från Global "VD30" om ingen rör sig framför sensorn på 3 minuter (5*60).
   GEA.add(id["PIR_TRAPPA_BOSTAD"], 5*60, "", {{"Inverse"}, {"VirtualDevice", id["UTELAMPA"], VD30}})
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Tror inte det funkar på det sättet, du kan titta på vad det globala värdet är och utvärdera vilken knapp som ska tryckas på med if-satser.
Inte det smidigaste kanske, med testa så kommer du säker fram till nåt bra sätt :)
PeterM5
Medlem
Posts: 64
Joined: 13 Jul 2016, 10:55
7

Nu tror jag att det fungerar.

Code: Select all

   -- Om Global "NightTime" är 1 och rörelsesensorn aktiveras tryck på knapp 3 VD "UTELAMPA" 
  GEA.add(id["PIR_TRAPPA_BOSTAD"], -1, "", {{"If",{{"Global", "NightTime", "1"}}}, {"VirtualDevice", id["UTELAMPA"], "3"}})

         -- Om Global "NightTime" är 1 och "efter2300" är 0, Tryck på knapp "1" VD "UTELAMPA" om ingen rör sig framför sensorn på 5 minuter (5*60).
  GEA.add(id["PIR_TRAPPA_BOSTAD"], 5*60, "", {{"Inverse"},{"VirtualDevice", id["UTELAMPA"], "1"},{"If",{{"Global", "NightTime", "1"}, {"Global", "efter2300", "0"}}}})

         -- Om Global "efter2300" är 1 Tryck på knapp "2" VD "UTELAMPA" om ingen rör sig framför sensorn på 5 minuter (5*60).
  GEA.add(id["PIR_TRAPPA_BOSTAD"], 5*60, "", {{"Inverse"},{"VirtualDevice", id["UTELAMPA"], "2"},{"If",{{"Global", "efter2300", "1"}}}})
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Någon som kan förklara denna mer i detalj?

Code: Select all

-- Kitchen Coffee
     local coffeeTask = GEA.add({"Sensor+", id["KITCHEN_COFFEE"], 50}, 120*60, "", {{"turnOff", id["KITCHEN_COFFEE"]}}) 
     GEA.add(id["KITCHEN_COFFEE"], -1, "Turning of the Coffee machine", {{"Inverse"},{"Portable", id["KO_IPHONE"]},{"Portable", id["CG_IPHONE"]}})
     GEA.add(id["KITCHEN_COFFEE"], -1, "", {{"Inverse"},{"VirtualDevice", VD["TTS"], "3"}})
     GEA.add({"Sensor-", id["KITCHEN_COFFEE"], 10}, -1, "", {{"StopTask", coffeeTask}})   

- När effekten når mer än 50w så vänta 2h och stäng sedan av bryggaren
- Skicka Push till telefonerna med texten "Turning of Coffe Machine"
- Trycker på knapp 3 på virtuella enheten TTS
- Avbryter när effekten når under 10w

Rätt gissat?
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

KristianO wrote:Någon som kan förklara denna mer i detalj?

Code: Select all

-- Kitchen Coffee
     local coffeeTask = GEA.add({"Sensor+", id["KITCHEN_COFFEE"], 50}, 120*60, "", {{"turnOff", id["KITCHEN_COFFEE"]}}) 
     GEA.add(id["KITCHEN_COFFEE"], -1, "Turning of the Coffee machine", {{"Inverse"},{"Portable", id["KO_IPHONE"]},{"Portable", id["CG_IPHONE"]}})
     GEA.add(id["KITCHEN_COFFEE"], -1, "", {{"Inverse"},{"VirtualDevice", VD["TTS"], "3"}})
     GEA.add({"Sensor-", id["KITCHEN_COFFEE"], 10}, -1, "", {{"StopTask", coffeeTask}})   

- När effekten når mer än 50w så vänta 2h och stäng sedan av bryggaren
- Skicka Push till telefonerna med texten "Turning of Coffe Machine"
- Trycker på knapp 3 på virtuella enheten TTS
- Avbryter när effekten når under 10w

Rätt gissat?
Nja, det kommer inte fungera som du tänkt, är bättre att köra ihop allt på samma rad eftersom det första villkoret är att kaffeapparaten ska dra mer än 50w under 2 timmar, går den under 50w så avbryts kommandot och startar igen när den går över 50w. (Du behöver inte köra "local coffeeTask" och avaktivera den senare.)

Tror jag postade ett förslag åt dig på förra sidan, men gör det igen , men med en förklaring.

Code: Select all

GEA.add({"Sensor+", id["KITCHEN_COFFEE"], 50}, 120*60, "Stänger av kaffebryggaren #time#", {{"turnOff", id["KITCHEN_COFFEE"]}, {"VirtualDevice", VD["TTS"], "3"}}) 
När kaffebryggaren har legat över 50w i 2 timmar så skickas push "Stänger av kaffebryggaren #time#", samtidigt som det händer stängs kaffebryggaren av, och knapp 3 på VD "TTS" trycks in en gång.

Anledningen till att jag tar bort {"Portable", id["KO_IPHONE"]},{"Portable", id["CG_IPHONE"]} är att jag tror att du redan skickar push till dessa telefoner by default (du har skrivit in deras id under "portables" i början på GEA)
Det du kan använda denna funktion till är att ange en annan telefon som inte står med
i raden GEA.portables = {xx, xx}

Jag använder det till att skicka push till en surfplatta så att den vet att det är dags att stänga av nån raspberry eller att jag larmar på/av.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Du är ju grym! Så med default portables så räcker det att lägga in en text så blir det automatiskt push?


Sent from my iPhone using Tapatalk
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

KristianO wrote:Du är ju grym! Så med default portables så räcker det att lägga in en text så blir det automatiskt push?
Precis, texten mellan "" skickas som push till de enheter du angett som default, finns en hel del variabler att använda också, som tex #time# och #date#

Ska kolla upp vilka som kan användas, listar dem här när jag hittar/får tid.

Jag har precis gått över till att skicka push till Telegram istället, så mycket bättre att kunna se en lista i appen Telegram med alla notiser, och det funkar utmärkt ihop med GEA. Säg till om du vill ha hjälp med det.
seriksson
Medlem
Posts: 25
Joined: 15 Apr 2015, 14:11
8
Location: Eskilstuna

SirMaggot wrote:
KristianO wrote:Du är ju grym! Så med default portables så räcker det att lägga in en text så blir det automatiskt push?
Precis, texten mellan "" skickas som push till de enheter du angett som default, finns en hel del variabler att använda också, som tex #time# och #date#

Ska kolla upp vilka som kan användas, listar dem här när jag hittar/får tid.

Jag har precis gått över till att skicka push till Telegram istället, så mycket bättre att kunna se en lista i appen Telegram med alla notiser, och det funkar utmärkt ihop med GEA. Säg till om du vill ha hjälp med det.
Hej! Jag skulle gärna vilja ha en introduktion till telegram! Jag har ett konto på telegram redan!

Så vad behöver göras på GEA sidan och vad behöver göras på telegramsidan.

Tack på förhand!

/Stefan
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

seriksson wrote: Hej! Jag skulle gärna vilja ha en introduktion till telegram! Jag har ett konto på telegram redan!
Så vad behöver göras på GEA sidan och vad behöver göras på telegramsidan.

Tack på förhand!
/Stefan
Det är inte så komplicerat, postar några länkar till Fibaros forum nedan.
I de trådarna hittar du scenen för Telegram samt instruktioner.

http://forum.fibaro.com/index.php?/topi ... entry81486

http://forum.fibaro.com/index.php?/topi ... entry81513

Skapa en global variabel som heter Telegram (eller vad du vill)
I GEA skriver du till den med det meddelandet du vill.
Ex.

Code: Select all

{"Global", "Telegram", "Blablabla"}
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Kör också Telegram i GEA, klart bäst!


Regards Jonny Larsson
From my iPhone6+ med Tapatalk
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Ja, mycket trevligt med historiken och enkelheten att lägga till fler användare i gruppen.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Sweet! Det får jag testa, men ärligt när skall Fibaro själva få till detta. Man får ett pushlarm, går in i appen. Borta!


Sent from my iPhone using Tapatalk
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Kan man förresten skapa Olika grupper eller liknande? Så man kan gruppera efter "källa"? Typ allt från larmet i en, Fibaron i en annan osv?


Sent from my iPhone using Tapatalk
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Ja, det ska inte vara något problem, bara att kopiera scenen så många gånger du behöver samt skapa unika globala variabler för varje scen
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Kan man skapa något snyggt med GEA för att läsa en virtuell enhet?

Tex Så har jag en virtuell enhet som jag läser av mot min Domoticz server för att få in tempen från kylskåpet.

Så tex om tempen är högre än +10 grader.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

KristianO wrote:Kan man skapa något snyggt med GEA för att läsa en virtuell enhet?

Tex Så har jag en virtuell enhet som jag läser av mot min Domoticz server för att få in tempen från kylskåpet.

Så tex om tempen är högre än +10 grader.
Det första jag kommer att tänka på är att du kan lägga in det som en global variabel samtidigt som du hämtar värdet från Domoticz, då är det lätt att lyfta in det i GEA.
seriksson
Medlem
Posts: 25
Joined: 15 Apr 2015, 14:11
8
Location: Eskilstuna

SirMaggot wrote:
seriksson wrote: Hej! Jag skulle gärna vilja ha en introduktion till telegram! Jag har ett konto på telegram redan!
Så vad behöver göras på GEA sidan och vad behöver göras på telegramsidan.

Tack på förhand!
/Stefan
Det är inte så komplicerat, postar några länkar till Fibaros forum nedan.
I de trådarna hittar du scenen för Telegram samt instruktioner.

http://forum.fibaro.com/index.php?/topi ... entry81486

http://forum.fibaro.com/index.php?/topi ... entry81513

Skapa en global variabel som heter Telegram (eller vad du vill)
I GEA skriver du till den med det meddelandet du vill.
Ex.

Code: Select all

{"Global", "Telegram", "Blablabla"}
Tack för hjälpen!

Telegram implementerat nu. Dock så funderar jag på om det går att få med värden från GEA t.e.x #value# som man kan få via push.
Post Reply