GEA för HC2

User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag kör också med 5,42 så den ska det inte vara fel på.
Vad är 740 för sensor?
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det är en Sensative strips som sitter i dörren.
Jag har tidigare kört den i en separat scen och tänkte nu integrera den i GEA.

Men som jag nämnde så är det just -1 som är problemet.
Ser du att dina -1 - jobb listas i Debugföstret? Mina gör det inte.

Jag har försökt använda -1 på fler ställen, men de kodraderna startar inte ens innan jag skriver ett positivt värde.
En del kodrader har jag plockat från Jompas GEA showroom, men som sagt, raderna körs inte innan värdet är positivt.
Det måste ha blivit något knas med -1 parametern.

EDIT:
Jag laddade ned GEA-koden på nytt och då fungerade -1 parametern!
Det måste ha blivit "ett hack i skivan" på den förra koden.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Tänder inte allt! Har problem med att tända alla enheter trots korrekta koder.
Av nedanstående enheter så tändes bara de som är rödmarkerade.
I går funkade allt, men då var parametern -1 ändrad till 1.

Har ni andra problem med många enheter som skall tändas omedelbart?
####################################################
-- Tänd dessa vid Skymning
GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"turnOn", GARAGE["vagg_belysning"]}})
GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"turnOn", GARAGE["ljusstake_fram"]}})
GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"turnOn", GARAGE["ljusstake_bak"]}})
GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"turnOn", VAXTHUS["ljusnat"]}})

GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"turnOn", UTERUM["takkrona"]}})
GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"turnOn", UTERUM["christmas_stars"]}})

-- Tänd LED 40% vid Skymning
GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"value", UTERUM["LED_door"], 40 }})
GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"value", UTERUM["LED_south"], 40 }})
GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"value", UTERUM["LED_west"], 40 }})
GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, -1, "",{{"value", UTERUM["LED_north"], 40 }})
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag har inga problem med detta, prova en av mina kodsnuttar modifierad för ditt ändamål
Edit: Tror det är din -1 som ställer till det. Jag tror man bara använder -1 om det är en sensor och det ska hända något direkt

Code: Select all

GEA.add({"Global", "TimeOfDay", "Skymning"}, 30, "", {"turnOn", UTERUM["takkrona"]}})
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Tack sonnyboy, jag skall testa och se om jag får 100% respons.
Jag har sett i andras kodexempel att man tänder många saker samtidigt med parameter -1, så jag hade tänkt göra likadant.
Men funkar inte det så får jag sätta parametern till 30.
För inte skall man väl ha så bråttom med allt här i livet :-)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag ser att @jompa68 använder -1 i sin kod, vi får se om han kanske han komma med något bra förslag på vad det kan vara. Men varför så brottom med tändningen? ;)
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Jag hade tidigare problem med -1. Kunde också bara köra 1. Var dock en miss av mig då jag glömt lägga till variablen högst upp i koden.

%% globals
TimeOfDay
--]]
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag hade tidigare problem med -1. Kunde också bara köra 1. Var dock en miss av mig då jag glömt lägga till variablen högst upp i koden.
%% globals
TimeOfDay
--]]
Tack för tipset! Jag skall testa detta också.
Jag var osäker på om den variabeln behövdes eftersom en del av raderna fungerade utan variabeln listad.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Om variabeln används som trigger så måste den upp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

@RH_Dreambox ber om ursäkt att jag inte sa till att den måste vara under globals :oops:
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ingen fara sonnyboy! Jag "nästan" visste hur det skulle vara men jag "trodde" att det skulle funka ändå :?

Det som är mer "skämmigt" är att jag hade gjort en enorm tankevurpa med koden.
Jag hade försökt addera tid till den globala variabeln TimeOfDay (som är en textsträng) :oops: :oops: :oops:

Det funkade naturligtvis inte. Då funkade koden nedan bättre :-)
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset + 60", "Sunset + 61"}, {"value", UTERUM["LED_door"], 50 }})
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
sege
Medlem
Posts: 36
Joined: 27 Jul 2014, 21:54
9

Herregud, det här med GEA. Det är ju som att börja om från början. Jag förstår ingenting men det verkar ju lite smutt istället för en miljard LUA-scener.

Jag tänkte börja så smått med några tidsstyrda triggers men jag behöver även ha med om min globala variabel Larmstatus är i rätt state. Jag tänkte mig dylikt:

Code: Select all

  GEA.add(true, 30, "", {{"If",{{"Global", "Larmstatus", 0},{"Time", "19:30", "19:31"}}}, {"VirtualDevice", id["NORMAL"], 1}})
Men; om jag kommer hem och larmar av vid 21-tiden så kommer det där ju gå dåligt. Säg att jag vill trigga ovanstående ~1930-22 eller dylikt men inte om jag ändrat manuellt? Först tänkte jag sätta 1930-22:00 typ men det går ju inte om jag bytt från NORMAL-belysning till TV t.ex. då vill jag ju inte att den en halvminut senare ställer om igen.

Däremot vill jag att om jag kommer hem och triggar Larmstatus 1 -> 0 tänder upp huset.

För att krångla till det vill jag ju i förlängningen bara köra det här om min ljusmätare ute är < 500 LUX dessutom. Jag kan dock gå på min globala variabel 'Brightness' för det om det förenklar.

Hur börjar man förstå GEA-"ramverket"? Det är inte världsbäst dokumenterat direkt. :)
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Förstår inte riktigt vad du vill göra. Den koden du har nu triggars endast om Larmstatus är 0 och klockan är mellan 19:30-19:31.

Vad gör din VD NORMAL?

sege wrote:Herregud, det här med GEA. Det är ju som att börja om från början. Jag förstår ingenting men det verkar ju lite smutt istället för en miljard LUA-scener.

Jag tänkte börja så smått med några tidsstyrda triggers men jag behöver även ha med om min globala variabel Larmstatus är i rätt state. Jag tänkte mig dylikt:

Code: Select all

  GEA.add(true, 30, "", {{"If",{{"Global", "Larmstatus", 0},{"Time", "19:30", "19:31"}}}, {"VirtualDevice", id["NORMAL"], 1}})
Men; om jag kommer hem och larmar av vid 21-tiden så kommer det där ju gå dåligt. Säg att jag vill trigga ovanstående ~1930-22 eller dylikt men inte om jag ändrat manuellt? Först tänkte jag sätta 1930-22:00 typ men det går ju inte om jag bytt från NORMAL-belysning till TV t.ex. då vill jag ju inte att den en halvminut senare ställer om igen.

Däremot vill jag att om jag kommer hem och triggar Larmstatus 1 -> 0 tänder upp huset.

För att krångla till det vill jag ju i förlängningen bara köra det här om min ljusmätare ute är < 500 LUX dessutom. Jag kan dock gå på min globala variabel 'Brightness' för det om det förenklar.

Hur börjar man förstå GEA-"ramverket"? Det är inte världsbäst dokumenterat direkt. :)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Nedanstående GEA-kod skall aktivera en scen som tänder (dimmar upp) en lampa i scenen.
Detta skall bara ske på kvällen vid solens nedgång, men lampan tänds två gånger till på dygnet..
Utöver att lampan tänds då den skall så tänds den även 09:28 och 13:37!

-- Dimmer barskåp startar skymningsscen strax efter att solen gått ned
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset + 5", "Sunset + 10"}, {"Scenario", SCEN["open_bar"]}})


Jag redigerade sedan koden och tog bort "+ 5" resp. "+ 10" (minuter) och då fungerar scenen som det var tänkt!

-- Dimmer barskåp startar skymningsscen strax efter att solen gått ned
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset", "Sunset"}, {"Scenario", SCEN["open_bar"]}})

Kan "Sunset + 5" och "Sunset + 10" tolkas på något annat sätt än vad jag tror?
Betyder inte koden att den skall aktivera scenen mellan 5 och 10 minuter efter solens nedgång?
Och hur kan den då även aktivera scenen klockan 09:28 och 13:37?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Vet inte hur känsligt det är med mellanslag, men om du inte prövat, så prova detta

Code: Select all

GEA.add(true, 30, "",  {{"Time", "Sunset+5", "Sunset+10"}, {"Scenario", SCEN["open_bar"]}}) 
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag kollade GEA-koden igen och såg att jag har mellanslag på flera andra rader som fungerar bra, så det borde inte vara det som spökat.
Men jag testar igen, nu med alla mellanslag borttagna så får vi se vad som händer.
Det kan ju också vara något som hängt upp sig och som rättades till då jag redigerade koden.
Men tack för tipset ändå :-)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

RH_Dreambox wrote:Nedanstående GEA-kod skall aktivera en scen som tänder (dimmar upp) en lampa i scenen.
Detta skall bara ske på kvällen vid solens nedgång, men lampan tänds två gånger till på dygnet..
Utöver att lampan tänds då den skall så tänds den även 09:28 och 13:37!

-- Dimmer barskåp startar skymningsscen strax efter att solen gått ned
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset + 5", "Sunset + 10"}, {"Scenario", SCEN["open_bar"]}})


Jag redigerade sedan koden och tog bort "+ 5" resp. "+ 10" (minuter) och då fungerar scenen som det var tänkt!

-- Dimmer barskåp startar skymningsscen strax efter att solen gått ned
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset", "Sunset"}, {"Scenario", SCEN["open_bar"]}})

Kan "Sunset + 5" och "Sunset + 10" tolkas på något annat sätt än vad jag tror?
Betyder inte koden att den skall aktivera scenen mellan 5 och 10 minuter efter solens nedgång?
Och hur kan den då även aktivera scenen klockan 09:28 och 13:37?
Jag har liknande fenomen som jag inte förstår just med +, denna nedan funkar när den rullar som vanligt men sparar jag om GEA scriptet 15min efter solnedgång så tänds inte lampan men ändrar jag till ex. -10 och -15 och sparar, då funkar det. Ingen big issue men lite störande. (och då testar jag när solen gått ner för längesen) och det står även i loggen att den tänds
-- Huvudentre
-- Tänder Pollare efter 10 min efter solnedgång
GEA.add (true, 30, "", {{"Time", "Sunset+10", "Sunset+15"}, {"turnOn", Huvudentre["Pollare"]}})
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Bara en tanke, vad händer om du tar bort Plustecknet?
Gea fattar kanske att det är plus minuter utan att tecknet finns, utan behöver bara minustecknet förr att förstå att det är före utsatt tid.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

sonnyboy wrote:Bara en tanke, vad händer om du tar bort Plustecknet?
Gea fattar kanske att det är plus minuter utan att tecknet finns, utan behöver bara minustecknet förr att förstå att det är före utsatt tid.
Det verkar som det funkar utan plustecknet :)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

För mig har det alltid fungerat med samtliga tecken + - < eller >
Jag har landat på Fibaro v4.120 och GEA 5.42 (har jag för mig), vad kör ni för versioner?
Post Reply