Danalock V3 Scandi Bluetooth + Z-Wave+

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Är det någon mer som har detta lås och får det att fungera som sig bör?
Använder jag låset enbart med HC:2 eller Danas app så funkar det galant utan problem.
Problemet kommer när någon låser ytterdörren med nyckel utifrån, då känner inte låset av att det är låst och då går det inte att låsa upp dörren utan nyckel tyvärr. Måste man modifiera cylinderroddaren för att få det att fungera med både nyckel och App?
Mitt val av lås föll på Danalock pga jag trodde att man kunde använda både nyckel och app, men jag verkar ha fel :cry: :cry:
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Om det finns två "kors" inne i dörren så är det kört.
Man kan sätta i pinnen till låset i dörren och prova att låsa från utsidan, om pinnen följer med så lirar det. Annars inte.
De flesta nya lås har dubbla "kors" inne i dörren.

Själv har jag en dörr som ska fungera, men jag får det ändå inte att lira som det ska.

Om man inte aktiverar att den ska hjälpa till med låsningen så måste man vrida hela vägen tills det tar stopp, annars uppdateras inte status i appen. Samma sak åt andra hållet.

Låser man med funktionen aktiverad så fastnar den på låsningen och kommer då alltså inte till ändläget och uppdaterar status. (finns inget i låset som kärvar, det är välsmörjt och vrids obehindrat från både nyckelsida och vred)

Produkten känns genomarbetad men funkar faktiskt väldigt dåligt.

Ingen köprekommendation från min sida.

Hoppas ni förstod vad jag menade med ovan. Om inte, fråga gärna!
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

@forumadmin
Tack för att ni svarade och upplever samma sak som mig, det är trist på denna produkt :(
Tänkte att detta skulle lösa problemen med nyklar som tappas bort men så vart det tyvärr inte :(

Har dock fått ett glädjande besked från Danalock, det är ytterligare en ny Fw på g till låset som ska kunna fixa detta, vet dock inte hur dom ska kunna göra det då cylinderroddaren är delad och inte rör sig samtidigt.
Reason for your experience is your cylinder is a asyncrom cylinder, meaning it is operated two ways (so to speak) When outside part of the cylinder is operated by physical key, the inside part of the cylinder is not turning, causing Danalock to loose calibration. This only happens when key operated from the outside. Our development team is working on a resolution to this, and expect they are ready with this within 2-3 weeks in a new released app update. This is a common issue with ASSA cylinders.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

sonnyboy wrote: 20 Nov 2017, 10:48 Har dock fått ett glädjande besked från Danalock, det är ytterligare en ny Fw på g till låset som ska kunna fixa detta, vet dock inte hur dom ska kunna göra det då cylinderroddaren är delad och inte rör sig samtidigt.
Har det hänt något på denna front eller problemet kvarstår när an använder nickel?
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

Fick detta svar från Danalock igår, så det verkar ha löst det

Hi Johan.
The issue has been solved with end to end operation. Activating this feature solved the problem for doors installed with asyncrom cylinders. It is only on such cylinders the problem occurs.
Best Regards Danalock Team
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Det funkar riktigt bra sen den uppdateringen kom, har inga problem alls med låset förutom att det låter väldigt högt.
Gumman använder nyckel, barnen BT, jag HomCenter2, och inga problem alls, ibland kan låset ha fel status men då får man bara klicka 2 ggr i appen så funkar det :)
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Post Reply