UNIVERSAL SENSOR, TEMP DS18B20, HCLITE

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
Torparen
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 07 Nov 2015, 01:27
8

Har tittat på tidigare trådar ang detta problem men inte funnit någon lösning. Har lagt till universal sensor gånger flera och tagit bort den lika många gånger, får ändå bara en tempmätare att visa temperaturen resterade två st visar 0 grader. provade att lägga till en till. Den kom upp som en termometer men den visade oxå 0 grader. Någon som samma problem eller bara en lösning på problemet? :roll:
Attachments
Skrolla för att se hela bilden
Skrolla för att se hela bilden
Tempgivare.jpg (367.98 KiB) Viewed 11171 times
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Vad händer om du kopplar in dem en åt gången? Visar de temperaturen korrekt då?

Om alla funkar när man kopplar in dem en och en så kan du testa ett förlänga kablarna så att du får olika längd på alla givarkablarna.
Ett 1-wirenät består normalt av en lång kabel där man hänger på givarna på olika ställen utmed kabeln.
Anledningen är att när 1-wiremodulen skickar ut förfrågningar till de olika sensorerna så får de inte ha samma svarstid, vilket det kan bli om alla kablar är lika långa.

Om du kopplat in alla givarkablarna till samma anslutningspunkt (tex plint) så kan det bli så att svarstiderna krockar med varandra på grund av att alla signaler har lika långt att färdas.
Edit.
Såg just nu på din bild att två av givarna tycks ha samma längd. Är det dessa som inte vill vara med?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Torparen
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 07 Nov 2015, 01:27
8

Har testat och det är bara en av fyra DS18B20 som fungerar när jag kopplar en i taget i universal sensorn och sedan la till universal sensorn i HCL varje gång. Låter helt otroligt att tre st nya DS18B20 sensorer är trasiga? Förslag? Testade även att koppla med olika längd på sladden till givarna, vilket låter som rätt lösning på givarnas kollisions problem. Men det var ett långskott eftersom givarna inte vill fungera var för sig! :lol:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det verkar som om det är något galet med de som inte funkar.
Om man köper DS18B20 som lösa komponenter och löder på kablar själv så kan man koppla dem på två sätt.
Det vanliga är att man ansluter tre kablar till sensorn, och det är vad din sensor borde vara kopplad.

Det andra sättet kallas för "parasitkoppling" och där kopplar man ihop GND och TP och använder bara två kablar. Den kopplingen är enklare men har vissa nackdelar som tex mindre mätområde. Denna koppling fungerar inte på Fibaro UBS.
Jag tror inte dina givare är kopplade som "parasiter" men de kan möjligen vara felkopplade eller dåligt lödda.

Så om du har tillgång till en multimeter så gör en resistansmätning mellan de olika kablarna för att se om du hittar någon skillnad.
Annars kan du testa att flytta om kablarna för att se om dessa är felkopplade. Jag tror inte att något kan gå sönder om man kopplar fel så viss försiktighet gäller.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Torparen
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 07 Nov 2015, 01:27
8

Har idag köp två nya temagivare en DS18B20 med sladd (Har nu totalt 5st och en som fungerar) och en DS18B20 på Kretskort se bild. Art nr 87883 Kjell & Kompany. Den nya med sladd funkar inte men DS18B20 på Kretskort fungerar som det är tänkt. Så nu har jag fått två Temp givare att visa rätt temperatur... Går sakta men säkert framåt.

Provade även parasitkoppling utan resultat. Tack för bra support!
Attachments
Nya tempgivaren.jpg
Nya tempgivaren.jpg (112.29 KiB) Viewed 11007 times
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Lödde dem på lämplig kabel som jag monterade RJ12-kontakter på. Sedan var det lätt att koppla ihop flera sensorer med hjälp av RJ12 förgreningskontakter.
Attachments
DS18B20 temperatursensor
DS18B20 temperatursensor
Temp-sensor.jpg (70.98 KiB) Viewed 10979 times
Last edited by RH_Dreambox on 02 Dec 2015, 13:12, edited 1 time in total.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
JKB
Medlem
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2012, 11:21
11

Detta är andra tråden som du skapar i kategorin Produktnyheter. Jag kan tyvärr inte se något i denna tråd som har med produktnyheter att göra.

Jättekul att forumet blir mer aktivt, men framför allt då behövs också mer ordning och struktur för att alla lättare ska kunna hitta.

Inget illa menat, just a heads up. :)
thomme
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 15 Dec 2015, 23:56
8

Hej Torpare

Fick du Temperatursensor med kabel från Kjell & Co att fungera? Jag har testat med allt, har 3 st nu och alla visar 0 grader.

Har bytt mellan 3 olika aggregat, har kört reset på fibarosensor enligt metod 2 och kört en reset på fibaron och testat med 4.56, 4.59 och 4.62 men icke.

Några tips? är det månne givarna som är av dålig kvalité.

Tacksam för hjälp....
Ola
Medlem
Posts: 51
Joined: 05 Jan 2016, 17:42
8

Har ni fått det att fungera min visar också 0
Post Reply