GEA för HC2

Post Reply
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Då jag har kladdat ner någon annans post om olika kodsnuttar i GEA, så tänkte jag istället att jag öppnar upp en ny tråd.

en tråd där alla kan bolla GEA "snuttar" med varandra.
Vad är GEA? jo ett script som kan klara av det mesta utav din hemautomation.
Dock är nästintill all support till detta script på Franska.. O då min franska sträcker sig så långt som "oui", vilket jag inte ens hade rätt på nu när jag googlade ordet... Så är jag körd.

Något jag klurat ut /fått hjälp med hittils är

Code: Select all

--starta lampa vid skymning+30min och släck vid 23 tiden.
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset+30", "Sunset+32"}, {"turnOn", id["TVRUM_LAMPA"]}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "23:00", "23:02"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})

   --Tänd lampa om rörelse sker mellan kl 23:00 till soluppgång ==--
  GEA.add(id["PIR_UPPE"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["TVRUM_LAMPA"]}})
  GEA.add(id["PIR_UPPE"], 2*60, "", {{"Inverse"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})
  
--Skicka väder till telefon, via push.
 GEA.add({"Global", "forecast1", ""}, 1, "#value#", {{"Inverse"}, {"Time", "22:02", "22:02"}, {"Portable", 27}})

Dock är mitt projekt LÅNGT ifrån klart.
Samt så vill jag lära mig mer om GEA, så blir det lättare att lägga till nya funktioner.
Tex. så fattar jag inte raden som skickar push (men den fungerar) =)
"#value#" va?? vilket värde? eller menar den bara att den hämta globala värdet? o varför inverse?

Samt skulle det gå att lägga in en text sträng här? så att den skickar "vädret i morgon ser ut att bli" + forcast1
eller måste jag då på raden innan? skriva

Code: Select all

local weatherpush = "Vädret i morgon ser ut att bli " ..  fibaro:getGlobalValue("forecas1")
och på raden under 
 GEA.add({"Local", "weatherpush", ""}, 1, "#value#", {{"Inverse"}, {"Time", "22:02", "22:02"}, {"Portable", 27}})
fast vad är det då som skulle göra att den där lokala variabeln sätts vid 22 tiden...??

Ja detta är en av alla frågor jag har stött på.

Samt hur sätter jag en global variabel.?

jag tänkte

Code: Select all

 GEA.add({"Global", "SonosTTS", "lng=sv|dr=auto|vol=8|txt=testar"},{"Time","19:45","19:45"})
men det fungerar givetvis inte ;)

Likadant så är önskan om raden ovan..
att även kunna köra den, när tex första rörelsen för dagen registreras på "pir_kok" och klockan är mellan 0600-0900.
samt om ytterdörren sedan öppnas och stängs. och det har förflutit minst 10 min, och det blir en ny rörelse på "pir_kok" utan att ytterdörren öppnats, så vill jag sätta den igen.

Detta för, att ifall frugan går till jobbet tidigare än mig, så vill jag som sagt att sonosen säger en sak, registreras sedan en rörelse efter att dörren öppnats och stängts. 1gång. så bör det betyda att personen är ute. (om inte det rört sig i köket de senaste 10minuterna) Skulle det sedan röra sig i köket utan att dörren öppnats. så har hon antingen stått still i hallen i 10 minuter eller så är det nästa person som kommer ner i i köket (jag) o då vill jag också höra sonosen.

Givetvis hade man kanske velat bygga in mer funktionalitet, tex. Vems telefon är i huset? så säger den hej till rätt person =)
Vore jäkligt snyggt om man kunde SSHa in på sin Ubiquiti, och läsa ut vems telefon som är registrerad på vilken accespunkt, för att tillomed veta vem som är upp o vem som är nere..

Ja det är la bara fantasin som sätter gränserna. Samt min Franska.

Men som sagt, om någon skulle vilja hjälpa mig med starten iaf.

Varför value?
hur skickar man en push med textsträng.?
hur sätter man en global variabel.?

Om det är så att detta är kämpigt, och ni tycker att man bör ha en funktion/scen för det, som man istället anropar ifrån GEA, så blir jag givetvis glad, ifall ni berättar det, så jag inte snöar in mig helt på GEA.? eller vad är tanken med GEA, borde jag inte kunna göra allt härifrån?

Tackar på förhand alla snälla.
Hoppas att denna tråd kommer fyllas på med lite tips o ideer, som alla andra även kan få nytta utav.

Ha det gott!

Mvh Clas
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

hmm märker nu att det till o med är fel i min kod för släckning utav tv_rumslampa vid ej rörelse


hade tidigare denna raden den fungerade bra
GEA.add(id["TVRUM_LAMPA"], 6*60, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+40"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}, {"Repeat"}})
G

Den tände lampan om det var rörelse, och höll den tänd i 6 min.. men har inte hunnit testa den så väl, så att jag vet om den släcks efter första rörelsen, eller ifall den lägger på 6min från senaste rörelsen.

raden jag kör nu,
GEA.add(id["PIR_UPPE"], 2*60, "", {{"Inverse"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})
verkar ju släcka lampan om det inte är rörelse.. = den är inte tänd tills 23.00 =(

Hur är det med första raden, är det den jag borde köra? är den rätt för att hålla lampan tänd 6 min efter senaste rörelse, och om klockan är mellan 23->morgonen.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Spännande att du gett dig in i GEA, har själv sneglat på det, men precis som du så har jag väldigt lite förståelse för det språket. just nu så funkar mitt system väldigt bra tack vare Bamsefars fina lua guider samt hjälp från honom, så jag håller mig nog till det.
Men fortsätt posta alltid kul att se vad andra gör.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

inverse är bra att köra.

Code: Select all

GEA.add(id["VRUM_PIR"], 7*60, "", {{"Inverse"}, {"turnOff", id["VRUM_LEDLIST"]}})
Om VRUM_PIR inte känner rörelse på 7*60 sekunder, stäng av VRUM_LEDLIST.( Känner den rörelse när ledlisten är på så startar 7*60 sek om igen)

Code: Select all

GEA.add({"Global", "Dagis", ""}, 1, "#value#", {{"Inverse"}, {"Time", "19:58", "19:58"}, {"Portable", 122}})
När den globala variabeln inte är tom (inverse) skicka push kl 19:58.
Den globala variabeln kommer aldrig att vara tom, därför skickas alltid ett push vid rätt tid, med nuvarande #value#. (sätter du det globala värdet "Dagis" tomt, så får du inget push)


Glöm inte att du kan låta GEA trycka på knappar i virtuella device:s också.

Code: Select all

-- Timer var 3:e minut
	GEA.add( true , 3*60, "",{
		{"VirtualDevice", id["VD_TEMPERATUR_NU"], "1"}, {"Repeat"}
    })
Var 3:e minut trycker GEA på knapp 1 i VD:n VD_TEMPERATUR_NU (borde funka utan "Repeat" ser jag nu)

Code: Select all

GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset<18:55", "Sunset<18:56"}, {"turnOn", id["TH_SANGLAMPA"]}})
Denna sträng tänder en lampa vid solnedgång, men senast kl 18:55

Code: Select all

GEA.add(id["T_TAKLAMPA"], 10*60, "", {{"Time", "21:00", "05:00"}, {"Value", 10}})
Om nån tänder taklampan i dotterns sovrum mellan kl 21-05 så dimmas den till 10% efter 10 min

Code: Select all

GEA.add(id["T_TAKLAMPA"], 20*60, "Stänger av Ts taklampa #time#", {{"Time", "21:00", "05:00"}, {"turnOff"}, {"Portable", 122}})
När samma lampa varit på i 20 minuter släcks den (skickar även push så jag vet att barnen varit uppe på natten)
Last edited by SirMaggot on 10 Jun 2015, 17:40, edited 1 time in total.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Ok tack det reder ut lite.

Men detta med vrumpir inverse..
Går det att lägga in en tid då detta skall gälla.
Tänkte låta lampan lysa konstant från ca 2000-2300.
Lägger jag då den koden också så kommer lampan stängas av ifall det inte är rörelse.

Samt detta med global. Hur jag skickar var en sak, (bra med inverse) men hur sätter jag den vid ett visst klockslag? Alltså ger variabeln ett specifikt värde.

Samt det borde gå att deklarera lokala variabler för lystid va?
Tänkte om man har 10 lampor o vill ha 15min på alla istället för 10, så hade det varit gott o bara ändra på ett ställe istället för 10.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Här är min lampa på parkeringen, är tänd ett tag, sen aktiveras rörelsesensorn.

Code: Select all

GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset+10", "Sunset+10"}, {"turnOn", id["PARKERING_LAMPA"]}})
GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunrise+05", "Sunrise+10"}, {"turnOff", id["PARKERING_LAMPA"]}})
GEA.add(id["PARKERING_PIR"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["PARKERING_LAMPA"]}})
GEA.add(id["PARKERING_LAMPA"], 3*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "Sunrise+40"}, {"turnOff", id["PARKERING_LAMPA"]}})
När min globala variabel "PresentState" är "Away" och HALL_PIR känner rörelse, sätt den till "Home"

Code: Select all

GEA.add(id["HALL_PIR"], -1, "", {{"Global", "PresentState", "Away"}, {"Global", "PresentState", "Home"}})
Om min globala variabel "KollarFilm" är satt till Ja, sätt den till "Nej" efter 180*60 sek = 3 timmar

Code: Select all

GEA.add({"Global", "KollarFilm", "Ja"}, 180*60, "", {{"Global", "KollarFilm", "Nej"}})
Lokala variabler funkar utmärkt, har dock inte testat på "ditt" sätt.
Återkommer efter ett test
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Detta funkar, sen kan du gruppera lampor med lokala variabler.

Code: Select all

local lampON = {"Time", "18:27", "18:27"}
local lampOFF = {"Time", "18:28", "18:28"}

GEA.add(true, 30, "", {lampON, {"turnOn", id["VRUM_SKANK"]}})
GEA.add(true, 30, "", {lampOFF, {"turnOff", id["VRUM_SKANK"]}})
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Tack för all hjälp hittils

Nu har nästan allt flyttas över till GEA.

Men som sagt, för att slippa ha en virtuell enhet med en knapp som GEA skall trycka på för att sätta en global..

Så funderar jag på om det inte borde gå att göra så härr?

GEA.add({"Global", "SonosTTS", "lng=SV|dr=auto|vol=15|txt= God kväll. |"}, -1, "", {{"Time", "23:26", "23:27"}})

Men vad jag vet så sätts den inte..
Jag kunde givetvis ha felsökt lite till, men nu börjar klockan springa iväg som vanligt..

Har iaf fått till det andra, plus att jag har en rasbperry på gång med webbserver för temp loggar på G. ;)
Allt på en gång :D

Godnatt!

Mvh
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Kolla om det finns nåt bra i tråden nedan. (Fortfarande en VD men det kanske står nåt bra)
http://forum.fibaro.com/index.php?/topi ... 20%20sonos
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Grr vad kan vara fel.. Igår kväll efter 2315 så märker jag följande nu..

I köket tändes inte lampan alls på PIR, o i vardagsrum o tvrum så tänds den, men släcks aldrig...

Trodde ju att jag hade fått till detta nu.. =(

Code: Select all

TVRUM_LAMPA = 12, PIR_UPPE = 32, MASTERBEDROOM_LAMPA = 24,
		--nere
    	VRUM_LAMPA = 16, PIR_VRUM = 37, KOK_LAMPA = 20, PIR_KOK = 42
}
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset<20:05", "Sunset<20:06"}, {"turnOn", id["TVRUM_LAMPA"]}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "23:00", "23:02"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})
 
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset<20:03", "Sunset<20:04"}, {"turnOn", id["VRUM_LAMPA"]}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "23:00", "23:02"}, {"turnOff", id["VRUM_LAMPA"]}})

   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset<20:03", "Sunset<20:04"}, {"turnOn", id["KOK_LAMPA"]}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "23:00", "23:02"}, {"turnOff", id["KOK_LAMPA"]}})

   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "Sunset<20:03", "Sunset<20:04"}, {"turnOn", id["MASTERBEDROOM_LAMPA"]}})
   GEA.add(true, 30, "", {{"Time", "22:15", "22:16"}, {"turnOff", id["MASTERBEDROOM_LAMPA"]}})

     --== HUSET, Tänd lampa om rörelse sker mellan kl 23:00 till soluppgång ==--
   GEA.add(id["PIR_UPPE"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["TVRUM_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["TVRUM_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:02", "Sunrise<07:30"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})
  
   GEA.add(id["PIR_VRUM"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["VRUM_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["VRUM_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "Sunrise<07:30"}, {"turnOff", id["VRUM_LAMPA"]}})
    
  GEA.add(id["PIR_KOK"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["KOK_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["KOK_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "Sunrise<07:30"}, {"turnOff", id["KOK_LAMPA"]}})
  
kan det ha med Sunrise<07:30 ? Tyckte allt fungerade när jag bara körde 2 lampor.
Men nu verkar inget fungera o tror det ända jag gjort, är att lägga till detta med 07:30 samt så ändrade jag dessa rader som skall släcka?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Jo vet hur man får TTS att fungera..
Men vill som sagt slippa en VD.

Allt jag behöver veta är hur jag sätter en global variabel vid en viss tidpunkt till ett vist värde

tex, sätt variabel natt till true klockan 23:30
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Lösningen är nära den raden du fick förut

Code: Select all

GEA.add({"Global", "KollarFilm", "Ja"}, 180*60, "", {{"Global", "KollarFilm", "Nej"}})
prova att inte jämföra Ja och nej, och ersätta timern med "Time"
Någonting liknande

Code: Select all

GEA.add({"Global", "Natt", "True"}, {"Time", "23:30", "23:30"}})
Jag vet att du inte vill leka med VD:s, men man kan göra en stor VD med alla parametrar man vill ha och låta GEA
sköta allt.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Ahh kanske är mitt -1,"" som är felet då(ett par kommentarer upp)

Har du någon susning om varför inte mina lampor fungerar som de skall.

Vet att tidigare hade jag något med repeater på slutet när jag skulle släcka.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag tror att "Sunrise<07:30" blir åt fel håll. Prova "Sunrise>07:30" eller en fast tid.

När du kör "Time" så kan du även använda minus, men vänd minutrarna rätt då (om du vill tända/släcka med lite marginal)

Code: Select all

"Time", "Sunrise-55", "Sunrise-54"
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Fan trodde GEA kunde få till detta bra för mig..
allt fungerade bra i Lua scheduler, med en massa andra scener för divers saker..
När jag började testa GEA så verkade det jätte bra..
Men nu när jag flyttat dessa..

Code: Select all

   GEA.add(id["PIR_UPPE"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["TVRUM_LAMPA"]}})
  GEA.add(id["TVRUM_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "07:00"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})
  
   GEA.add(id["PIR_VRUM"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["VRUM_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["VRUM_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "Sunrise"}, {"turnOff", id["VRUM_LAMPA"]}})
    
  GEA.add(id["PIR_KOK"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["KOK_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["KOK_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "07:00"}, {"turnOff", id["KOK_LAMPA"]}})
  
  
Samt ändrat till fast tid..
Så fungerar det inte.
Köket tänds inte alls.
samt vardagsrummet och tvrummet tänds men släcks aldrig =(

Har inte tid med sånt här.. =( samt så är jag osäker på att den klarade av att släcka sovrumslampan på tid med.
Skall man behöva boota om??? Hjälper det mot sånt här, eller är det något annat fel?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

GEA berättar faktiskt en hel del när det körs, ha GEA "öppet" och rör dig vid din PIR så ser du vad GEA säger.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

haha.. sorry för ena saken.. Nybörjare ;)

När jag flyttade över köket från LUA scheduler.. så glömde jag lägga in PIR idt längst upp i koden, så den triggade så klart inte på..
Men jag har fortfarande problemet med att ingen lampa släcks..
Så nu är det bara släck kommandot som något är fel på.
felsok
felsok
felsök.png (14.04 KiB) Viewed 30396 times
allt tänds men som sagt släcks det gör det inte

Code: Select all

  GEA.add(id["PIR_UPPE"], -1, "", {{"Time", "07:00", "09:00"}, {"turnOn", id["TVRUM_LAMPA"]}})
  GEA.add(id["TVRUM_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "07:02", "09:30"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})
  
   GEA.add(id["PIR_VRUM"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["VRUM_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["VRUM_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "Sunrise"}, {"turnOff", id["VRUM_LAMPA"]}})
    
  GEA.add(id["PIR_KOK"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["KOK_LAMPA"]}})
   GEA.add(id["KOK_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "07:00"}, {"turnOff", id["KOK_LAMPA"]}})
  

Finns det något stavfel?? eller någon parantes som är på felställe??

Tackar på förhand.. samt tack för all hjälp hittills... Underbart om jag kan få till detta tills i kväll då vi får gäster ;)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Nu ser jag felet.
50:- så berättar jag :lol:

Fel. Om ingen rör sig framför TVRUM_LAMPA, släck TVRUM_LAMPA :D

Code: Select all

GEA.add(id["TVRUM_LAMPA"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "07:02", "09:30"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})

Rätt kod, Om ingen rör sig framför PIR:en på 1*60 sek (kan skrivas 60 bara), släck lampan.

Code: Select all

      GEA.add(id["PIR_UPPE"], -1, "", {{"Time", "07:00", "09:00"}, {"turnOn", id["TVRUM_LAMPA"]}})
      GEA.add(id["PIR_UPPE"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "07:02", "09:30"}, {"turnOff", id["TVRUM_LAMPA"]}})
     
       GEA.add(id["PIR_VRUM"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["VRUM_LAMPA"]}})
       GEA.add(id["PIR_VRUM"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "Sunrise"}, {"turnOff", id["VRUM_LAMPA"]}})
       
      GEA.add(id["PIR_KOK"], -1, "", {{"Time", "23:00", "Sunrise+10"}, {"turnOn", id["KOK_LAMPA"]}})
       GEA.add(id["PIR_KOK"], 1*60, "", {{"Inverse"}, {"Time", "23:00", "07:00"}, {"turnOff", id["KOK_LAMPA"]}})
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hahahahahaha.

Ja, som sagt... Det kunde man ju tänkt på ;)

Men då måste du ha fel på din parkering.. Tog ju koden ifrån din rad ;)

Suck..
Ja mina 2 bekymmer visade sig vara bus enkla... Om man bara tar det lugnt o granskar allt.
Felet är väl att man sitter mitt på natten med det.

Ja skulle jag träffat dig på stan så hade du lätt fått en öl. ;)

Men snart är jag skyldig dig mer än så. ;)

Detta skall givetvis testas senare ;)

Tack..
*känner mig dum*
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Alltid kul att kunna hjälpa till.
Jag använder inte min parkerings-pir, så den kod-raden har jag nog slarvat till, skulle inte tagit med den som exempel :roll:

Jag väcker ena dottern med taklampan när hon ska till dagis, om funktionen ska aktiveras eller inte sätter jag med en global variabel (I en VD).

Mitt nästa "projekt" är sätta den globala variabeln "PresentState" (Hemma eller Borta) beroende på om våra mobiltelefoner är på Wifi:t eller inte.

Säg till om du är intresserad av nåt.
Post Reply