Apple Home Kit med Fibaro-stöd!

Bilen
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 13 Feb 2014, 16:16
10

Tyvärr tror jag enda lösningen är att köra homebridge. att fibaro skulle släppa en fungerande uppdatering som fungerar med Home Kit och som inte förstör alla andra kopplingar man har, kan man ju drömma om.

När Home Kit blir så pass moget att man kan göra mera avancerade scener, så behöver man förhoppningsvis inte HC2 mer. utan kan köra allt på en RPI och z-way eller liknande, för mig är det ett skämt att Fibaro inte lyckas göra en bättre mobil-app och ett bättre webb-gränssnitt än vad dom gjort.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Min önskan nu är att få till homebridge på rpi.
Nu har jag bekräftat att den iaf nu startar upp vid omboot.

Men hänger sig troligt vis efter en stund, skall testa det föreslagna sättet i morn.

Sen kan Gea få sköta allt men att ha Siri som en backup, när man vill göra något utanför gea

Inte helt förtjust i HomeKit appens utseende, men den kanske kommer "växa" till sig o bli bättre.

Finns nog lite mer pengar bakom utvecklandet där än hos fibaro.
:)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Vad jag inte riktigt förstår är vad tex Fibaro skulle behöva göra för att bli enhetligt med HomeKit? Krävs det både hårdvara i en controller samt i alla enheter? Vilket isf betyder att alla enheter inkl kontroller måste bytas ut.
Sjukt nice verkar det iaf vara.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

KristianO wrote:Vad jag inte riktigt förstår är vad tex Fibaro skulle behöva göra för att bli enhetligt med HomeKit? Krävs det både hårdvara i en controller samt i alla enheter? Vilket isf betyder att alla enheter inkl kontroller måste bytas ut.
Sjukt nice verkar det iaf vara.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mjukvara tror jag, gissar på att HC2 kommer dyka upp som kompatibel enhet när du söker efter HomeKit-prylar. Enligt Fibaro så kommer det iaf komma en uppdatering för HomeKit-stöd. De skrev inom några veckor men det kan ju lika gärna betyda år när det gäller Fibaro ;)
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Kan man köra Homebridge direkt i en Asus Router med Merlin eller måste man köra det på en pi eller i OSX?

Om det går är det någon som kan förklara hur jag får in det i routern. Försökte lite igår enligt guiderna som finns för Linux men fick den inte att ta emot installationkommandona. Men det kan lika gärna vara jag som gör fel.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Vad menar dom?

Devices added by the FIBARO app are also visible and supported in the Home app.

Skall det gå att köra en appleTv rakt mot fibaron nu?

Eller gäller det bara nya enheter?
Fast varför skulle de dyka upp i HomeKit när man då lägger dem i fibaron?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
ekensweden
Medlem
Posts: 102
Joined: 01 Jan 2014, 18:10
10

Det gäller bara nya enheter med bluetooth


Skickat från min iPhone med Tapatalk
maxxar
Medlem
Posts: 126
Joined: 06 Sep 2012, 13:30
11

Ganska dyr "hobby" det här....
Bara börja fasa ut den gamla hårdvaran ;)
Är det bara sensorer som kommer att ha HomeKit funktionalitet? Lite fundersam bara med tanke på den nya Fibaro Wall Plug'en (Gen 5) som nyss kommit där finns inget nämnt angående HomeKit
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

Det är nog rimligt att tänka sig att någon form av brygga även framgent kopplar ihop systemen så att enheter inte behöver bytas.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Ja med tanka på att det redan går idag led en raspberry.

Men hade varit snyggare med en enklare lösning
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Bonden
Medlem
Posts: 43
Joined: 06 Nov 2013, 20:37
10

Något nytt på denna front?
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Jag har installerat homebridge idag på min Pi och allt fungerar förutom att de enheter jag har lagt till idag inte dyker upp i Homekit. De jag har tagit bort idag har dock försvunnit från Homekit.

Ytterligare ett problem är att några av mina dimmers visas som vanliga strömbrytare, går det att ordna?
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Starta om homebridge så bör den få med de nya enheterna.

Tror det finns en workaround för dimmers, men minns inte.

Mina dimmers i hass följer med i homebridge o blir dimmer
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Jo jag har startat om flera gånger. Även installerat om allt flera gånger bara för att utesluta eventuella felkällor.

Angående dimmers så fungerar ungefär hälften som de ska och de andra visas som strömbrytare. Alla är Fibaro Dimmer 2.
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Jag hittade felet användaren som jag använder i Homebridge hade inte rättigheter till de nya enheterna. Så i samma veva kom jag på hur jag döljer enheter för Homekit som jag inte vill ha synliga där.

Styr nu även om vi är hemma eller borta genom en virtuell enhet som Homekit trycker på och ändrar en variabel i HC2. Samma VD som jag tidigare använde med Asus routern förövrigt.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Snyggt
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Nu har jag även hittat lösningen på varför vissa dimmers visades som strömbrytare. Det berodde på att under Advancedfliken och Controlled device så var dessa klassade som Other device. Klassade om dessa till Light och tog bort rättigheterna för min Homebridgeanvändare, startade om Homebridge så att enheterna togs bort. Klassade i rättigheterna och startade om Homebridge igen så nu fungerar allt som förväntat.
Post Reply