Styra Fibaro Dimmer + Fibaro 2*1,5kW Switch med en brytare

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Någon duktig som kan kolla om jag kopplat rätt och om detta kan funka? Skall sitta i mitt badrum, lampan kan jag endast styra med Fibaros Dimmer eftersom N saknas till belysningen. Dock finns det 3 trådar framdraget till golvvärmen så de tänkte jag även låna till en handdukstork. Eftersom alla trådar kommer ut i en och samma dosa så tänkte jag av praktiska och estetiska skäl försöka styra allt med en 2-knapps kronbrytare, dvs styra handdukstorken med en knapp och belysningen med en knapp. Kan man göra så? (Har inte beställt grejerna än, vill veta om det funkar innan säkringen går ;)
Att jag valt 2*1,5kW Switchen är endast för ev framtida utbyggnad. Både belysningen och elen till golvvärmen är kopplade till samma säkring.
Attachments
Elschema
Elschema
Elschema badrum.tiff (93.56 KiB) Viewed 8866 times
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jag ser ingen bild, annars kan jag försöka kika på hur du menar.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Asså? Bilden syns så tydligt för mig, är det kanske för att jag gjorde den i TIFF format?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Image

Syns det nu?


Sent from my iPhone using Tapatalk
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
11

Varför inte koppla den andra brytaren till s2 på dimmern och direktassociera den till switchen?? Så gör jag för att styra en switch till utebelysningen med hjälp av en knapp kopplad till dimmern i vardagsrummet

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

jolerius wrote:Varför inte koppla den andra brytaren till s2 på dimmern och direktassociera den till switchen?? Så gör jag för att styra en switch till utebelysningen med hjälp av en knapp kopplad till dimmern i vardagsrummet

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Det kan jag absolut göra, saken e att allt är placerat i samma kopplingsdosa så det blir inte krångligare att göra såhär, kanske tom sparar några sekunder då jag slipper associera dimmern med switchen ;) Men kopplingen ser ut att funka eller?
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jag skulle dock inte lägga 2 st enheter i samma dosa pga värmeutvecklingen.
Är det 2 olika säkringar som används till detta, eftersom du inte ritar i N till dimmern?
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Henrikel wrote:Jag skulle dock inte lägga 2 st enheter i samma dosa pga värmeutvecklingen.
Är det 2 olika säkringar som används till detta, eftersom du inte ritar i N till dimmern?
Det är en utanpåliggande dosa för två uppsättningar väggbrytare så de kommer ligga ganska så glest, kanske funkar med värmen då? Samma säkring men två uppsättningar kabeldragningar, 3 trådar till golvvärmen L,N och Jord, till lampan är det bara 2 trådar framdragna, då e det väll L och switched L (eller vad det heter?).
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Ok, då är det lugnt. Tänkte du skulle lägga dem bakom en brytare i en infälld dosa.
Din tänkta koppling kommer att fungera. En dubbeltrapp är det du ska använda som brytare i sådana fall.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Gött, fixar ihop det efter semestern när alla prylar har beställts! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply