Installation av Fibaro Insatsbrytare

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
PatrickZwave
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 29 Apr 2013, 22:54
11

Hej

Det är så att jag har haft problem med att installera min insatsbrytare och har inte lyckats även efter att har gått genom kopplingsschemat väldigt noggrann.
Jag vet inte vad som är felet och har försökt att brygga några kontakter för att passa ihop med brytarens kopplingsschema men det har inte gett några resultat.

Nedan har jag länkat kopplingsschemat och bilder på två olika sätt jag har kopplat.
Min teori är att allting är rätt kopplat förutom neutral leden.

Här har vi hur kretsen ska kopplas.
Image

Sedan här har vi de två olika sätt jag har försökte att brygga insatsbrytaren.

Image

Image
Last edited by PatrickZwave on 30 Apr 2013, 11:23, edited 1 time in total.
dvalfrid
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 26 Apr 2013, 14:25
11
Location: Vendelsö
Contact:

Ser tyvärr inte dina bilder..
PatrickZwave
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 29 Apr 2013, 22:54
11

Jag har nu uppdaterat bildnerna. Ser du dem nu?
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Hej Patrik.
Efter vad jag kan uttyda av bilderna så har du kopplat direkt kortslutning mellan fas och neutralledare.
Dvs. När du slår till strömbrytaren så blir det en direkt förbindning mellan L och N.
Detta får som följd att switchen går sönder.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med installationen, jag måste rekommendera dig att använda en elinstallatör.

Lycka till med installationen och hör av dig om du undrar över något mer!
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Det där ser farligt ut.

Man skall inte försöka proppa in två FK 1,5 i samma in/utgång på fibaron. Använd toppklämmor eller ubåtar för att koppla ihop flera trådar.

Du har dessutom skalat alldeles för mycket och verkar inte fått in alla karderler i fibaron vilket gör att du kommer få kortslutning.
PatrickZwave
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 29 Apr 2013, 22:54
11

Okej, jag kollade säkert för att se till att inga kablar rörde varandra när jag skalade de så allting skulle få plats innan jag satt på strömmen så klart.

Ström leds fortfarande genom fibaro relay switchen jag här mätat neutral leden med en sån voltmättningspenna efter att ha satt på elen och sett till att live och neutral har ingen kontakt utanför relay switchen.

Skulle ni kunna länka bilder på hur ni har kopplat eller andra bra bilder?
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Första bilden du skickade och manualen som följer med fibaron visar hur man skall koppla.
Är du minsta osäker tycker jag att du skall ta hjälp av en elektriker på plats.

Vad är grön? Tändtråd? Isåfall skall den kopplas till O på fibaron.
Den blå (N) verkar ju bara gå vidare genom dosan men bilden är lite otydlig.
Dauzz
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 31 Dec 2012, 09:15
11

Det ser ut som att nollan går vidare till ett vägguttag som sitter nedanför apparatdosan för brytaren. Om det är så att svart är fas, blå är nolla och grön är tändtråd, skulle du kunna koppla enligt följande skiss.

Image
PatrickZwave
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 29 Apr 2013, 22:54
11

Tack för din hjälp Dauzz jag kopplade enligt din schema och den funkade perfekt tack, men när jag skulle koppla i annan rum så märkte jag att det fanns en till kabel, en med gula och gröna ränder. Jag ignorerade den och fortsatt att koppla enligt dauzz's schema och den funkade men inte helt. För att sätta på och stänga av manuellt krävs det att man trycker den två gånger snabbt. Min fråga är då vad beror det på? Det kan bero på den gula och gröna kabeln men efter lite googling hittade jag att den va bara en jord kontakt inget viktigt tydligen.

Annars tror jag att det beror på hur jag har kopplat till strömbrytaren.

Här har vi en bild på strömbrytaren:
Image

Det är så att normalt så var det två svarta kablar som vart kopplade till nummer 1 och den gröna outputen som var kopplad till p. När jag försökte koppla S1 till P och min svarta kabel till 1 så får jag den här klicka snabbt två gånger effekten då jag trodde den skulle fungera som normalt då S1 funkar som en output till pucken.
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Pucken är i monostabilt läge. Du bör dock överväga att anlita en behörig elektriker för din installation.
PatrickZwave
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 29 Apr 2013, 22:54
11

Allt funkar nu perfekt tack för all hjälp
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Skönt att du överlevde :D
Post Reply