Insatsbrytare vid tvåledarsystem

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
PatrickZwave
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 29 Apr 2013, 22:54
11

Hej, det är så att efter att ha kopplat upp några fibaro insatsbrytare upp till flera treledarsystem så har jag stött på ett problem med att en av mina utomhus lampor använder ett tvåledarsystem och saknar en neutral led.
Min fråga är om det går att koppla ett fibaro insatsbrytare till ett tvåledarsystem och isåfall hur?
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Du kan använda en dimmermodul, den kräver ingen neutralledare. Men det kanske inte är superbra att dimma utebelysningen. Annars måste neutral dras fram.

Modulen kanske kan placeras kopplingsdosan innan brytaren? Så fick jag göra på ett par ställen där endast fas och tändtråd gick till brytaren.
Last edited by hek on 16 May 2013, 11:26, edited 1 time in total.
PatrickZwave
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 29 Apr 2013, 22:54
11

Okej tack så mycket, nu vet jag vad jag ska ställa för nästa fråga.
JensSam
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 05 Nov 2013, 14:36
10

Om du har neutralledare i kopplingsdosan kan du ju alltid dra en ny tråd ner till strömbrytaren... inget jättejobb om du inte har helt kass rör.

//Jens
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Finns det ingen insatsbrytare för två ledarsystem på marknaden? Om man nu tillverkat en dimmer varför kan man då inte göra samma koppling fast utan dimmerfunktionen, måste ju vara ett bra alternativ då man inte kan eller vill dimmra en belysning? Eller är det någon el-lag som sätter stopp för det?
Post Reply