Dimra ledtejp till 0

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

Hej,

Har tänkt använda 4,7m ledtejp med 4,8w/m och tänkt styra med en återfjädrande tryckbrytare och FGD211 som också styrs av rörelsedetektor och ljussensor.

Dock har jag bara lyckats hitta drivdon med konstant 12v DC och dimmerfunktion på primärsidan som kan dimra ner till som lägst 10-15%.
Men då jag vill att ledtejpen ska vara helt släckt emellanåt också så undrar jag om någon har något tips?
Lundan
Medlem
Posts: 44
Joined: 18 Oct 2013, 09:57
10

Det är nog svårt att dimma den lägre än så med en sådan installation, däremot går det ju utmärkt att stäga av den helt (genom enkelklick på knappen eller kommando från controllern).

Alternativet som jag ser det är att köpa en led-list med inbyggda strömbegränsnings-motstånd, dvs. att det går att koppla den till t.ex. 12v direkt utan led-drivare. Då skulle du kunna styra den med Fibaro RGBW-dimmer (FGRGB-101) och på så sätt dimma den till i princip noll. (Jag tror inte det skall vara några problem att styra denna med en tryckknapp, men kan vara värt att kolla upp en extra gång i databladet)
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

Hej och tack för svar!
Förtydligar min tanke.
Normalt så kommer den släckas med enkeltryck på tryckknappen men vill även att den ska släckas helt om rörelsedetektorn inte detekterat rörelse på x antal minuter. Ifall man glömmer släcka.
Går det få till?
Lundan
Medlem
Posts: 44
Joined: 18 Oct 2013, 09:57
10

Det skall inte vara några problem att skriva ihop en scen som sköter detta i din controller.
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

Ok, tack! Då kan jag planera vidare.
Post Reply