Tips på UPS

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

Tänkte införskaffa en UPS för att säkra upp strömförsörjningen vid kortare elavbrott.

Tanken är att ansluta en HC2, en RaspberryPi och en Qnap NAS till den.
Vore tacksam för lite tips på lämpliga kandidater.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Oj, det finns många. Rent generellt säger jag detta: Om du köper en beg från blocket, så räkna med att batteriet(-erna) är tokslut. Nytt batteri kan man ofta, men inte alltid, köpa på t.ex. Kjell&Co. Och det är kanske inte så dyrt - men ja beggad kräver ett rejält test - UPSen skall ju räcka mer än 5 minuter (vilket ett gammalt batteri kanske klarar, i bästa fall, trots att det står 100%).

Det sagt, jag tittar själv efter en ny, och jag har börjat fundera på denna:
CyberPower PFC Sinewave CP1500EPFCLCD

Men jag har redan en Cyberpower BS850ELCD som hänger på väggen inne i "datorklädkammaren" som driver min NAS (Synology DS411Slim), min HomeSeer Zee S2 (och har tidigare även drivit min Fibaro HC2) och då Asus router + fiber converter (jag har även haft en Intel NUC inkopplad tidigare). Den har fungerat ypperligt, och fick ett sådant där nytt batteri från just Kjell&co. här i våras - den fungerar ypperligt och smidigt ha den hängande på väggen helt enkelt.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Bara nyfiken, vad vinner ni på att köra UPS? Visst internet funkar trots mörker. Men hur ofta är det strömavbrott. Har kanske haft 3st på drygt 10år. Och mitt internet (Telia fiber) har aldrig varit ner sedan 5 år tillbaka.
Kanske lyckligt lottad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag bytte nyligen ut gummans UPS där batteriet hade kroknat.
Det blev en APC Backup-UPS ES 70 700VA 405W. Batteriet i denna har dubbel kapacitet mot den gamla som vi bytte ut.

Om strömmen går så hinner hon gott och väl jobba klart och stänga ned datorn kontrollerat.
Via en USB-kabel så kan man om man vill, låta UPS'en automatiskt stänga ned dator eller server vid strömavbrott.

Det viktigaste funktionen för oss som bor lantligt är att man får ett riktigt bra åskskydd också.
Efter att åskan tagit ADSL-modemet ett flertal gånger köpte vi en riktig UPS och sedan dess har vi inte haft några problem vid åska.
Även inkommande ADSL-kabel har ett eget skydd i UPS'en.
Den kostar strax under tusenlappen på K&Co och det är den verkligen värd.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

KristianO wrote:Bara nyfiken, vad vinner ni på att köra UPS?
Vinner och vinner...

I mitt fall, och det är säkert inte som någon annan, så behövs internet även när strömmen är nere (ja det är alive när strömmen går osv). Men även störningarna som kommer in, som redan nämnts ovan, är en mycket viktig detalj. Jag behöver också möjligheten att stänga ned mina miljöer under ordnade förhållanden helst - har haft tillräckligt med krascher under mitt liv och jag avstår gärna.

Sen är det lite coolt tycker jag att jag kan fortsätta jobba trots power out ;-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

KristianO wrote:Bara nyfiken, vad vinner ni på att köra UPS? Visst internet funkar trots mörker. Men hur ofta är det strömavbrott. Har kanske haft 3st på drygt 10år. Och mitt internet (Telia fiber) har aldrig varit ner sedan 5 år tillbaka.
Kanske lyckligt lottad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bor också lantligt vilket brukar innebära en ökning av antal strömavbrott. Sen är det också, liksom tidigare svar, som skydd av utrustningen.
Post Reply