Brandsäkerhetsfråga

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
DrAze
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 02 Aug 2016, 11:23
7

Hej

Jag håller på att gå från ett gammalt 433Mhz till zwave system. Nu har jag dock stött på lite bekymmer med min fru, då en av mina gamla nexa prylar, som satt inbyggd i väggen, helt plötsligt blev glödhet och började lukta elbrand. Hon tycker nu att dessa saker verkar brandfarliga och att jag ska slänga ut alla automatik vi har i stället för att bygga ut det ytterligare som jag vill.

Är det någon mer som varit med om att någon mottagare brunnit upp. Antingen gamla 433 saker eller nya zwave saker?
Hur pass brandfarliga är dessa saker?

Mvh
Andreas
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Det blev väl säljstopp på en del Fibaro- reläer för något år sedan eftersom de inte levde upp till svensk el-säkerhets standard? Då kom det väl en nya versioner som löste problemen.

Jag har inte hört något om incidenter då automationsutrustning orsakat brand men rent teoretiskt borde det väl kunna hända? Jag antar dock att enheterna har någonstans överslagsskydd för att vara godkända?

Inga svar från min sida .. bara spekulationer.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

För ett par år sedan då jag körde 433 MHz (Nexa) hade jag en inbyggnadspuck kopplad till badrummets golvvärme (230V 600W). Den höll ett par månader innan den gav upp. Dosan var ganska sotig eftersom den tydligen hade kortslutits.
Men efter byte till Z-wave har jag inte haft några "enhets-haverier".
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
JGGjertz
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2015, 00:55
9

Bra för att bygga på statistiken;
Jag har haft åtta puckar inbyggda sedan 2014 cirka. Aldrig haft ett enda problem med dem. Samtliga från fibaro dock.
Farbror Grå
Medlem
Posts: 76
Joined: 23 Oct 2014, 09:20
9
Location: Göteborg

Jag har haft Nexa i 7-8 år och Z-Wave i 2 år och det enda som har hänt är att några Nexa enheter har gått sönder. Räckvidden gick ner till några centimeter. Det syntes inget fel på utsidan.
Post Reply