Senaste Fibaro med HomeKit

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
olis
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 01 Feb 2016, 16:26
8

Har sett att det nu börjar dyka upp Fibarokomponenter med Apple HomeKit stöd.

t.ex. http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_ ... le_homekit

Är dessa fristående komponenter som inte behöver HC?

Jag gillar Fibaro men tycker deras app och gränssnitt är otroligt fult och vill använda Apple Hem istället som är mycket mer stilrent och genom att jag har flera iPads, iPhones och Apple Watch i hushållet vore det väldigt smidigt med att använda t.ex. Siri.

Om det är fristående och endast går på Bluetooth borde inte signalen vara mycket sämre då? Antar att samma programmeringsmöjligheter då heller inte finns? Går de ens att ansluta mot en HC?

Ett annat alternativ kanske är att köra HC Lite och de vanliga komponenterna och brygga till en Raspberry Pi med Homebridge istället?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Eftersom den talar blåtand istf Z-Wave så kan du inte använda den rakt av mot Fibaro HC, således fristående med Apple HomeKit protokollet (vad det nu innebär?) istf Z-Wave.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Om det nu är blåtand.
Är det inte för hemmabruk då?

Men är man utanför hemmet så kanske man kör Fibaro.
O mer avancerade saker till HC.

Att motion går att köra mot både HC och HomeKit

Sen såg jag nånstans att man t.ex ska kunna få upp en bild från kameran via AppleTv till Tvn om man har en ringklocka kopplad via unisensor t.ex

Och om kameran är kopplad mot HC så måste väl HC och HomeKit prata på nåt vis?
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
olis
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 01 Feb 2016, 16:26
8

AppleTvn eller paddan kan agera hubb och då kommer man åt utanför hemmet.

Men jag tycker ändå det är dumt att den inte kan prata med HCn också.

Bästa vore ju om HCn istället hade stöd för HomeKit så hade de kanske sluppit uppdatera var enda komponent.

Står heller inget på Fibaros hemsida och säkerligen många som kommer köpa fel komponenter där man kan råka missa om det är bluetooth eller zwave.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Kanske lättare för tillverkarna att anpassa sig efter jätten Apple istället för att Apple ska anpassa sig efter alla system som vill vara med o leka.
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

En app....
Attachments
IMG_6531.PNG
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
olis
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 01 Feb 2016, 16:26
8

Mycket snyggare app i den nya versionen samt plus att man kan använda både denna och Apple Hem. :D

Frågan är om man ska satsa på de nya HomeKit komponenterna istället för ett komplett HC.

Det jag kan tänka mig är att scener och programmering inte är lika avancerat i HomeKit versionen, men det kanske duger. Om nu räckvidden är bra och att alla komponenter kommer och inte som nu endast tre stycken.

Står i valet och kvalet att köpa och vill ju inte köpa något som snart kanske är helt inaktuellt. :)
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Men denna app verkar inte funka med HC.

Jag hittar då inte min HC i appen.

Den söker bara efter Bluetooth grejer
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
olis
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 01 Feb 2016, 16:26
8

Känns som utveckligen framöver enbart enbart blir mot Bluetooth men de kanske löser det genom att även släppa ett HC som har stöd för det.

Alla har ju inte Appletv eller padda som kan agera hubb så då kanske ny HC också är på ingång och där man kan ställa in mer scener och förhoppningsvis även kompatibel med Z-wave liknande nya TellStick som även är "bakåtkompatibel".

Så just nu är jag inne på att köra bluetooth komponenterna och invänta dimmer, pluggar (förutsatt att de kommer :D ) och kan börja använda direkt med AppleTvn som hubb men uppgradera om det kommer en ny HC.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Eller så sparar man 500 spänn i månaden tills allt är släppt o bara går loss :)


En ny HC tror jag inte kommer så snabbt.

Men HC2 har ju funnits ett tag nu, kanske därför dom gjorde en HCL... för att man inte kommmer behöva all kapacitet från en HC2.

Men samtidigt så borde inte Fibaro släppa mer nya produkter som bara är z-wave utan oxå har blåtand.
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
olis
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 01 Feb 2016, 16:26
8

Ja skulle ju inte vara så roligt om man nu köper på sig en massa komponenter och sen visar det sig att de viktigaste inte ens kommer. :)

T.ex. Lamppuckar och Wallpluggen.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Spännande att se vad Fibaro väljer att satsa på, båda eller en övergång mot HomeKit. De når ju en sjukt stor marknad med HomeKit och betydligt enklare hantering än Fibaros controller. En fundering bara, poängen med HomeKit är ju att du skall använda just appen HomeKit men Fibaro släpper alltså egen app också. Fungerar den med övriga HomeKit prylar eller bara Fibaros?
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Här kan man läsa om hur Fibaro själva avser att hantera det:

https://forum.fibaro.com/index.php?/top ... e-homekit/

Sen om det verkligen blir så återstår att se.
Post Reply