Kan inte dimma min fibaro puck....

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Så jag har fått ett ritkigt udda fenomen på en av minna fibaro dimmer puckar: Jag kan bara dimma i några intervall sedan stänger den av sig...

Låt mig ta ett exempel: Jag har en wake-up scene, 9 fall av 10 falerar den, och det på det mest udda sättet jag kan tänka mig. Börjar med 1%, sedan höjer jag med 1% per 23 sekunder (men jag har provat med 45 sekunder också - spelar ingen roll), och när den går från 5% till 6% så tar det bara 3 sekunder innan den gör OFF på dimmern. Om jag börjar på 10% så blir det samma resultat efter 5 steg. Således hur jag än gör så verkar den bara fixa 5 steg.

Jag kan svära på att detta fungerat förut. Och jag ser verkligen inget skäl till detta "uppförande".

Frågan är: Har någon annan haft liknande upplevelse?

Lösningen får väl bli en ny dimmerpuck antar jag....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Har inte varit med om någonting liknande, låter som det är fel på enheten.
Riktigt skumt.
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

Nej, inte att den slår av sig. Det har jag inte sett. Dock har jag på haft problem att dimma en speciell Philips LED-armatur (Clockwork), som sade sig hade något "innovativt" i dimbarheten. Inget fungerade, utan Fibaros dimmer tyckte att det var en on/off-lampa. Den simmade sig själv finfint under kallibreringsprocessen, men sedan tillbaka till on/off igen.

Jag löste det genom att ta bort all automatik,tvinga in bakkant-dimmning och se till att bara en del av omfånget 0-100% (för mig passade 20-60% finfint), då började Fibaros dimmer bete sig som att det fanns en dimbar lampa kopplad till den. Kanske en variant att prova?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nu har jag en nya variant: En Fibaro PlugIn brytare som helt plötsligt vägrar stänga av sig. En exkludering och inkludering fixade det...

Udda hur enheter helt plötsligt bara lägger av att lira, och en exclude/include löser det.... suck... :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply