ID lock 150

Generell info kring Z-Wave
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

alexndr wrote:
MastrUsr wrote: 03 Oct 2019, 15:22 Batteriet...

Ska ge mig på att uppgradera låset till 1.5 och zwave-modulen till 1.6. Ska bara skaffa mig nödvändiga instruktioner och en zwave-sticka först...
Gällande instruktioner:

”You could try to upgrade your Z-Wave module to our new firmware for the Z-Wave module. It was just released. For more information, take a look at idlock.no/kundesenter in the Z-Wave section.”
Haha, ja, jag fick exakt samma lama svar!! Har precis börjat plocka fram serienumren...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

MastrUsr wrote: 03 Oct 2019, 16:57
alexndr wrote:
MastrUsr wrote: 03 Oct 2019, 15:22 Batteriet...

Ska ge mig på att uppgradera låset till 1.5 och zwave-modulen till 1.6. Ska bara skaffa mig nödvändiga instruktioner och en zwave-sticka först...
Gällande instruktioner:

”You could try to upgrade your Z-Wave module to our new firmware for the Z-Wave module. It was just released. For more information, take a look at idlock.no/kundesenter in the Z-Wave section.”
Haha, ja, jag fick exakt samma lama svar!! Har precis börjat plocka fram serienumren...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
kasst man ska behöva köpa en till sak ju . borde kunna uppdateras via appen
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

MastrUsr wrote: 01 Oct 2019, 10:04
alexndr wrote:Nu har jag också uppdaterat till v1.6. Jag köpte en Zwave- sticka för ändamålet. Försökte få ID-lock att skicka en modul med v1.6 installerat men fick nej. De gillar att tortera sina kunder helt enkelt.

Att leva med HC2 och ID-lock är nog inte för vem som helst. Jag har 20 år som ingenjör i teknikbranschen och jag känner inte att det är basalt att följa den väg som deras support stakar ut. Tänk er Bosse 68: "Aha Bosse, fungerar inte fjärrstyrningen på låset? Ok, då får du åka och köpa en USB-sticka som du kopplar in till en Windows dator. Du har väl en dator? Du har väl Windows? Sen får du gå igenom en 15- sidors PDF som beskriver hur du skall besöka och registrera dig på företags x sida, ladda ner och installera en Zwave- kontroller, ladda sen ner en firmware- fil och med det installerade programmet och uppgradera din modul. Glömde jag säga att du skall exkludera din enhet från HC2 först? Efter uppdateringen måste du även göra en fabriksåtersätllning och mata in alla inställningar och koder i låset igen. Du gillar väl pipandet Bosse? Bosse? Hallå? (Bosse ligger död på golvet med hjärnblödning).
Vilken zwave-sticka köpte du?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Sorry, sent svar.

Samma här. Aeotec Z-stick gen5. Fungerade smärtfritt.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Systemfel wrote: 03 Oct 2019, 19:51
MastrUsr wrote: 03 Oct 2019, 16:57
alexndr wrote:
Gällande instruktioner:

”You could try to upgrade your Z-Wave module to our new firmware for the Z-Wave module. It was just released. For more information, take a look at idlock.no/kundesenter in the Z-Wave section.”
Haha, ja, jag fick exakt samma lama svar!! Har precis börjat plocka fram serienumren...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
kasst man ska behöva köpa en till sak ju . borde kunna uppdateras via appen
Kan man ju tycka. Fixar Fibaro ID-lock integrationen bör man även kunna uppgradera "over the air" genom deras gränssnitt.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Jag har ett serienummer på zwave-modulen som börjar på ZR.. och inte ZW.. som det stod i formuläret. Någon som har samma? Är den för gammal tro? Har frågat idlock, men de svarar inte så snabbt ;)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Uppdaterat lås och modul idag.. Fabriksåterställt allt, varav modulen flera gånger.
Flyttade HC2 1m ifrån men fick ändå lägga till och ta bort flertalet gånger innan det verkar ha funkat.
Nya batterier och ip/api/devices visar 70%. Återkommer när det börjat minska!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk


alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

1 månad sedan jag uppdaterade Z-wave- modulen idag. Batterinivån ligger på 65% vilket kan låta dåligt om det inte var så att den började på 70% (som också påpekas i @MastrUsr's föregående inlägg). Jag vågar inte säga att problem är löst men det ser i alla fall bättre ut än någonsin.
PastedGraphic-1.png
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Jag tänkte att jag skulle lägga till att jag gjorde detta med en UZB (Z-wave.me). Vid användande av Z-Wave - PC controller Version 5.38 kraschade programmet så fort jag lagt till UZB. Lyckades ladda ner version 5.30 istället och då funkade det. Jäkla klabb det ska vara alltid!!
MastrUsr wrote: 13 Oct 2019, 22:59 Uppdaterat lås och modul idag.. Fabriksåterställt allt, varav modulen flera gånger.
Flyttade HC2 1m ifrån men fick ändå lägga till och ta bort flertalet gånger innan det verkar ha funkat.
Nya batterier och ip/api/devices visar 70%. Återkommer när det börjat minska!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Och nu visar den edit: 85% [80%] istället för 70% :)

14/10 - 70%
15/10 - 85%
17/10 - 80%
19/10 - 75%
26/10 - 70%
14/11 - 65%
19/11 - 55%
03/12 - 60%

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Last edited by MastrUsr on 03 Dec 2019, 13:53, edited 5 times in total.
PeterM5
Medlem
Posts: 64
Joined: 13 Jul 2016, 10:55
7

Jag har skapat en virtuell knapp i HC2 och skickar olika värden till IDLock 150, det fungerar bra förutom sista raden.
När jag skickar "FE" händer inget, vad gör jag för fel?

Value 0 = Deactivated, "Default value"
Value 1 = 1x use, "Returns to value 0"
Value 2 = 2x uses, "Returns to value 0"
Value 3 = 5x uses, "Returns to value 0"
Value 4 = 10x uses, "Returns to value 0"
Value 8 = 12 hours, "Returns to value 0"
Value 9 = 24 hours, "Returns to value 0"
Value FE = Disabled, "Disables both PIN and Service PIN menu on door lock"


--Service PIN Mode och User PIN Avaktiverade
local id= 204;
HC2 = Net.FHttp("127.0.0.1", 11111)
jtable = '{"properties":{"parameters":[{"id":6,"size":1,"value":FE}]}}'
HC2:PUT("/api/devices/" ..id ,jtable)
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

PeterM5 wrote:Jag har skapat en virtuell knapp i HC2 och skickar olika värden till IDLock 150, det fungerar bra förutom sista raden.
När jag skickar "FE" händer inget, vad gör jag för fel?

Value 0 = Deactivated, "Default value"
Value 1 = 1x use, "Returns to value 0"
Value 2 = 2x uses, "Returns to value 0"
Value 3 = 5x uses, "Returns to value 0"
Value 4 = 10x uses, "Returns to value 0"
Value 8 = 12 hours, "Returns to value 0"
Value 9 = 24 hours, "Returns to value 0"
Value FE = Disabled, "Disables both PIN and Service PIN menu on door lock"


--Service PIN Mode och User PIN Avaktiverade
local id= 204;
HC2 = Net.FHttp("127.0.0.1", 11111)
jtable = '{"properties":{"parameters":[{"id":6,"size":1,"value":FE}]}}'
HC2:PUT("/api/devices/" ..id ,jtable)
Får kolla närmare på det. Använder du det för att sätta på/av service pin (ganska uppenbart)? Sjukt användbart :D
Kan du ladda upp hela VDn?

Edit: är värdet faktiskt i hex? Alltså 0xFE?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Last edited by MastrUsr on 16 Oct 2019, 15:52, edited 1 time in total.
PeterM5
Medlem
Posts: 64
Joined: 13 Jul 2016, 10:55
7

Jag vill gärna avaktivera userPIN och servicePIN samtidigt om det går.
Attachments
ServicePIN
ServicePIN
ServicePin.JPG (25.2 KiB) Viewed 17624 times
PeterM5
Medlem
Posts: 64
Joined: 13 Jul 2016, 10:55
7

VD filen
Attachments
SERVICE_PIN_MODE.zip
(758 Bytes) Downloaded 398 times
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Tack! Kanske hinner kolla lite imorgon...

Funkar det att sätta service pin *eller* user pin? I sådana fall kan du väl ha en knapp som gör de båda stegen istället för att försöka göra det samtidigt?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

PeterM5
Medlem
Posts: 64
Joined: 13 Jul 2016, 10:55
7

Jag har bara hittat att det går avaktivera user pin samtidigt under parameter 6, service pin mode, annars hade det funkat.
sam
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 16 Oct 2014, 22:39
9

Är det någon som kan förklara för en nybörjare hur jag enklast får mitt ID Lock 150 att fungera med Samsung Smartthings? Jag förstår att jag behöver montera Z-wave modulen i låset, men vad gör jag sen :D
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

sam wrote:Är det någon som kan förklara för en nybörjare hur jag enklast får mitt ID Lock 150 att fungera med Samsung Smartthings? Jag förstår att jag behöver montera Z-wave modulen i låset, men vad gör jag sen :D
Jag förmodar ett du vet hur ST fungerar, för det vet inte jag.

Men du sätter ST i inkluderingsläge och sen knappar du på idlock för att också inkludera... Typ Masterkod - * - 2 - * - 5 om jag minns rätt.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

sam
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 16 Oct 2014, 22:39
9

MastrUsr wrote: 19 Oct 2019, 08:48
sam wrote:Är det någon som kan förklara för en nybörjare hur jag enklast får mitt ID Lock 150 att fungera med Samsung Smartthings? Jag förstår att jag behöver montera Z-wave modulen i låset, men vad gör jag sen :D
Jag förmodar ett du vet hur ST fungerar, för det vet inte jag.

Men du sätter ST i inkluderingsläge och sen knappar du på idlock för att också inkludera... Typ Masterkod - * - 2 - * - 5 om jag minns rätt.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Någon skrev tidigare i den här tråden om att man kunde använda sig av http://smartthings.rboyapps.com/, men jag funderar på om det går utan detta? Har Smartthings fått till integrationen utan "krångliga"(?) tredjepartsappar? Tacksam för så tydlig vägledning som möjligt :D
valle74
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 12 Nov 2018, 11:12
5

Snacka om två på bollen... Gällande batteriätandet av IDLOCK, jag har idlock 101, med zwave gen 5 modul. Som ni förstår så var jag tidigt ute då 101 inte höll så länge. Har funkat skitbra. men senaste månaden har jag fått byta batteri varje vecka, från ingenstans..... Innan höll det så länge så jag inte kommer ihåg när jag bytte batteri....
Kör Fibaro HC2.
Satte upp polling 4400, ingen skillnad....

Har ni som haft strul fått rätt på detta?

dessvärre så går inte 101:an uppdatera via app eller dylikt, kanske via zawave dongle...men...

Konstigt att det bara händer...någon uppdatering med HC2 som gjorde detta?
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

valle74 wrote: 28 Nov 2019, 09:35 Snacka om två på bollen... Gällande batteriätandet av IDLOCK, jag har idlock 101, med zwave gen 5 modul. Som ni förstår så var jag tidigt ute då 101 inte höll så länge. Har funkat skitbra. men senaste månaden har jag fått byta batteri varje vecka, från ingenstans..... Innan höll det så länge så jag inte kommer ihåg när jag bytte batteri....
Kör Fibaro HC2.
Satte upp polling 4400, ingen skillnad....

Har ni som haft strul fått rätt på detta?

dessvärre så går inte 101:an uppdatera via app eller dylikt, kanske via zawave dongle...men...

Konstigt att det bara händer...någon uppdatering med HC2 som gjorde detta?
Jag har ingen direkt erfarenhet själv av det du skriver, men min kompis som kör Homey och IDLOCK150 fick helt plötsligt vid ett batteribyte samma problem som du fick, med skillnaden att det bara skedde en gång. Alltså, batterierna höll länge, han bytte, de höll någon vecka, han bytte igen, det är stablit.

Jag hade makalösa problem med HC2 och IDLOCK150 (som så många andra) och enda sättet att få bukt på det vara att uppdatera låset och/eller modulen till senaste mjukvaran som då var 1.5 och 1.6 för respektive.
Post Reply