ID lock 150

Generell info kring Z-Wave
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Bamsefar wrote:Ursäkta om jag hoppar in lite mitt i tråden: Om man jämför laddbara batterier med t.ex. Alakline eller Lithium så bör man vara säker på att de laddbara har samma max spänning som de icke laddbara. Detta blir än så mycket viktigare om man tar billiga eller äldre laddbara batterier. Säg att du förväntar dig 1.5v, men det finns de laddbara som aldrig ger mer än 1.35v fulladdade. Dvs då kommer man aldrig upp i 100% oberoende av hur man mäter osv.
Det var faktiskt nytt för mig, tack!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Hur har idlock bettet sig för er ? min laddade ur sig på ca 7 dagar nu helt plötsligt. något jag märkt att den går attt köra på bara 4 batterier även z waven
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Systemfel wrote:Hur har idlock bettet sig för er ? min laddade ur sig på ca 7 dagar nu helt plötsligt. något jag märkt att den går attt köra på bara 4 batterier även z waven
Jag kör utan z-wave. Funkar fint..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

ökar man kontrollen på hur ofta den ska kolla z wave tex så stog mitt innan på 440 nu är det ändrat till 4600 så får se vad det ger... även uppdaterat idlock till senaste versionen får vi se om tramset slutar var lite sugen på att skaffa en idlock till men avaktar tills små problemen rättat till sig kan ju vara hc2 som har lite buggar i sig som gör att det drar batteri
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Fick och installerade ny Z-wavemodul idag i ett försök att få en lösning på batteri- problemet. Såg att nya modulen hade nytt versionummer. Får se om det get något.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

alexndr wrote:Fick och installerade ny Z-wavemodul idag i ett försök att få en lösning på batteri- problemet. Såg att nya modulen hade nytt versionummer. Får se om det get något.
Hoppas!!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Ny update 24 Aug. Ska stoppa i z-wave-modulen I slutet på veckan och se om det är någon skillnad.

https://idlock.no/kundesenter/idl150upd ... r-version/

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

ja där är en ny update uppdaterade till den nya versionen. Men märkte inte det förens efter ett tag och alla taggar hade slutat fungera hos mig varför vet jag inte om det har med uppdateringen att göra eller om jag klantat till det låter jag vara osagt. Kunde inte lägga till eller radera taggar fick göra en fabriks reset på låset. Det sjuka är att innan uppdateringen så har det dragit så fruktansvärt med batterier att jag får byta var 3 dag. Har fibaro 2 om det är det som klabbar eller inte vet jag inte då dom har något problem med sin z wave så systemet blir slött efter ett par dagars användning... Men skulle vara en massa nya saker dom lagt till i id lock uppdateringen men inget man har nytta av direkt i fibaro då dom inte uppdaterar så man kan göra ändringar. får se hur det fungerar nu då den nya versionen ligger kvar enligt appen trots en fabriks reset ..

Ha en varm dag nu alla
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

alexndr wrote: 15 Aug 2019, 20:57 Fick och installerade ny Z-wavemodul idag i ett försök att få en lösning på batteri- problemet. Såg att nya modulen hade nytt versionummer. Får se om det get något.
Gav inget. Slut på batteri igen.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

alexndr wrote: 07 Sep 2019, 23:14
alexndr wrote: 15 Aug 2019, 20:57 Fick och installerade ny Z-wavemodul idag i ett försök att få en lösning på batteri- problemet. Såg att nya modulen hade nytt versionummer. Får se om det get något.
Gav inget. Slut på batteri igen.
såg det är en ny version av z wave 1,6. men hur får man in denna om man har Fibaro Homecenter 2
Tror felet har Med Homecenter att göra för mig funkade det fint i början. men nu e det ju värre än någonsin efter deras uppdatering.
kör senaste versionen av allt utom z-wave modulens programvara . 1.6 vet inte hur man får in den. fick någon länk men ladda ner massa program mm och få in detta verkar ju absurt.. Nä blir nog snart till att överge Idlock för så här kan man inte hålla på. och när man mailar Idlock så verkar dom ju bara skicka en lista av saker man ska testa för att få bukt med detta bla fabriksåterställa mm som jag redan gjort engång. plocka ut z-wave modulen osv. reseta z-wave 2 -3 gånger.
Är det någon annan som kör id lock men med en annan controller ? hur upplever ni att låset funkar ????


jag har samma problem laddar ur batterierna på mindre än en vecka
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
borderman
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 14 Aug 2017, 21:28
6

Jag körde hc2 tidigare och batterierna räckte max en vecka. Nu har jag bytt till hubitat ochbhar inga problem alls.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

perosb
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 27 Feb 2019, 16:54
5

Systemfel wrote: 08 Sep 2019, 14:31 Är det någon annan som kör id lock men med en annan controller ? hur upplever ni att låset funkar ????
Skrev för någon sida sen:
Satte i fulladdade IKEA batterier 13/5. Home Assistant visade då 65% batteri.
Idag visar den 50%.
Ligger fortfarande på 50% enligt home-assistant.
home-assistant kör fortfarande gamla OpenZwave 1.4.

edit: vet inte om din 1.6 syftar på openzwave (vilket senaste är 1.6 och kom för några månader sen)
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Systemfel wrote: 08 Sep 2019, 14:31
alexndr wrote: 07 Sep 2019, 23:14
alexndr wrote: 15 Aug 2019, 20:57 Fick och installerade ny Z-wavemodul idag i ett försök att få en lösning på batteri- problemet. Såg att nya modulen hade nytt versionummer. Får se om det get något.
Gav inget. Slut på batteri igen.
såg det är en ny version av z wave 1,6. men hur får man in denna om man har Fibaro Homecenter 2
Tror felet har Med Homecenter att göra för mig funkade det fint i början. men nu e det ju värre än någonsin efter deras uppdatering.
kör senaste versionen av allt utom z-wave modulens programvara . 1.6 vet inte hur man får in den. fick någon länk men ladda ner massa program mm och få in detta verkar ju absurt.. Nä blir nog snart till att överge Idlock för så här kan man inte hålla på. och när man mailar Idlock så verkar dom ju bara skicka en lista av saker man ska testa för att få bukt med detta bla fabriksåterställa mm som jag redan gjort engång. plocka ut z-wave modulen osv. reseta z-wave 2 -3 gånger.
Är det någon annan som kör id lock men med en annan controller ? hur upplever ni att låset funkar ????


jag har samma problem laddar ur batterierna på mindre än en vecka
Jag har aldrig fått instruktioner om att separat uppdatera firmwaren på z- wave- modulen. Trodde att den ”vanliga” firmware uppdatering för låset löste det men är kanske inte så då?

Verkar som sagt väldigt HC2- relaterat. Att HC2 fortfarande står som kompatibel gateway till id- lock är sjukt egentligen.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

alexndr wrote:
Systemfel wrote: 08 Sep 2019, 14:31
alexndr wrote: 07 Sep 2019, 23:14 Gav inget. Slut på batteri igen.
såg det är en ny version av z wave 1,6. men hur får man in denna om man har Fibaro Homecenter 2
Tror felet har Med Homecenter att göra för mig funkade det fint i början. men nu e det ju värre än någonsin efter deras uppdatering.
kör senaste versionen av allt utom z-wave modulens programvara . 1.6 vet inte hur man får in den. fick någon länk men ladda ner massa program mm och få in detta verkar ju absurt.. Nä blir nog snart till att överge Idlock för så här kan man inte hålla på. och när man mailar Idlock så verkar dom ju bara skicka en lista av saker man ska testa för att få bukt med detta bla fabriksåterställa mm som jag redan gjort engång. plocka ut z-wave modulen osv. reseta z-wave 2 -3 gånger.
Är det någon annan som kör id lock men med en annan controller ? hur upplever ni att låset funkar ????


jag har samma problem laddar ur batterierna på mindre än en vecka
Jag har aldrig fått instruktioner om att separat uppdatera firmwaren på z- wave- modulen. Trodde att den ”vanliga” firmware uppdatering för låset löste det men är kanske inte så då?

Verkar som sagt väldigt HC2- relaterat. Att HC2 fortfarande står som kompatibel gateway till id- lock är sjukt egentligen.
Jag håller med. Helt sjukt. Man blir förbannad att fibaro inte tar det på allvar, men det är väl för få som är påverkade...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Svar från ID-lock supporten (som jag vill hävda är det enda som varit bra med ID-lock hittills).

"It seems like the difficulties you experience are caused by a poor integration from your controller.
Unfortunately we have not been able to fix this with a new module or lock hardware.

You could try to upgrade your Z-Wave module to our new firmware for the Z-Wave module. It was just released. For more information, take a look at idlock.no/kundesenter in the Z-Wave section."

Nästa steg. Uppgradera Z-wave modulen alltså. Precis det som föreslaget ovan.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Blir till att köpa en USB Zwave- kontroller i så fall.. ZZZZZzzzzzzzz.
perosb
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 27 Feb 2019, 16:54
5

alexndr wrote: 09 Sep 2019, 14:33 Nästa steg. Uppgradera Z-wave modulen alltså. Precis det som föreslaget ovan.
Men det görs väl vid vanliga firmware uppdateringen? :roll:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Trodde jag också men tydligen inte. Det är bara låsets firmware som uppdateras.

Vi kanske skulle skramla till en USB- sticka? ;)
perosb
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 27 Feb 2019, 16:54
5

alexndr wrote: 09 Sep 2019, 16:40 Trodde jag också men tydligen inte. Det är bara låsets firmware som uppdateras.

Vi kanske skulle skramla till en USB- sticka? ;)
Jag kör med en aeotec usb zwave sticka.

Ska fylla i formuläret för zwave uppdateringen får vi se.
Home-assistant har dessvärre ingen zwave ota funktionalitet.


Edit: ota skanvisst installeras via en PC programvara. Måste exkludera låset osv...
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

perosb wrote: 09 Sep 2019, 17:28
alexndr wrote: 09 Sep 2019, 16:40 Trodde jag också men tydligen inte. Det är bara låsets firmware som uppdateras.

Vi kanske skulle skramla till en USB- sticka? ;)
Edit: ota skanvisst installeras via en PC programvara. Måste exkludera låset osv...

Ja, en ganska trasslig process enligt dokumentionen.
Efter flera månader av nötande med det här börjar man ju dock bli något luttrad.
Post Reply