Wall plug med tempsensor, för att stänga ned utrustning vid för varm temp?

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
johan_l
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2015, 23:44
8

Jag har stoppat in alla spelkonsoller etc i ett skåp, nu märker jag att det blir rätt varmt därinne.

Jag har funderat på att antingen (om det finns) stoppa en wallplug med tempsensor som vid hög nog temp bryter hela matningen (inte så bra då de inte gillar bli brutalt avstängda) - alternativt får man ta en vanlig "puck" med tempsensor, då skulle man även kunna koppla en utgång till en datorfläkt som suger in luft, en lampa utanför skåpet som tänds för att varna och när tempen är för hög för lång tid utan att åtgärd vidtages så bryter man...

Nackdelen med det sistnämnda är att det blir en egenmekad lösning som inte känns helt bra, man måste sätta allt i en kapsling. Man får väl bygga eget 220v men det känns ändå rätt mkt jobb...

Ideer, tankar, någon som har gjort nåt smartare lösning? Det kan inte vara en helt ovanlig önskan om applikation?



1) finns wallplug med tempsensor, jag har inte hittat ngn...
2) finns någon annan smart lösning på detta problem?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Nej, wallplug med temperatur- sensor har jag aldrig sett. Du får nog använda en vanlig wallplug och ytterligare en enhet som han temp- sensorn. Därefter ett enkelt lua- skript som reagerar på temperaturerna och styr plugen.

Vissa enheter erbjuder mjuk nedstängning via t.ex. REST API. Ett sådant API skulle HC2an kunna anropa. Då slipper du hård nedstängning.
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Vill minnas att Qubino har (eller åtminstone har haft) en "insatsbrytare" med möjlighet att koppla till temp-sensor. Sätter Du en sådan i en apparatdosa - Du ska i så fall ha modellen som kallas "senildosa", som Du sen har ett vanligt vägguttag framför så - voila - fixat.

Men, sen beror det också på hur mycket apparatdosan får sticka ut på baksidan...det kan ju bli ett problem där istället.

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply