HC 2 återerställning

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Skalman
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2016, 23:27

20 Dec 2018, 14:57

Hej!

Jag har en Fibaro HC 2 som jag efter en uppdatering i höstas har tappat kontakten med. Uppdatering tog lång tid och blev av någon anledning avbruten vilket har lett till att jag inte kan nå den. Det är bara de två dioderna längst till höger på framsidan som lyser. Jag har försökt att via "Find my fibaro" logga in på den igen men får meddelandet att det går inte att ansluta.
Jag har försökt få svar i det här forumet i höstas men de förslag som jag fick fungerade inte. Sedan har annat hänt i livet så jag har inte haft tid att prioritera detta. Dessutom så har ju HC2:an skött de viktigaste schemalagda scenerna ändå. Dock inte tända belysning vid aktuell solnedgång. Nu tänkte jag göra ett nytt försök genom att kapitulera och fabriks-återställa HC2.an.
Är det rätt val? Vad händer då? Mina Qubino-puckar, måste jag göra något med dem? Räcker det med att inkludera dem igen eller måste jag först göra någon exkludering eller återställning av dem för att kunna inkludera dem i den fabriks-återställda Hc2:an igen?
RH_Dreambox
Proffsmedlem
Posts: 946
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
Location: Vegby
Contact:

20 Dec 2018, 17:14

Normalt sett skall det inte vara några problem med att återställa din HC2.
Se bara till att det finns en backup som du kan använda, så skall allt fungera som tidigare.

Om du tidigare uppdaterat till 4.5XX så har du antingen laddat ned din backup lokalt till din PC, eller så bör det finnas en backup i "molnet".
Ligger du på 4.5XX så uppdaterar du först till den senaste versionen innan du lägger tillbaka backupen. Recovery-stickan kan du då plocka bort eftersom den inte längre används i 4.5XX eller senare.

Om du fortfarande ligger kvar på 4.1XX så ligger backupen på Recovery-stickan.
Då måste du lägga tillbaka den senaste backupen där innan du tar steget från 4.180 till 4.5XX.
2 st HC2 4.543 Beta
Skalman
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2016, 23:27

21 Dec 2018, 10:32

Tack för svaret. Skall prova det. Ev. back up i datorn eller molnet vet jag inget om. Det jag har varit bekymrad över är vad som händer med mina Qubino-puckar innanför alla strömbrytare. Om jag måste göra något med dem. Blir de automatiskt exkluderade och måste de i så fall inkluderas igen genom att strömsätta dem inom två meter från HC2:an och köra inkluderings-processerna igen? Eller löses det genom back up på stickan, datorn eller molnet? I övrigt tänkte jag följa de utmärkta anvisningar som finns på Z-Wave Sveriges hemsida. Dock måste jag nog kabelansluta datorn till HC2:an eftersom jag inte kan nå den via Wifi längre?
RH_Dreambox
Proffsmedlem
Posts: 946
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
Location: Vegby
Contact:

21 Dec 2018, 15:59

Jag kanske var lite otydlig i mitt svar, men du behöver bara lägga tillbaka backupen så skall alla enheter scener mm vara på plats.
Du behöver alltså inte inkludera dina enheterna igen.
Om du inte vet vilken version du körde på din HC2 så bör du för säkerhets skull bara uppdatera till 4.180 (tror jag det var) och där lägga tillbaka backupen från Recovery-stickan.
Uppdaterar du för långt (4.5XX) så har du ingen möjlighet att lägga tillbaka backupen på stickan. Då får du i stället göra om processen.

När du har kontrollerat att allt fungerar igen så bör du fortsätta uppdateringen till 4.5XX så slipper du Recovery-stickan.
Det har varit så mycket problem med defekta Recovery-stickor, så den backup-möjligheten togs bort på 4.5XX och man kan nu spara backupen lokalt på datorn.
Dock måste jag nog kabelansluta datorn till HC2:an eftersom jag inte kan nå den via Wifi längre?
:?: :?: :?:
2 st HC2 4.543 Beta
Skalman
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 11 Mar 2016, 23:27

23 Dec 2018, 13:32

Tack för svaret och hjälpen hittills men jag kommer tyvärr inte vidare. Jag kan nämligen inte logga in i HC2:an. Jag har provat med Fibaro finder och då kommer den upp direkt efter att ha klickat på Refresh-knappen. Men när jag då ska logga in på den då får jag upp att "webb-platsen kan inte nås" och kommer därmed inte vidare. Snälla, hur gör man för att få kontakt med den? Det är bara de två dioderna längst till höger (Power och LAN) som lyser. Har provat att starta om den flera gånger med samma resultat.
RH_Dreambox
Proffsmedlem
Posts: 946
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
Location: Vegby
Contact:

23 Dec 2018, 15:14

I Fibaro Finder ser du ju vilken IP-adress boxen har. Är det en IP-adress som som ditt nätverk kan hantera?
Om tex. din router har adressen 192.168.1.1 så måste HC2 ha adressen 192.168.1.???.
2 st HC2 4.543 Beta
Post Reply