Motorvärmarstyrning

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Väldigt bra idéer! Hoppas vi har gott om tid att lösa detta. För kylan är väl lååångt borta, hoppas jag :-)
Och tack för snygga ikoner.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Lagt in denna VD och fått det att funka men har en fråga. Kommer den starta motorvärmaren VARJE dag vid den angivna tiden eller kan man på något sätt begränsa den till att endast starta värmaren en gång vid angiven tid? Blir ju höst effektivt om den värmer upp bilen varje dag vid angiven tid utan att jag använder bilen ;) Så hur funkar denna VD, kör den bara en gång? Och som sagt, om någon kunde visa hur man lägger till en rad för att få ett pushmeddelande 10min innan avfärd hade jag varit evigt tacksam! :D Och hur byter man ikon? Min ändrar tillbaka till standard hela tiden :/
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Och en till fråga, någon som har någon aning om varför min VD plötsligt inte fungerar, den har slutat att starta värmaren trotts angiven avresetid. Funkade ju i flera dagar och nu har den bara lagt av :/ Kan starta manuellt via VD men inte genom tidangivelsen. Kan det bero på att jag manuellt startat motorvärmaren via on/off-knappen på själva kontakten, kan den ha flippat då?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har testat lite att trycka av och på på lite olika sätt för att se vad som händer. Temperaturen ute är lite för hög för att testa automatiken, men det enda jag kan se som kan ställa till det är de manuella knapparna i VD'n.

Trycker jag tex. "Manuell på" och sedan stänger av på brytaren eller på enhetsknappen "Off" så växlar inte den globala variabeln "heaterOverride" värde till 0 utan den ligger kvar på 1.
Jag har inte kollat i koden vad detta innebär men det kan ju vara det som ställer till det.

Så börja med att se till att heaterOverride = 0.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

RH_Dreambox wrote:Jag har testat lite att trycka av och på på lite olika sätt för att se vad som händer. Temperaturen ute är lite för hög för att testa automatiken, men det enda jag kan se som kan ställa till det är de manuella knapparna i VD'n.

Trycker jag tex. "Manuell på" och sedan stänger av på brytaren eller på enhetsknappen "Off" så växlar inte den globala variabeln "heaterOverride" värde till 0 utan den ligger kvar på 1.
Jag har inte kollat i koden vad detta innebär men det kan ju vara det som ställer till det.

Så börja med att se till att heaterOverride = 0.
Yes du har så rätt! Tyvärr, för i mitt fall så använder jag gärna manuella starten ibland och stänger alltid av på knappen ute vid bilen då jag drar ur kabeln men då blir det som sagt lätt fel :/ Man kanske skulle kunna göra en scen som sätter heterOverride till 0 varje natt?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja, eller läsa av brytarens status "heaterState" och sätta "manualOverride" efter den, det borde gå.
Skall kolla på det men jag har mycket annat att stå i just nu.
Och även att kunna ställa ett veckoschema vore fint. Testar att skicka mail/push då angiven tid återstår, men det är fortfarande sommartemperatur ute, så det kommer inget mail :-)

Löste det sig med att byta ikon? Var det brytarens ikon eller den virtuella enhetens? Och klickade du på spara efter bytet?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Kanske jag som missat något stort här men initialt så skrevs det att det bara var 3st globala variablar som skulle läggas till: departureHour, departureMinute och heaterOverride. Men ser i tråden att det även pratas om manualOverride. Är det en variabel som också skall läggas till? Kanske skulle förklara diverse fel för mig iaf ;)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ja "heaterOverride" skall också vara med.
Och om du lagt in min funktion för att visa hur lång värmartiden är så skall du även lägga till "diffStart".

Du har väl också lagt in min formel som automatiskt beräknar när motorvärmaren skall starta?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
DS78
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 15 Dec 2015, 18:03
8

Är väldigt grön på det här, men har fått det att funka med allt utom ikonerna. Använder en fibaro wall plugg och den verkar det inte gå att byta ikoner på eller? Virtuella enheten går att byta på, men hur väljer man vilken som skall vara av eller på? Kan bara välja en ikon och sparar. Sedan när jag skiftar på on/off kommer samma gamla tråkiga virtuella ikon.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Jag tror det är en bugg, har läst på fibaroforumet på flera som inte kan byta ikon på Wallplug
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

DS78 wrote:Är väldigt grön på det här, men har fått det att funka med allt utom ikonerna. Använder en fibaro wall plugg och den verkar det inte gå att byta ikoner på eller? Virtuella enheten går att byta på, men hur väljer man vilken som skall vara av eller på? Kan bara välja en ikon och sparar. Sedan när jag skiftar på on/off kommer samma gamla tråkiga virtuella ikon.
Du måste gå in och byta ikon på varje del i VDn, annars byter den till standard ikonen beroende på vad du har satt för ikon på aktuell knapp du trycker på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
DS78
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 15 Dec 2015, 18:03
8

Tackar, nu funkar det. Har satt ikon för "värme på" på alla knappar utom AV knappen. Blir lite fel om man bara går in och ändrar tiden utan att sätta på värmaren. Då ser den fortfarande ut som den är på.
seriksson
Medlem
Posts: 25
Joined: 15 Apr 2015, 14:11
9
Location: Eskilstuna

Hej!

Jag använder denna motorvärmarstyrning till både min och sambons bil. Och är ganska nöjd :-)

Men jag skulle vilja formatera debuginformationen (tiden) till icke unixtid ;-) Hur gör jag det?
debug.png
debug.png (80.22 KiB) Viewed 20192 times
storskogen
Medlem
Posts: 28
Joined: 05 Apr 2014, 20:57
10

Hur var det med tidsstyrningen i denna VD? Startar den varje dag vid tidpunkten eller kör den bara en gång? Jag åker ibland buss och vill inte köra värmaren varje dag. När jag får tid ska jag försöka få igång kalenderstyrning.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

storskogen wrote:Hur var det med tidsstyrningen i denna VD? Startar den varje dag vid tidpunkten eller kör den bara en gång? Jag åker ibland buss och vill inte köra värmaren varje dag. När jag får tid ska jag försöka få igång kalenderstyrning.
Den kommer starta varje dag.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
storskogen
Medlem
Posts: 28
Joined: 05 Apr 2014, 20:57
10

sonnyboy wrote:
storskogen wrote:Hur var det med tidsstyrningen i denna VD? Startar den varje dag vid tidpunkten eller kör den bara en gång? Jag åker ibland buss och vill inte köra värmaren varje dag. När jag får tid ska jag försöka få igång kalenderstyrning.
Den kommer starta varje dag.
Finns det något enkelt sätt att lägga till en "av/på"-funktion för tidsstyrningen? Att den t.ex kollar en variabel om den är 1 eller 0 innan den kör på klockan?
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Vet inte så mycket om judt denna.

Men om du kör GEA så kan jag rekommendera GEA alarm.

Lätt att väljavilka dagar samt stänga av
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Jag har lagt till en funktion i min VD för att aktivera och avaktivera värmaren så att man alltid kan ha sladden i.

Ni kan ladda ner min VD här: https://www.dropbox.com/s/0l429rgjln6d6 ... .vfib?dl=0

Sedan ser koden i scenen ut såhär:

Code: Select all

--[[
%% autostart
%% properties
%% globals
--]]

-- Create the following Global Variables
	-- heaterOverride
	-- departureHour
	-- departureMinute
	-- diffStart
	-- manualOverride
	-- lastDepartureTime
	-- heaterStatus

if (fibaro:countScenes() > 1) then fibaro:abort() end 

while true do
  
  local relayId = 195; -- change to your relay ID
  local tempID = 219; -- change to your Temperature ID
  -- local tempID = 3; -- Fibaro Yahoo Weather ID, change from "value" to "Temperature" on line 26

  local manualOverride = tonumber(fibaro:getGlobalValue("heaterOverride"));
  local heaterStatus = tonumber(fibaro:getGlobalValue("heaterStatus"));
  local outTemp = tonumber(fibaro:getValue(tempID, "value"));
  local heaterState = tonumber(fibaro:getValue(relayId, "value"));

  local startHour = tonumber(fibaro:getGlobalValue("departureHour"));
  local startMinute = tonumber(fibaro:getGlobalValue("departureMinute"));

  local diff = 0;
diff = math.floor(60 + 100*outTemp/(outTemp - 35))
 if outTemp > 13 then
 diff = 0;
 end
  fibaro:setGlobal("diffStart", diff)

  local theDate = os.date("*t");
  local currentTime=tonumber(os.time());
  local departureTime=tonumber(os.time({year=theDate.year, month=theDate.month, day=theDate.day, hour=startHour, min=startMinute}));
  --local lastDeparture=departureTime + (15 * 60);
  --fibaro:setGlobal("lastDepartureTime", lastDeparture);
  local startTime=tonumber(departureTime-diff*60);
  
	fibaro:debug("heaterState: " .. heaterState);
	fibaro:debug("currentTime: " .. currentTime);
	fibaro:debug("departureTime: " .. departureTime);
	fibaro:debug("manualOverride: " .. manualOverride);
  	fibaro:debug("heaterStatus: " .. heaterStatus);
	fibaro:debug("-------------------------------------");
  
  -- Don't start the timer if it's too warm outside
  -- (or if its already started)
  if (outTemp < 10) and (heaterState == 0) and (heaterStatus == 1) then
      if (currentTime >= startTime) and (currentTime < departureTime) then
        fibaro:call(relayId, "turnOn");
      end
  end
  
  if (heaterState == 1) and (currentTime >= departureTime) and (manualOverride == 0) then
    fibaro:call(relayId, "turnOff");
  end
  
  if (heaterState == 1) and (heaterStatus == 0) then
    fibaro:call(relayId, "turnOff");
  end
  
  fibaro:sleep(60*1000);
end

Borgstrand
Medlem
Posts: 45
Joined: 08 Nov 2015, 11:23
8

Hej iSnobben,

Bra uppdatering, lite nyfiken på hur du tänkte använda de delar som för tillfället är "utgråat" i din kod.

Tänker på raderna:
--local lastDeparture=departureTime + (15 * 60);
--fibaro:setGlobal("lastDepartureTime", lastDeparture);

lastDepartureTime är ju med som en Global variabel men ser inte att du använder den aktivt i din kod.
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Borgstrand wrote:Hej iSnobben,

Bra uppdatering, lite nyfiken på hur du tänkte använda de delar som för tillfället är "utgråat" i din kod.

Tänker på raderna:
--local lastDeparture=departureTime + (15 * 60);
--fibaro:setGlobal("lastDepartureTime", lastDeparture);

lastDepartureTime är ju med som en Global variabel men ser inte att du använder den aktivt i din kod.
Tanken har varit att lägga till en viss eftergångstid på värmaren för som det fungerar just nu så stängs ju värmaren av exakt på avresetiden och riktigt så punktlig är jag tyvärr inte alltid. Tyvärr fungerade inte det utgråade när jag testade och jag har inte hunnit kolla på det igen. Borde kanske ha tagit bort den delen innan jag postade här men den påverkar ju inte negativt heller så...
Post Reply